Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Vilan" fortsätter. Jag ska stå på scen med teatergruppen ikväll. Det sägs att skådespelare förbränner motsvarande ett maratonlopp under en föreställning, så jag får väl nästan räkna detta som konditionsträning :D Mer seriös träning blir det först torsdag (kettelbell helkropp) och eventuellt något pilatespass i helgen.
 
Jag har genomfört första springturen sedan viloveckan. Sprang i skogen på mjukt underlag tillsammans med hästen. Han borde nog bli körhäst egentligen för han verkligen älskar när vi springer! Öronen är spikrakt framåt och han frustar så nöjt gång på gång! :love: Det var rejält varmt så både jag och hästen blev svettiga. Benhinnorna märktes inte av så jag hoppas verkligen att jag har lyckats vila bort dem.
 
Och hos mig blev det ett rejält överkroppspass idag. Pollenbesvären har tack och lov gett sig av för den här gången och det är så skönt att känna sig som vanligt igen! Dagens pass var som följer:

Uppvärmning:

6 thread the needle
3 downward dog
10 mountain climbers
- 3 rundor -

Sedan:

1a Snatches med hantlar x8
1b Bent over row med hantlar x10
- 3 rundor, ingen vila mellan a och b men 1 min vila mellan rundorna -

2a Militärpress x8
2b Frivändningar x8
- 3 rundor, ingen vila mellan a och b men 1 min vila mellan rundorna -

3a Renegade rows x8 (per arm)
3b Situps med hantel x15
- 3 rundor, ingen vila mellan a och b men 1 min vila mellan rundorna -

4a 30 sekunder plankan
4b 10 st burpees
- 3 rundor, ingen vila mellan a och b men 1 min vila mellan rundorna -

Galet svettigt och mjölksyrastint, men som vanligt väldigt skönt efteråt! :)
 
Hur gör ni när ni tappar motivationen till träning?

Lägger in det i vardagsrutinen på ett sätt som känns meningsfullt. Jag måste till jobbet, kan lika gärna gå och springa som att ta bussen. Det börjar bli en vana. Springa för att upptäcka nya ställen kan vara kul. En bra löparryggsäck med en jacka och lite fika kan göra löprundan till ett äventyr i stället för att man bara tröskar sig igenom.
 
Jag har mest yogat på senaste tiden och även utforskat nationalparken nu när snön börjat försvinna även uppe på bergen. Mysigt även om vi har haft rätt kasst väder på senaste. Nästa vecka blir det lite semester! Ska åka till kusten och ha lite strandliv :love: Skönt att komma ut bland folk igen efter våren 😅 Har blivit helt asocial. Kommer bara fokusera på att göra yoga och meditera under semestern, ska försöka hålla i det varje dag även om det bara blir korta pass.

Sen måste jag bara dela med mig av lite acro yoga framsteg! Det är fortfarande sjukt läskigt men jag gillar omväxlingen och framförallt är det kul att träna tillsammans. Sen är det ett roligt sätt att träna handstands och liknande på!

Screenshot_2020-06-17-22-12-49-949_com.google.android.apps.photos.webp
 
Jag har mest yogat på senaste tiden och även utforskat nationalparken nu när snön börjat försvinna även uppe på bergen. Mysigt även om vi har haft rätt kasst väder på senaste. Nästa vecka blir det lite semester! Ska åka till kusten och ha lite strandliv :love: Skönt att komma ut bland folk igen efter våren 😅 Har blivit helt asocial. Kommer bara fokusera på att göra yoga och meditera under semestern, ska försöka hålla i det varje dag även om det bara blir korta pass.

Sen måste jag bara dela med mig av lite acro yoga framsteg! Det är fortfarande sjukt läskigt men jag gillar omväxlingen och framförallt är det kul att träna tillsammans. Sen är det ett roligt sätt att träna handstands och liknande på!

Visa bifogad fil 52762
Wow!
 
Hade ett pass med PT:n i tisdags. Väldigt kul, kände att jag fick en nytändning! Jag önskade ett fokus på att bygga mer överkroppsstyrka för att kunna få lite mer kraft i golfsvingen, tror definitivt jag kommer märka skillnad. Har rätt så ordentligt med träningsvärk nu, men det går ju alltid över :) Golfen i sig går också framåt, försöker vara på banan åtminstone 2 ggr i veckan men helst 3. Har även kommit igång med foamrollern nu, inte lika roligt.. men hoppas på goda resultat tids nog :crazy:
 
Hur gör ni när ni tappar motivationen till träning?
Om det är en längre dipp i motivationen så brukar jag sänka kraven och sen fundera på varför jag tränar och vad mina mål är. Även om det inte alltid känns kul att träna så vill jag inte att det ska kännas som ett plågsamt måste varje dag - på någon nivå så måste det kännas givande och stärkande för sinnet också.

Ibland har det lett till att jag ändrar inriktning (vissa perioder är yoga roligare/mer inspirerande, andra perioder är det att gå i naturen, styrketräna, rida, prova något helt nytt osv.). Ibland krävs bara en tydligare plan med mer definerade mål och delmål för att träningen ska ge framsteg och jag därmed blir mer motiverad. Ibland krävs en bättre rutin (t ex yogar jag direkt på morgonen för då är det mest troligt att det blir av. Eller som @svea var inne på så gillar jag att lägga in det i min normala vardagsrutin, som att promenera till jobbet eller storstäda huset).
 
Här blev det en omgång Almenäsintervaller efter jobbet idag. Jag borde egentligen ha prioriterat midsommarfix och annat men kände att det vore skönt att ha tränat idag eftersom det inte lär bli något varken imorgon eller övermorgon, och dessutom behövde jag ändå duscha så...

Benen kändes blytunga, jag fick inte riktigt ordning på andningen och det var inte njutbart någonstans, men jag genomförde i alla fall passet med okej resultat och är i vanlig ordning nöjd med att åtminstone ha tagit mig ut! :)
 
Mina ben var också blytunga igår. Hade tänkt köra hela slalombacken men det var så fruktansvärt tungt att efter halva avbröt jag och tog en stig som går ut i skogen där. Gick en lugn skogspromenad. Trodde jag skulle bli sjuk men inga symptom än så länge, så jag antar att det var en kombination av värme och ätit för dåligt och sovit för lite. Idag är det också för varmt så är inte så pepp på nåt ansträngande, jag klarar verkligen inte av värme.
 
Ska sticka ut en sväng på cykeln strax och cykla till ett utegym. Är underbart väder så man får passa på att träna utomhus tycker jag! så det blir lite överkropp på gymmet och tillräcklig benträning får jag nog av cyklingen då det är en rejäl uppförsbacke hem.
 
Jag har mest yogat på senaste tiden och även utforskat nationalparken nu när snön börjat försvinna även uppe på bergen. Mysigt även om vi har haft rätt kasst väder på senaste. Nästa vecka blir det lite semester! Ska åka till kusten och ha lite strandliv :love: Skönt att komma ut bland folk igen efter våren 😅 Har blivit helt asocial. Kommer bara fokusera på att göra yoga och meditera under semestern, ska försöka hålla i det varje dag även om det bara blir korta pass.

Sen måste jag bara dela med mig av lite acro yoga framsteg! Det är fortfarande sjukt läskigt men jag gillar omväxlingen och framförallt är det kul att träna tillsammans. Sen är det ett roligt sätt att träna handstands och liknande på!

Visa bifogad fil 52762
:eek: Jösses jag hade nog inte ens kommit upp i den ställningen och hade jag gjort det så hade jag nog ramlat ihop och riskerat att bryta både ben och armar. Imponerande verkligen! :up::):bow:
 
Hur gör ni när ni tappar motivationen till träning?


Jag brukar fundera på vad det är som gör att jag har tappat motivationen. Om jag kommer fram till att jag har för mycket annat i livet som tar tid och kraft så kan jag helt enkelt skippa träningen några dagar för att jag behöver återhämtningen fysisk och/eller mentalt. Tycker det är viktigt att ha med sig den mentala biten också och faktiskt känna efter om det är mental utmattning och vara snäll mot mig själv isåfall. Jag är en människa som har lätt att ta på mig för mycket helt klart.

Om jag däremot kommer fram till att det inte är andra omständigheter utan bara bristande motivation så försöker jag antingen sänka kraven lite eller ta mig iväg på det träningspasset iallafall. Det brukar kännas bättre efteråt.
 
Efter 10 dagars träningsuppehåll blev det en spontan pyttekort joggingtur nu ikväll. Dottern ville cykla och sonen ville åka vagn => perfekt läge att känna på formen. 1,6 km lätt jogg och allt kändes bra 👌 Mitt stegmål i klockan hade sjunkit från normala ca 12-14 000 steg till under 6 000 idag - då förstår ni hur lite jag rört mig på sistone ☺️
 
Det var nog tunga benens dag igår! :D Mina var också helt döda. Cykling och hemmagympa är inte bästa förberedelserna för löpning. Som tur var räddades jag av att jag hade bestämt mig för att jag skulle kombinera gå och springa för att inte anstränga benhinnorna allt för mkt då det var första passet på asfalt. Så det blev både kort och väldigt långsamt.

Idag har jag också sprungit. Benen var betydligt fräschare. Och härligt väder och vacker natur. Så väldigt härligt! All svetten var dock mindre härlig. :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 501
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp