Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hu- jag hoppas jag inte behöver nån bukplastik. Inte alls sugen på att nån ska skära i mig igen... Har tydligen muskeldelning men hoppas att jag kan förbättra det med träning.

Tack alla för bra idéer :up:. Känns som en trevlig tråd detta och det kan ju vara en peppande grej i sig!
Tänker börja med att göra ett program som start med några övningar som känns vettiga:):)
Glömde att tipsa om Styrkeprogrammets hemsida för inspiration och förslag på övningar! Klickar du i rutan för "Kroppsbelastande" får du upp massor av övningar som du kan göra hemma utan redskap :) http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/

Benen och rumpan känns som stenblock, jag kunde inte somna förrän runt 3 i natt, huvudet gör ont och örat likaså. Gnäll gnäll gnäll. Nä, idag är ingen bra dag för träning. Ska försöka smita hem från jobbet lite tidigare i eftermiddag (känns ju lovande såhär första dagen efter semestern :angel:) och sedan ligga på sofflocket och dricka varm choklad resten av dagen tänkte jag!

@Praeterea Jag ska också göra ett försök med Adrienes nya 30-dagarsyoga :) Planerar dock inte att yoga varje dag utan bara ta mig igenom det i min egna takt.

Apropå yoga så har jag gjort ett försök med Yogobe som många verkar gilla men det verkar inte gå hem riktigt, jag hoppar hela tiden tillbaka till Adriene. Så jag tror jag ska avsluta medlemskapet på Yogobe och köra på det jag gillar bäst helt enkelt :up:

Jag räknade ihop motionen för 2017 innan idag (SÅ himla tacksam mot mig själv för att jag varit så noga och skrivit upp allt jag gjort med hästen sen första dagen jag hade henne så kul att gå tillbaka och kolla i efterhand). Motionen utanför stallet var ingen munter läsning, tror jag kom upp i typ 20 promenader och typ tre corepass på hela året (:o) men hästmässigt såg fördelningen ut som följande:
123 ridturer på allt från 40 till 90 minuter. Tre av dem är dressyrtävlingar.
42 promenader med hästen. Samma tidsintervall som på ridningen, men någon enstaka är nog lite kortare.
6 promenader med lilleman. En så kallad ridtur på honom.
Dessutom har min syster haft honom med på släp två gånger när jag red den andra, en lite större tjej som jag red mycket med i förra stallet red ut på honom två gånger tillsammans med mig och stora, och så har medryttaren ridit 32 gånger.
Plus två pyttepromenader på typ 20 minuter med stora ponnyn i januari förra året när vi fortfarande var kvar i förra stallet.

2016 var jag extremt mycket mer flitig på att ta ut hästen, men det har varit perioder när hon av olika skäl varit tvungen att stå (strul i gamla stallet, snö, problem med hovarna och så flytten av mig som tog mycket tid samtidigt som jag var helt under isen efter att jag fick besked om att inte få förlängt på kontorsjobbet), men sett till utvecklingen vi båda gjort med ridningen under förra året måste jag ändå vara nöjd. Förra året vid den här tiden kunde jag knappt hantera hästen från marken, så dåligt mådde hon av det stallet. Ser man det så har vi gått framåt i raketfart.

Årets första löprunda idag :) Mer för huvudet än för kroppen. Fick besked om att jag inte fått jobbet jag var på intervju för så det blev en liten besvikelse såklart. Kände att en springtur i skogen var det jag behövde för att rensa skallen. Typ en halvtimme, halvtaskigt underlag mestadels men jag gasade på där det var bättre.

Förresten har jag rätt ordentlig träningsvärk efter gårdagens ridning! Det var jättekul, vi var tre personer som åkte till ridhuset med två hästar :) Fick rida fiiin häst :love: Ska dit imorgon igen!

Planen var att ta årets första ridtur idag. Jag kom så långt att jag faktiskt hade ridstövlarna på mig. Men det blåser mycket och hästen var fortfarande lite orolig inne, så jag bytte skor och så tog vi en promenad på en timme istället. Min bil är trasig, så jag var tvungen att lämna tillbaka mammas innan lunch, så ville inte stressa med ridningen om hon skulle vara spänd och nervös. Blåsten var nog faktiskt värre inifrån hus och stall än när vi väl var ute, så vi fick en rask promenad istället utan utbrott. :up:

Min tanke är att när hon väl är igång igen med ridningen så tar vi en dag i veckan och promenerar ändå. Det är bra för vår relation och så slipper hon både att släpa på mig och ha bett. Nu när jag inte måste gå längre så är det rätt mysigt när vi väl gör det. :love:

Igår gick jag runt 7km med barnvagnen. Blir nog en kortare tur idag då barnet inte ska sova i vagnen. Måste handla lite mer sallad och krossade tomater. Har fått dille på tomatsoppa :love:

Glömde att tipsa om Styrkeprogrammets hemsida för inspiration och förslag på övningar! Klickar du i rutan för "Kroppsbelastande" får du upp massor av övningar som du kan göra hemma utan redskap :) http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/

:bow:
Detta var precis nått som jag behövde. Hur gör ni som tränar själva (alltså utan pt och utan att gå på pass) med antalet övningar? Sett till kategorierna som fanns på länken så tänker jag som total nybörjare att köra överkropp en gång, ben en och mage/rygg en? Men hur många övningar ska man välja?

Detta var precis nått som jag behövde. Hur gör ni som tränar själva (alltså utan pt och utan att gå på pass) med antalet övningar? Sett till kategorierna som fanns på länken så tänker jag som total nybörjare att köra överkropp en gång, ben en och mage/rygg en? Men hur många övningar ska man välja?
Ja, att dela in i överkropp / underkropp är nog det vanligaste sättet att strukturera sina pass på skulle jag säga. Själv tränar jag i princip aldrig magen då jag inte tycker att det ger tillräckligt (den är dessutom ofta involverad för att bidra med stabilitet i andra övningar i alla fall, utan att man märker det), och ryggen går in under överkropp hos mig, så i mitt fall skulle i så fall det tredje passet bli mer av ett helkroppspass med fokus på kondition.

Vad gäller antalet övningar beror det, som så ofta, helt på vad du har för mål samt vilken sorts övningar du gör. Man lär sig rätt fort vad och hur mycket som behövs för att man ska bli trött och uppnå det man vill. Men som en generell regel brukar jag satsa på 5-6 övningar per pass, exklusive uppvärmning. Den rekommenderade grundstrukturen brukar vara 3 omgångar av varje övning med 8-12 repetitioner per omgång, men den kan man också leka runt lite med beroende på vad man gör och vill uppnå.

Ska du köra två pass i veckan? Då hade jag kört helkropp båda passen. :) Dels för att du kommer hinna återhämta dig utan problem och dels för att det verkar som att man får mycket bättre träningseffekt av att belasta en muskel två gånger i veckan jämfört med en gång per vecka, även om man kör samma volym. Dessutom, om du är sjuk eller livet kommer i vägen behöver du aldrig känna "Carl, nu missade jag ju ett benpass!" utan du kör bara på.

Jag skulle tro att runt 6-8 övningar per pass är nog lagom. Kör man mestadels kroppsviktsövningar har man fördelen att man inte behöver slösa så mycket tid på att göra i ordning för varje ny övning, vilket är något som alltid irriterar mig (varför jag sällan kör mer än fyra övningar per pass, blir helt enkelt less på logistiken :p ), så passen brukar kunna bli rätt tidseffektiva om man håller lite tempo.

velar mellan om jag ska skejta eller om det är roligare att ta turskidorna och åka var jag vill. Det är massor av snö så vilken stig som helst borde duga.
Varför välja? Skejtade ett varv i elljusspåret och sen gick jag hem och hämtade turskidorna och åkte "hundpromenerarstigen". Det gick tungt att åka i djup blötsnö trots breda skidor och feta jakttrugor, så jag tog det korta varvet.
Idag gick det att åka hela rundan för det var kallgrader så snön bar bättre. Det är skapligt bra helkroppsträning att åka ospårat!
Banan på sjön var översnöad så vi sköt upp skridskoåkningen på obestämd tid.

Har skött maten i tre dagar. Trodde inget annat heller eftersom det alltid går bra i början.
Har cyklat och rott 75 min två dagar. Tyvärr protesterar min ena fot.
Jag bröt fotleden(utan att veta varför) och efter det har jag från och till haft ont. Benet är kortare och jag lägger vikten på utsidan foten. Nu gör det ont även när jag cyklar, det har det inte gjort förut. Har inlägg i skorna men det hjälper inte. Vet inte hur jag ska komma till rätta med problemet. När den foten är ok krånglar den andra ibland där jag bröt ben mitt på foten pga en häst.

Ska du köra två pass i veckan? Då hade jag kört helkropp båda passen. :) Dels för att du kommer hinna återhämta dig utan problem och dels för att det verkar som att man får mycket bättre träningseffekt av att belasta en muskel två gånger i veckan jämfört med en gång per vecka, även om man kör samma volym. Dessutom, om du är sjuk eller livet kommer i vägen behöver du aldrig känna "Carl, nu missade jag ju ett benpass!" utan du kör bara på.

Jag skulle tro att runt 6-8 övningar per pass är nog lagom. Kör man mestadels kroppsviktsövningar har man fördelen att man inte behöver slösa så mycket tid på att göra i ordning för varje ny övning, vilket är något som alltid irriterar mig (varför jag sällan kör mer än fyra övningar per pass, blir helt enkelt less på logistiken :p ), så passen brukar kunna bli rätt tidseffektiva om man håller lite tempo.

Två pass per vecka borde väl vara en bra början och sen kanske utöka till tre om rutinerna sätter sig? Då satsar jag nog på helkroppspass och plockar ihop övningar utifrån det. Hur värmer ni upp om ni tränar hemma = inte har tillgång till typ roddmaskin eller crosstrainer?

Två pass per vecka borde väl vara en bra början och sen kanske utöka till tre om rutinerna sätter sig? Då satsar jag nog på helkroppspass och plockar ihop övningar utifrån det. Hur värmer ni upp om ni tränar hemma = inte har tillgång till typ roddmaskin eller crosstrainer?

Jogga på stället, hoppa hopprep (utan rep), jumping jacks, lite rörlighetsövningar, kanske en solhälsning eller tre. Även här är youtube din vän. :D

Jag värmer upp hemma genom några dynamiska stretchövningar.

Jag gillar mountain climbers (vet inte om de har något svenskt namn?) då de får igång både benen, core, armar, axlar och pulsen! Brukar också jogga på stället i nån minut samt stretcha lite grann.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 533
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
111 084
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 418
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka