Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörrni jag planerar att dra igång marklyftsträningen lite smått ikväll, nån som känner sig manad att ge mig ett upplägg på passet? :angel: Kan tänka mig att göra någon eller några övningar till utöver marklyft men ledordet är "minimalistiskt" :D

Blev sugen på att marklyfta nu när du skrev så! Får nog ta med mig familjen till gymmet och lyfta lite innan lördagsfilmen börjar :D

Btw så klarar man sig inte utan hästar :D Hoppas du får till det och kan börja rida och umgås med hästar snart igen :)

En timmes ridtur i skogen med kompisen i morse och efter det drog jag och maken ihop riset som vi ska ha till brasan i morgon :) Stegräknaren säger redan 12000 steg (hästen har ju tagit några såklart) och klockan är bara 13 :) Vi ska ta lite kaffe nu sen ut och klippa unghästen och spänna honom för rockarden en sväng. Klippte andra hästen i morse så blir båda klippta idag så släpper lite ångest :p

Hoppas får en tur till gymmet också!

Det kan nog vara sant! :D Men jag inser att det måste vänta, förutsättningarna är faktiskt inte rätt just nu men nån gång ska jag banne mig ha några ponnyer på lösdrift här hemma :love:

Men det verkar som att hästeriet kan lösa sig ändå! :) Fick kontakt med en gammal kompis som bor på samma ort, hon har två hästar hon inte riktigt hinner med där jag kan få hänga på. Vi har pratat förut om att jag ska rida hos henne men det har runnit ut i sanden, mest pga min brist på bil men det har jag ju nu. Ska dit på tisdag! :)

Det låter ju helt perfekt! Jag ska hålla tummarna för att det känns bra på tisdag. Ska ni rida tillsammans då (tänker om det är så att hon bara hinner med en häst?) eller ska du vara där ensam?

Förresten, @FengurLaugar, hat du kört in dina hästar själv eller var de redan inkörda när du köpte? Tanken nästa år är att börja köra shettisen, om jag bara får tummen ur och köper en sele, men jag är rätt grön. Han har gått framför vagn ett par gånger hos säljaren, men många är det inte.

Hörrni jag planerar att dra igång marklyftsträningen lite smått ikväll, nån som känner sig manad att ge mig ett upplägg på passet? :angel: Kan tänka mig att göra någon eller några övningar till utöver marklyft men ledordet är "minimalistiskt" :D

Eftersom du vilat ett tag skulle jag köra något sånt här (justera vikterna efter eget huvud):

2*10*40 kg (uppvärmningsset)
5*60 kg
3*70 kg.
2*80 kg
Så många ettor du känner för på 90 kg.

Inte så superstor volym, men ändå några tunga lyft (för att det är kul :D ).

Avsluta med några set militärlyft, kanske 5*5 där du stegar upp från kanske 15 till 35 kg, eller vad som nu passar dig. :)

Lallade runt i en knapp timme på gymmet med svägerskan idag. Vi gjorde utfall, knäböj med pinne ovanför huvudet (vill ju lära mig ryck så det känns som en bra grej att öva på), en diagonalövning med medicinboll, stående sidecrunch med 24 kg KB, press med hantlar, armhävningar, lite frivändningar (och jag försökte även ett ryck eller två) och så avslutade vi med wallball.

Kroppen kändes lite trög och tung, men inte alls sjuk eller slut som den gjorde i onsdags. Ska köra igång med mitt Madcow-program igen på måndag, är redan peppad! :bump:

Det låter ju helt perfekt! Jag ska hålla tummarna för att det känns bra på tisdag. Ska ni rida tillsammans då (tänker om det är så att hon bara hinner med en häst?) eller ska du vara där ensam?

Tillsammans :) Tanken är i så fall att vi ska rida tillsammans minst en gång i veckan vilket känns precis lagom! Jag har verkligen saknat att dela ett intresse tillsammans med någon. Så hoppas nu att allt känns bra! Vet att jag gillar kompisen och hästarna är fina såatte :D:D

Eftersom du vilat ett tag skulle jag köra något sånt här (justera vikterna efter eget huvud):

2*10*40 kg (uppvärmningsset)
5*60 kg
3*70 kg.
2*80 kg
Så många ettor du känner för på 90 kg.

Inte så superstor volym, men ändå några tunga lyft (för att det är kul :D ).

Avsluta med några set militärlyft, kanske 5*5 där du stegar upp från kanske 15 till 35 kg, eller vad som nu passar dig. :)

Visste väl att jag kunde lita på dig :D:love:
Ser rätt lagom ut, men vikterna kommer jag nog justera lite nedåt. Rapport kommer sen ;)

Förresten, @FengurLaugar, hat du kört in dina hästar själv eller var de redan inkörda när du köpte? Tanken nästa år är att börja köra shettisen, om jag bara får tummen ur och köper en sele, men jag är rätt grön. Han har gått framför vagn ett par gånger hos säljaren, men många är det inte.

Vi har gjort det själva jag och maken :) Båda hästarna är inköpta som 1 åriga hingstar så det va inget alls gjort med någon av dom innan jag fick dom :)
Hade shettis när jag var liten som vi körde. Körde in min gamla islandshäst som 18 åring också :p Vi är inga proffs men jag anser mig själv ha såpass många år av erfarenhet i det stora hela plus att jag känner mina hästar utan och innan och kan läsa av dom. Jag vet vart jag vill och ungefär hur jag ska ta mig dit och hittills så funkar det kanon :)

Pappa och jag tog en promenad på kanske en timme när jag kom från jobbet (just nu är jag enbart lättad att det är över!). Hann bli nästan helt mörkt, men skönt att komma ut lite. Medryttarna har varit ute med shettisen så han har också rört sig idag.

Vad kul att se att ni håller igång så bra här inne! :)

Jag var på gymmet och körde ett "hej kroppen, nu är det dags att vakna från vinterdvalan och börja bruka allvar igen"-pass i förmiddags. Vi kan väl summera det som så att det kändes att det var nästan tre veckor sedan jag senast styrketränade :angel:

Nä men det gick faktiskt helt okej, även om jag kände mig rätt svag. Jag plockade bara några av mina favoritövningar lite på måfå när jag var där, och det slutade med rodd, latsdrag, z-press, face pulls, gående utfall med KB över huvudet, benpress och donkey kicks. Så jäkla skönt och kul att vara igång igen! :banana:

Halloj :)

Hoppar in med en fråga hos er som verkar ha koll på olika träningsformer. Jag har en knäskada sen precis 2 år tillbaka.
Den hindrar mig från många olika träningsaktiviteter. Bara en promenad i lugnt tempo kan göra att jag får värk och knapra Alvedon och Ipren efteråt.
Men nu funderar jag på simning. Är det någon som vet hur pass snällt det är mot kroppen och främst knäna?
Förr så var jag ute och sprang mycket och saknar det :(
Jag får väl åka och testa en gång för jag vill så gärna bli stark i kroppen igen och kunna ta en promenad utan att få värk.
Eller ni kanske sitter på nåt annat tips? :)

Halloj :)

Hoppar in med en fråga hos er som verkar ha koll på olika träningsformer. Jag har en knäskada sen precis 2 år tillbaka.
Den hindrar mig från många olika träningsaktiviteter. Bara en promenad i lugnt tempo kan göra att jag får värk och knapra Alvedon och Ipren efteråt.
Men nu funderar jag på simning. Är det någon som vet hur pass snällt det är mot kroppen och främst knäna?
Förr så var jag ute och sprang mycket och saknar det :(
Jag får väl åka och testa en gång för jag vill så gärna bli stark i kroppen igen och kunna ta en promenad utan att få värk.
Eller ni kanske sitter på nåt annat tips? :)

Generellt sett så anses simning vara oerhört skonsamt, men beroende på knäskadan kanske du får anpassa simsättet (jag vet några stycken som inte kunnat simma bröstsim efter knäskada utan har fått lära sig crawl). Vattenjympa kan vara ungefär hur brutalt jobbigt som helst, men ändå skonsamt mot knäna.

Är skadan liksom utredd och färdigbehandlad och det du dras med nu är det som kommer vara resten av livet, eller finns det fortfarande behandlingar kvar att göra? Annars borde ju väl anpassad och avvägd styrketräning vara en bra grej, för skadade knän behöver ju muskler som kan stötta och avlasta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
75 533
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
111 084
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 418
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka