Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja men det är ju inte svårt att hitta anledningar. Det är lusten. Och jag gör det ju men jag vill inte.
Har alltid musik när jag tränar.
Ja träningen ska ju ge ngt. Med mindre liten belastning ger det ju mindre.

Är det konditionsträning du vill göra då?

Jag tänker spontant och utifrån mig själv, att det finns roligare saker att göra på ett gym än att cykla (jag bara avskyr de tre minuter rodd som ingår i min uppvärmning :cautious:). Mycket går ju att anpassa ganska rejält utifrån behov. Där jag tränar (Friskis) så går det att boka en instruktör en timma som går igenom övningar med en. Säger du till i förväg så kan de säkert fundera ut övningar som funkar för dig.
 
Eftersom jag aldrig tycker att det är kul att träna så frågar jag er. Frivilligt att svara. (Värre just nu)
Jag menar att du ska fundera mer på om det finns ngn annan träning än den du gör idag som du skulle tycka vara rolig och ge dig träningsglädje?

För jag tror att de flesta av oss andra i tråden i grund och botten tycker träning är väldigt roligt och då blir det inte riktigt rätt om vi svarar på vad vi gör under de perioder som det är mindre kul.

Fundera fritt över vad som du tror skulle vara roligt att träna och se om det går att få in för dig.

Annars är det nog som @Hoarfrost säger att du bara får acceptera och göra det ändå om du ändå vill träna.
 
Även jag hade försökt tänka lite med utanför boxen och provat mig fram med olika träningsformer @MarieJ. Ha som utgångspunkt att det ska vara roligt - inte att det nödvändigtvis ska vara den träningsform som bränner flest kalorier eller "ger mest" rent fysiskt. Att sitta ensam på en träningscykel eller vara ute och jogga fast att man inte vill är tillräckligt för att ta kål på de flesta människors motivation och glädje tror jag, så om jag vore du så hade jag börjat om helt från början med att hitta din träningsform. Boka en timme med en PT på ett gym, testa ett zumbapass, gå till simhallen och simma några längder, gå en yogakurs, testa att paddla kanot, vad som helst som kan tänkas vara något för dig!

Jag tror att det blir jättesvårt att finna njutning i träningen om man enbart gör det för att man ska eller för att man vill förändra kroppen (till exempel, säger inte att det är så för dig). Då är det betydligt mer hållbart att hitta något som man tycker är roligt, oavsett om det kanske inte är fullt lika effektivt rent fysiskt som träningsform X eller Y.

Det här var hela anledningen till att jag bestämde mig för att prova crossfit den där dagen för två år sedan - jag hade tröttnat helt på min egen styrketräning och på gym överlag. Jag gick bara till gymmet för att jag kände att jag borde och för att jag ville hålla kroppen i någorlunda bra form, men kände att det snart förtog allt vad träningsglädje och motivation heter. Jag känner mig definitivt inte alltid supermotiverad att gå till crossfit heller, min inre latmask är alldeles för närvarande för det, men jag vet att jag i 9 fall av 10 kommer att ha kul och känna mig så himla bra efteråt och det tror jag spelar en väldigt stor roll.
 
Även jag hade försökt tänka lite med utanför boxen och provat mig fram med olika träningsformer @MarieJ. Ha som utgångspunkt att det ska vara roligt - inte att det nödvändigtvis ska vara den träningsform som bränner flest kalorier eller "ger mest" rent fysiskt. Att sitta ensam på en träningscykel eller vara ute och jogga fast att man inte vill är tillräckligt för att ta kål på de flesta människors motivation och glädje tror jag, så om jag vore du så hade jag börjat om helt från början med att hitta din träningsform. Boka en timme med en PT på ett gym, testa ett zumbapass, gå till simhallen och simma några längder, gå en yogakurs, testa att paddla kanot, vad som helst som kan tänkas vara något för dig!

Jag tror att det blir jättesvårt att finna njutning i träningen om man enbart gör det för att man ska eller för att man vill förändra kroppen (till exempel, säger inte att det är så för dig). Då är det betydligt mer hållbart att hitta något som man tycker är roligt, oavsett om det kanske inte är fullt lika effektivt rent fysiskt som träningsform X eller Y.

Det här var hela anledningen till att jag bestämde mig för att prova crossfit den där dagen för två år sedan - jag hade tröttnat helt på min egen styrketräning och på gym överlag och ville hitta tillbaka till träningsglädjen och motivationen. Jag känner mig definitivt inte alltid supermotiverad att gå dit oavsett, min inre latmask är alldeles för närvarande för det, men jag vet att jag i 9 fall av 10 kommer att ha kul och känna mig så himla bra efteråt och det tror jag spelar en väldigt stor roll.
Fast jag är begränsad i vad jag kan göra. Är inte så mkt mer än cykel och jogg som funkar.
 
Ja träningen ska ju ge ngt. Med mindre liten belastning ger det ju mindre.
Dels är ju all motion bra motion. Sen beror väl på vad man menar med "ger". Visst får man ingen utveckling om man inte pressar sig ibland, men varje pass ska ju inte vara så. Lågintensiv träning gör ju andra saker i kroppen som är bra. Att t.ex. gå ibland under löpturen gör inte att det "ger mindre", det ger nåt annat. Tänk hur mycket A1 skidåkarna kör, då är de väl iofs vanligtvis ute väldigt länge men det gäller ju även motionärer att varje pass inte ska vara A3 (eller A2 vilket väl sägs vara det vanliga felet bland motionärer, alldeles för mycket A2) och då kan man behöva gå också.
 
Fast jag är begränsad i vad jag kan göra. Är inte så mkt mer än cykel och jogg som funkar.
Har du rådfrågat en fysioterapeut eller PT om detta? Tänker att det kanske finns någon träningsform som skulle kunna funka utan att du tänkt på det själv? Simning till exempel sägs ju vara en av de mest skonsamma träningsformerna som finns, det var därför jag nämnde det.
 
Har du rådfrågat en fysioterapeut eller PT om detta? Tänker att det kanske finns någon träningsform som skulle kunna funka utan att du tänkt på det själv? Simning till exempel sägs ju vara en av de mest skonsamma träningsformerna som finns, det var därför jag nämnde det.
Ja det har jag gjort men inte fått ngr direkts tips.
 
Har du rådfrågat en fysioterapeut eller PT om detta? Tänker att det kanske finns någon träningsform som skulle kunna funka utan att du tänkt på det själv? Simning till exempel sägs ju vara en av de mest skonsamma träningsformerna som finns, det var därför jag nämnde det.
@MarieJ Tänkte precis skriva samma, att tillsammans med fysioterapeut och/eller PT kan man kanske hitta de former som passar kroppen om man är begränsad. De brukar ju (vad jag hört) vara bra på att klura ut olika typer av träning :up:

Edit: Läste att du rådfrågat, men testa en annan fysioterapeut/PT? Har kompis med mycket begränsningar som får mycket hjälp av sin sjukgymnast till exempel. Hon får massor olika alternativ att testa, så plockar hon bara de delarna hon tycker känns ok och som blir av.
 
@MarieJ Tänkte precis skriva samma, att tillsammans med fysioterapeut och/eller PT kan man kanske hitta de former som passar kroppen om man är begränsad. De brukar ju (vad jag hört) vara bra på att klura ut olika typer av träning :up:

Edit: Läste att du rådfrågat, men testa en annan fysioterapeut/PT? Har kompis med mycket begränsningar som får mycket hjälp av sin sjukgymnast till exempel. Hon får massor olika alternativ att testa, så plockar hon bara de delarna hon tycker känns ok och som blir av.
Jag är ojämnt stark, det kommer aldrig ändras.
Dom flesta gruppaktiviteter kräver någorlunda liksidighet.
Är med på spinning men det är inställt på Covid-19.
 
Jag är ojämnt stark, det kommer aldrig ändras.
Dom flesta gruppaktiviteter kräver någorlunda liksidighet.
Är med på spinning men det är inställt på Covid-19.
Fast det är ju just det?
Du är ojämnt stark och vill träna men tycker det är trist. En fysioterapeut eller PT skulle kunna hjälpa dig att hitta träningsformer osv där du kan vara ojämnt stark. Det behöver inte betyda att det är gruppaktivitet utan tvärtom att det är något du kan göra själv och som dessutom är anpassat efter just dig och just din kropp.
 
Fast det är ju just det?
Du är ojämnt stark och vill träna men tycker det är trist. En fysioterapeut eller PT skulle kunna hjälpa dig att hitta träningsformer osv där du kan vara ojämnt stark. Det behöver inte betyda att det är gruppaktivitet utan tvärtom att det är något du kan göra själv och som dessutom är anpassat efter just dig och just din kropp.
Fast vad skulle det vara. Jag kör konditionsträning. Det finns ju det som finns.
Cykla är min grej.
Att jag tycker att det tråkigt att träna har inget med mina begränsnings att göra. Nu har fokuset på diskussionen hamnat fel. Jag kan vara nöjd över ett bra cykelpass eller 7 km jogging. Men varje pass är ngt jag får bestämma mig för.
 
Fast vad skulle det vara. Jag kör konditionsträning. Det finns ju det som finns.
Cykla är min grej.
Att jag tycker att det tråkigt att träna har inget med mina begränsnings att göra. Nu har fokuset på diskussionen hamnat fel. Jag kan vara nöjd över ett bra cykelpass eller 7 km jogging. Men varje pass är ngt jag får bestämma mig för.
Nja, fokus tänker jag är att hitta en ny, rolig träningsform som du inte tycker är tråkigt. Det är svårt för oss i tråden att tipsa om nya roliga saker om du har begränsningar och det är därför (iaf jag) tänker att man får gå till någon som är duktig på sånt.

För övrigt måste jag också bestämma mig för varje pass. Det är extremt sällan jag får ett infall och byter om och sticker ut och springer bara för att jag är så himla sugen. Har hänt 2 gånger på 7 år. Sen mår jag skitbra, okej, eller är likgiltig efteråt. I bland tvingar jag mig ut och efter 2-3 kilometer hatar jag att springa och går då hem. Ingen idé att plåga mig liksom. Andra gånger tvingar jag mig ut och tycker det är kul. Eller så är jag helt likgiltig till träningspasset innan, under och efter.
 
Nja, fokus tänker jag är att hitta en ny, rolig träningsform som du inte tycker är tråkigt. Det är svårt för oss i tråden att tipsa om nya roliga saker om du har begränsningar och det är därför (iaf jag) tänker att man får gå till någon som är duktig på sånt.

För övrigt måste jag också bestämma mig för varje pass. Det är extremt sällan jag får ett infall och byter om och sticker ut och springer bara för att jag är så himla sugen. Har hänt 2 gånger på 7 år. Sen mår jag skitbra, okej, eller är likgiltig efteråt. I bland tvingar jag mig ut och efter 2-3 kilometer hatar jag att springa och går då hem. Ingen idé att plåga mig liksom. Andra gånger tvingar jag mig ut och tycker det är kul. Eller så är jag helt likgiltig till träningspasset innan, under och efter.
Jag har inte frågat efter saker jag har frågat hur ni övervinner träningsmotstånd.
 
Fast vad skulle det vara. Jag kör konditionsträning. Det finns ju det som finns.
Cykla är min grej.
Att jag tycker att det tråkigt att träna har inget med mina begränsnings att göra. Nu har fokuset på diskussionen hamnat fel. Jag kan vara nöjd över ett bra cykelpass eller 7 km jogging. Men varje pass är ngt jag får bestämma mig för.
Du skrev att du cyklade på gymmet, kan du inte cykla ute? XC/stigcykling eller landsväg?
 
Jag har inte frågat efter saker jag har frågat hur ni övervinner träningsmotstånd.
Tränar det jag tycker är kul. Jag avskyr inomhusträning, gym och styrketräning så jag har valt att skippa det, orkar inte släpa mig dit för att jag borde. Sen kan jag ha ett ganska stort motstånd mot att ta mig ut på passet ändå, men då blir det iaf kul när jag väl tagit mig ut.
 
Jag har inte frågat efter saker jag har frågat hur ni övervinner träningsmotstånd.

Jag tror det som folk är inne på är att det är skillnad på träningsmotstånd och träningsmotstånd. Det är skillnad på att ha en tillfällig motivationssvacka och att man under lång tid upplever att träningen är ett nödvändigt ont.

Är det en motivationssvacka så får man dra ner, se om resten av livet och tillämpa ett visst mått av tvång för att inte dåså ihop fullständigt. Handlar det om ett långvarigt motstånd, där känslan är "vill inte!!!" Inför varje pass under flera månader så behöver man oftast tänka utanför ramarna och göra en större förändring.
 
Nu börjar ryggen bli trött efter 5 intensiva dagar med hökörning. Igår staplade jag drygt 2 ton hö på en balvagn bakom traktorn, alltså både styrke- och balansträning samtidigt :p

Idag ska vi slänga in den vagnen så det blir att stapla dom balarna igen fast jag slipper balansera. Ska rida båda islandshästarna också. Inte ridit sen i torsdags pga att prio 1 varit hö´t så jag har abstinens. Men är sliten i kroppen och har sovit kasst i natt så det blir nog rätt lugna turer mest för att komma ut och att dom ska få motion.
 
Bra gjort! 😊

Jag tycker du ska prova på att cykla nåt motionslopp, när de nu kommer att kunna köras igen.
Det är skitkul! Med allt folk och depåerna och känslan... 😍. Det måste ju inte vara så långt.

Tack! Ja jag får fundera på det. Är lite frustrerad för jag lyckades inte registrera mitt lopp i helgen och mailat Vätternrundan men inte fått något svar så mailade igen nu. Blev sjuk i söndags så jag har inte varit så pigg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 501
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp