Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Veckan, och även året, slutade med en promenad på nästan en timme tillsammans med ponny. Medryttarna var ute med shettisen, så båda hästarna har varit ute idag.

Jag försöker motivera mig själv att ta tag i min träning och kost, men det är jättesvårt. Hade önskat att det fanns genvägar, speciellt rörande kosten då den är mitt stora problem. Hade varit så enkelt att t ex ta några tabletter och du får i dig allt kroppen behöver utan att behöva tänka på att fixa egen mat.

Jag försökte använda Lifesum appen men tycker inte den är tydlig nog med vad som saknas.

Jag hade som plan att köra lugnt 2 gånger i veckan under december. Har fungerat okej att bromsa in kroppen, idag började jag öka vikter. I januari träffar jag en instruktör för nytt träningsprogram; vad tycker ni att man inte får missa? Idag har jag 3 benövningar, chin up, rodd, halvsittande axelpress och 3 olika övningar för triceps samt 3 olika magövningar på gymmet.
Uppvärmingen är olika och skiftar mellan löpning, powerwalk, rodd, cykling, crosstrainer och stav-maskin där man stakar sig fram.

Med andra ord så är kroppen van vid det mesta förutom marklyft och liknande.

Jag och maken har varit till ridhuset med båda hästarna vi turades om lite vem som hade vilken häst :) Maken lärde sig galoppskänkel och var så stolt att han fattade och klarade det galant :love:

Nu håller vi på att spåna boxar och löadrifter för att kunna stänga in hästarna ikväll. Ska ta en promenad med hunden sen också annars blir det inget mer än mat och annat gott ikväll :D Tolvslaget spenderas i stallet :)

Gott nytt år alla fina!

Jag försöker motivera mig själv att ta tag i min träning och kost, men det är jättesvårt. Hade önskat att det fanns genvägar, speciellt rörande kosten då den är mitt stora problem. Hade varit så enkelt att t ex ta några tabletter och du får i dig allt kroppen behöver utan att behöva tänka på att fixa egen mat.

Jag försökte använda Lifesum appen men tycker inte den är tydlig nog med vad som saknas.

Gör ett besök hos en duktig kostrådgivare om du inte har så stor koll själv, eller bara för att hitta inspiration! Väl värda pengar! :up:

Gott nytt år alla fina!
Jag gjorde som på julafton och red ut med fina pålle i ösregn.. :meh: Men det var härligt på sitt vis ändå! :) Jag är glad att 2017 snart är slut, vilket jävla år rent ut sagt.. 2018.. jag är redo! :D

Gott nytt år! :)

Jag avslutade året med nyårsburpees, en kul instagram-tradition jag har hakat på :D Allt enligt konceptet "death by burpees", dvs. en klocka som ringer en gång i minuten, första minuten gör man en burpee, andra minuten två burpees osv tills man inte hinner med alla innan klockan ringer igen. I början är man kaxig men sen blir det sviiiinjobbigt :laugh: I år hade jag inte något mål utan körde istället danstema: hög musik och så dansar man mellan sina burpees :D Roligt och fortfarande jäkligt jobbigt.

Har även yogat lite och promenerat en timme. Som motpol har jag spelat tv-spel i fyra timmar och ätit jättemycket Non Stop :up:

Generellt sett så anses simning vara oerhört skonsamt, men beroende på knäskadan kanske du får anpassa simsättet (jag vet några stycken som inte kunnat simma bröstsim efter knäskada utan har fått lära sig crawl). Vattenjympa kan vara ungefär hur brutalt jobbigt som helst, men ändå skonsamt mot knäna.

Är skadan liksom utredd och färdigbehandlad och det du dras med nu är det som kommer vara resten av livet, eller finns det fortfarande behandlingar kvar att göra? Annars borde ju väl anpassad och avvägd styrketräning vara en bra grej, för skadade knän behöver ju muskler som kan stötta och avlasta.

Skadad är utredd hos ortoped (gjort MR) som sa att det är en meniskskada vilket också gör att jag får dras med det (alt operera men han lät inte jättepositiv till det). Det har gått 2 år nu sen skadan kom och knäet är bättre men inte bra så förhoppningen att knäet blir fullt återställt kan jag lägga på hyllan tror jag. I början satt jag i soffan med benet utsträckt i flera månader och kunde inte böja benet. Nu kan jag gå promenader i hyfsat tempo (haltar till då och då) men måste ta värktabletter i princip varje dag eftersom jag får ont när jag rört på mig för mycket (som inte är så mycket egentligen).
Viktnedgång hjälper givetvis också ett trasigt knä men jag känner ingen skillnad trots att jag gått ner nästan 20 kg nu i höst/vinter.
Simning i sig låter som att det inte kan skada mer iaf men kanske bäst att gå till en sjukgymnast innan jag gör något mer avancerat :)
Hade gärna kommit igång med någon träningsform igen då jag alltid rört på mig innan jag blev förpassad till ett soffsittande liv :crazy:

Dåligt med träning denna veckan, men blev lite innebandy och ett pass på gymmet iaf.

Imorn lägger jag ner godiset. 2018 ska fan bli mitt år. Banne mig!

Imorgon ska jag till gymmet och jag känner PEPPEN! Körde ett tungt pass den 21:a december och sedan blev jag sjuk. Har bara varit på gymmet två gånger sedan dess, men kroppen svarade bra på passet i fredags så nu är jag taggad!

Innan jag blev sjuk hade jag fullföljt sju av tolv veckor i Madcow-programmet, så jag ska nog helt enkelt bara göra om sjunde veckan innan jag kör på igen. Med lite flax hinner jag med tre pass denna vecka, åker nämligen bort tidigt lördag morgon och är borta i sex dagar (men planen är att gymma även på resan).

Så, veckans plan ser ut typ så här:

Tisdag morgon: Böj (lite tyngre), bänk och skivstångsrodd. Lattja lite med ryck och stöt.

Onsdag kväll: Böj (lätt), militärpress och marklyft.

Fredag morgon: Böj (några tunga lyft), bänk och skivstångsrodd, å så lite ryck och stöt.

Något av passen ska jag även få in några kettlebellövningar, typ stående side crunch (autocorrect ville ändra till brunch :D ) eller farmers walk med bara en kettlebell eller någon annan snedbelastande övning. Samtliga pass involverar per automatik ca fyra-fem kilometers promenad, beroende på vilket gym jag drar till.

Den mentala träningen denna vecka blir att resa själv upp till norr med min förvisso ljuvliga men ändå rätt så energiska och väldigt nyligen blöjfria två år och åtta månader gamla avkomma. :D

Jag känsloäter. Nu har jag dragit i handbromsen och måste sluta med det om jag inte ska bli fet.
Men jag får ångest bara av att tänka på att bromsa intaget. Träning är inget problem.
Tips?
Och tips på nyttiga saker man kan tugga på.

Då är vi två! (Fast jag tar bort det mesta i sockerväg..) Höll upp hela november och fram till julafton, sen hade jag en fulvecka mellan jul och nyår :p men nu är det nya tag! :D

Morötter gillar jag! :)

Jag kommer inte ta bort pasta, bröd och sånt och jag kommer ta godis och fika vid särskilda tillfälle men verkligen försöka låta bli däremellan.
Jag är helgmissbrukare. Vardagarna är jag ganska skötsam.
Morötter är toppen. Ska köpa hem det.

Jag känsloäter. Nu har jag dragit i handbromsen och måste sluta med det om jag inte ska bli fet.
Men jag får ångest bara av att tänka på att bromsa intaget. Träning är inget problem.
Tips?

Jag tycker om naturell kvarg som man blandar med lite hallon, brer ut på riskakor gjorda på råris och ringlar över lite honung.

Och även "mangoglass".
Mixa 120 g frysta mangobitar med 100 g kvarg och liite honung, strö över riven kokos.

Förra veckan blev en bra träningsvecka! Tre styrkepass och ett löppass på 8 km. Sen flera promenader och fem ridpass :) Med tanke på all mat, godis och annat onyttigt som jag proppat i mig mellan jul och nyår så är det bra att jag tränat på ordentligt :o:p 16 träningspass (styrka och löpning) sammanfattar jag december med och det är jag väldigt nöjd med.

Från igår blir det en "avgiftning" på det mesta onödiga (godis, sötsaker och onödiga kalorier) igen :D Skötte mig väldigt bra från slutet av november till dagen före julafton typ så jag vet att jag kan, bara att bestämma sig igen. Som tur är så har vi rensat bort typ allt som blivit över i godisväg och annat så det är lättare att göra bättre val igen.

Idag började maken jobba igen. Jag jobbar också men jag valde att ha ungarna hemma även denna veckan så dom får två veckors jullov, så jag jobbar det jag kan under dagen med dom hemma och sen blir det tidig morgon och kväll om det behövs. Tror de flesta i bolaget har en halvledig vecka även nu så det blir nog rätt lugnt hoppas jag :) Efter middagen idag ska vi åka till gymmet i alla fall och efter att ungarna lagt sig tänkte jag rida. Blir ju ingen ridning på lunchen denna veckan eftersom ungarna är hemma.

Förra veckan började uselt, på grund av min dåliga karaktär, men slutade bättre. Det blev i alla fall två promenader UTANFÖR stallet (kors i taket!) på ungefär en timme vardera (måndag och lördag) och allt som allt 170 minuter promenad med ponny fördelat på torsdag, fredag och söndag. Medryttarna red shettisen både lördag och söndag.

Igår var tanken att både motionera ponny och att medryttarna skulle rida, men de fick förhinder och jag fick besök av kusinerna. Med facit på hand nog lika bra, för ponny var otroligt spänd och nervös fortfarande vid insläppet efter nyårsraketerna, så hon behövde nog ta det lite lugnt.

Vad gillar du att äta?
Är det att hitta på mat, laga maten eller att äta den som ställer till det mest för dig?

Tips?
Säger morötter även jag, men lägger till vitkål skuren i grova bitar, samt äppelklyftor med lite pepparkakskrydda eller kanel på. Värm äppelklyftorna några sekunder i mikron för bästa äppelpajseffekt.

Under nyårshelgen var min plan att jag skulle åka ett inofficiellt skidlopp som är varje nyår, men pga bråkiga axlar bestämde jag mig för att låta bli. Är liksom svårt att anpassa farten/ansträngningen när det är nummerlappar och hets inblandat... Istället fick jag bli tävlingsledare och sköta tidtagning och startprocedur, och sen sprang jag en liten runda med min sambo efteråt.
Nyårsnatten blev lugn men lång, så igår var jag inte så pigg ändå. Det blev snöskottning på förmiddagen och en promenad framåt eftermiddagen.
Idag tänkte jag åka skidor i lugn och ro, men velar mellan om jag ska skejta eller om det är roligare att ta turskidorna och åka var jag vill. Det är massor av snö så vilken stig som helst borde duga.
Plan för veckan:
Onsdag: Långfärdsskridskor med en kompis
Torsdag: Skidor, antingen på jobb-orten med några kollegor eller hemmavid om inte de ska åka.
Fredag: Hemmastyrka
Lördag: Längdskidor med mina föräldrar. De har hyrt en stuga i närheten så jag tänkte åka dit och hälsa på.
Söndag: Promenad eller turskidor

Nu är det dags att arbeta för att komma i form. Jag har gått som katten ett tag och tänkt att det räcker med vardagsmotion och hundpromenader.
Men nej... Jag har fel. Det krävs mer om jag ska bli som jag vill. 2 täta graviditeter och dessutom har jag aldrig tränat. Jobbat i stallet och ridit och rört mig som nöden kräver men jag är sjukt lat och har aldrig hållit i och tränat utanför stallet.
Jag vill fokusera på styrka och helst utan att behöva åka på gym.
Kondition absolut- men jag tror det får vara hunden och ponnyn ett tag till innan jag orkar springa.
Hur ofta?
Hur tungt ska det kännas för att ge effekt?
Hur sätter jag bra mål? Mätbara och lätta att bryta ner i delmål. Jag slutar gärna när jag nått ett mål tyvärr. Har lite svårt att ladda om när jag är där jag vill..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 529
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
110 873
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 413
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka