Träning, hälsa och kost 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu måste jag fråga. Jag har en jättegammal tröja som jag tränar i rätt ofta nu på vintern.
Den har börjat lukta lite svettigt och sunkigt, och det går inte att tvätta bort.
Jag har testat med tre olika tvättmedel som ska vara specifikt till för träningskläder, och har även testat ättika.

Har ni några tips för att få bort forever svett och sunklukt från träningskläder? Eller borde jag inse att 6 år flitigt användande = dags att pensionera tröjan?
Pensionera. Jag tycker att det är i princip omöjligt att få bort gammal svettlukt.
 
Nu måste jag fråga. Jag har en jättegammal tröja som jag tränar i rätt ofta nu på vintern.
Den har börjat lukta lite svettigt och sunkigt, och det går inte att tvätta bort.
Jag har testat med tre olika tvättmedel som ska vara specifikt till för träningskläder, och har även testat ättika.

Har ni några tips för att få bort forever svett och sunklukt från träningskläder? Eller borde jag inse att 6 år flitigt användande = dags att pensionera tröjan?
Jag vet inte om du testat fit'n'clean, det är det enda tvättmedel jag tycker funkar för träningskläder. Har du redan testat det är det nog kört :(
 
Pensionera. Jag tycker att det är i princip omöjligt att få bort gammal svettlukt.

Jag vet inte om du testat fit'n'clean, det är det enda tvättmedel jag tycker funkar för träningskläder. Har du redan testat det är det nog kört :(
Den har jag inte testat! Jag gör ett sista försök med fit'n'clean, behöver ändå köpa nytt tvättmedel för träningskläderna.
Annars få tröjan vandra vidare, den stinker verkligen. :wtf:
 
Nu måste jag fråga. Jag har en jättegammal tröja som jag tränar i rätt ofta nu på vintern.
Den har börjat lukta lite svettigt och sunkigt, och det går inte att tvätta bort.
Jag har testat med tre olika tvättmedel som ska vara specifikt till för träningskläder, och har även testat ättika.

Har ni några tips för att få bort forever svett och sunklukt från träningskläder? Eller borde jag inse att 6 år flitigt användande = dags att pensionera tröjan?

Hur många ggr testade du med ättika? Jag fick arbetskläder till jobbet en gång, såna där som lånas ut, och fick en tröja som ngn använt flitigt och inte tvättat innan hen lämnade ifrån sig den :wtf: Den luktade pyton verkligen. Fick tvätta med rikligt med ättika minst tre ggr på raken innan lukten försvann. Efter bara en ättikstvätt luktade den fortfarande.
 
Hur många ggr testade du med ättika? Jag fick arbetskläder till jobbet en gång, såna där som lånas ut, och fick en tröja som ngn använt flitigt och inte tvättat innan hen lämnade ifrån sig den :wtf: Den luktade pyton verkligen. Fick tvätta med rikligt med ättika minst tre ggr på raken innan lukten försvann. Efter bara en ättikstvätt luktade den fortfarande.
Tror jag har testat kanske 4 gånger så kan lugnt säga att jag kört stenhårt med ättika.
Hade tröjan liggandes i ättiksbad till och med men ingen förbättring. :down:
 
Idag blev det en skidtur! Så skönt! Kan ju inte bara ligga på soffan heller!
 

Bifogade filer

  • 20200307_105042.webp
    20200307_105042.webp
    188,9 KB · Visningar: 9
Jag vilar idag 😅 Intensiva dagar i skidbacken den här veckan! Det har gått ifrån kaos med slask och regn högt uppe på berget i början av veckan (har nog aldrig åkt skidor i spöregn förut :p) till riktigt fina dagar med ny snö och sol. Idag har jag gjort ett långt yogapass och mediterat, välbehövligt med mental och fysisk stretching. Imorgon blir det ut i backen igen!

received_522852855309896-2.webp
 
På tv på 1an nu om menscykeln och träning. Intressant. Vet att jag läste nån artikel om detta för ett år sen, men sen blev det tyst om det igen?

Är detta något ni tänker på och kanske planerar träningen kring?

Själv har jag ju inte haft nån mens de senaste typ 6 åren pga ätstörningarna (ska fira när den kommer tbx!), så kan inte se till mig själv...
 
Sprungit 15 kilometer i dag. Det blev ett lugnt långpass eftersom jag ville känna efter vad som hände och hur det kändes att springa med muskelavslappnande.
Det funkade bra med lugnt tempo men inte lika bra när jag tryckte på lite snabbare eller upp för backar.

Jag gissar att det inte är superbra att träna med muskelavslappnande, men kände att jag måste testa (doktorn sa att det inte är någon fara) ska dessutom experimentera mig fram till vad som funkar tyckte doktorn.
Ska försöka låta bli att ta muskelavslappnande innan träning ändå tror jag, jag är lite nojig av mig.
 
På tv på 1an nu om menscykeln och träning. Intressant. Vet att jag läste nån artikel om detta för ett år sen, men sen blev det tyst om det igen?

Är detta något ni tänker på och kanske planerar träningen kring?

Själv har jag ju inte haft nån mens de senaste typ 6 åren pga ätstörningarna (ska fira när den kommer tbx!), så kan inte se till mig själv...

Jag tänker inte på det och kör på som vanligt.
 
På tv på 1an nu om menscykeln och träning. Intressant. Vet att jag läste nån artikel om detta för ett år sen, men sen blev det tyst om det igen?

Är detta något ni tänker på och kanske planerar träningen kring?

Själv har jag ju inte haft nån mens de senaste typ 6 åren pga ätstörningarna (ska fira när den kommer tbx!), så kan inte se till mig själv...
Nja. Eller eftersom jag får rätt ont när jag har mens gör jag lite lugnare pass under mensveckan.
Läste lite om det där och det verkar vara så små marginaler så jag bestämde mig för att inte bry mig så mkt :D
 
På tv på 1an nu om menscykeln och träning. Intressant. Vet att jag läste nån artikel om detta för ett år sen, men sen blev det tyst om det igen?

Är detta något ni tänker på och kanske planerar träningen kring?

Själv har jag ju inte haft nån mens de senaste typ 6 åren pga ätstörningarna (ska fira när den kommer tbx!), så kan inte se till mig själv...

Jag är inte på nivå att jag märker sådana detaljer. Däremot så tappar jag aptit när jag har mensvärk och dålig mat går definitivt ut över träningen. Tack och lov så gäller det bara en-två dagar per månad så det går rätt lätt att jobba runt.
 
Jag är inte på nivå att jag märker sådana detaljer. Däremot så tappar jag aptit när jag har mensvärk och dålig mat går definitivt ut över träningen. Tack och lov så gäller det bara en-två dagar per månad så det går rätt lätt att jobba runt.

Fast det hänger ju samman och du har reflekterat över det och "jobbar runt" det som du säger. Jag menar sånt också, väldigt intressant tycket jag :).
 
Vad gör ni för rörlighetsträning?

Jag är väldigt stel i hela baksidan, från nacken och neråt, vilket gör bland annat knäböj svåra. Lägger in stretch i uppvärmningen inför varje pass och provade även CoreFlex Soft i gruppass nu på morgonen. Skulle egentligen vilja gå rena flexpass då jag fokuserar styrketräningen till gymmet men de passen ligger på så dumma tider. Corebiten idag var dock inte så jätteansträngande så jag ska nog försöka få in ett sånt pass i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ En tråd om allt som har med träning, hälsa och kost att göra :) Före detta "Beach-tråden" men bytte namn i förra tråden då vi som...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
92 502
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 203
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp