Träning av fölsto

via

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet om hur mycket man kan träna ett dräktigt fölsto,med tanke på att med motion håller hon sig friskare.
Om hon har föl vid sidan?
Själv har jag ett 2 mån.föl,och vi småtravar med mamman 2km /tredje dag,tror vi kan springa 5-6 km i nov,fel eller rätt?

Jag hade tänkt att larva omkring med mitt dräktiga sto några gånger i veckan för hennes välmående, hon är inte riktigt förtjust i att de andra tjejerna får träna och att det bara "daltas" med henne. Dessvärre kom hon hem från hingststationen med en "knöl" på benhinnan och bra halt på det gamla vanliga benet så vi får se hur det blir. Men att kalla det jag tänkte göra för travträning, det är absolut att ta i. De får ju tävla ett antal månader efter betäckning men visst är det så att de ska ta det lite lugnt i början för att inte riskera att fosterblåsan försvinner.

Men träna sto med så liten bäbis? :( :( Nääää, då ska de vara mammor.

Är det förresten någon här på Buke som vet om något sto som fölat och sedan lyckats fortsätta tävlinsgskarriären på ett tillfredsställande sätt?

Jag har rannsakat mitt minne och minns inte någon...

/// ghost

Det finns faktiskt ett flertal som lämnar föl och sedan fortsätter tävlingskarriären, men de flesta kanske inte tillhör de mest meriterade från början. Men vi har ju exempelvis Nisch och gamla Chess Iran gjorde ju en säsong till, dessutom som tioåring, efter hon fått föl.

Hrm, den enda jag kan komma på såhär är I Saw Molly. Det är nog inte så vanligt att man ens försöker göra starthästar av fölston, fast jag tillhör den skaran som tänker försöka, med mitt nyförvärv här hemma. :D

Vi hade en i stallet som skulle starta upp sitt sto igen. Han gjorde som du och tog med fölet... Han hade även en vision om att fölet skulle bli en tidig tvååring med det upplägget... Visst det blev en tvåårsstart med rapportering som följd och hästen har aldrig kommit till start sedan dess... Så ta det lungt för allt i världen! Stoet däremot var ett av de bästa stona på banan och sprang in en hel del efteråt... Att hon tävlades dräktig in i det sista under två dräktigheter kan man ju ha delade åsikter om...

Denna man var inte en av de klokaste hästkarlar jag träffat... En gång när han skulle ut och köra stoet med fölet på släp vägrade fölet gå över en vattenpöl... stoet blev oroligt och ville dra iväg varpå han släppte iväg stoet som med vagn och allt stack iväg och kvarstog han med fölet i grimskaft... :crazy: Grannen stod och såg på det hela och trodde inte sina ögen... När han frågade varför han släppte stoet fick han svaret att "fölet var mer värt..." :crazy: :crazy: Stoet hittades senare på ett industriområde i närheten av travet... Nu tror jag ju inte att du skulle göra som denna karl... ;)...

Jag får nog förklara mig.Jag gör inte detta för att få ett tidigt föl typ tidig 2årsstart utan för att fölet skall hålla bättre och lära sig under lek,som att vagnen inte är farlig, jag skrittar altså fölstoet och fölet skrittar och småtravar,fölet springer ju mycket fortare i hagen.
Jag undrar mest om man ska ha grimskaftet bundet vid selen eller om man ska ha fölet löst än så länge går det ju men när fölet är 6-7 månader vet i katten och som jag skrev 5-6 km i vinter är nog mycket 3km kanske.
och igen det handlar inte om tvång utan lek fölet är fullt av bus när de kommer till hagen.

Jag har haft en fölunge "som tränade sig själv" i hagen, hon var inte ens ett halvår gammal innan hon fick åka till klinik och röntgas igenom hela ungen...
Hon fick aktionsproblem som eventuellt kan härledas till tokspringet som liten. Och om ungen springer mycket i hagen ska den ju inte göra ånnu mer...Jag tycker INTE att du ska ha med ungen och hålla på när den är så liten.

/// ghost

Låt fölunge vara föl och njuta av livet. tids nog kommer den att vänja sig vid vagnar och dyl. Det är större risk att den blir rädd nu istället. Tänk på att som kan hända, om du har den bunden; blir rädd, försöker kasta sig och skadar sig, i grimskaft, tappar fölungen när den tvärnitar och trasslar in sig i grimskaftet och gör sig illa, har fölungen lös, traskar av vägen du kör på och där kan det finnas allskön skräp som den kan göra sig illa på...
Tro mig du vinner inget på att hålla på att träna den lilla nu utan kommer bara att stå med en övertränad och skadad ettåring... Se till att sto med föl kommer på bete tillsammans med andra ston med föl.

5-6 km är mycket även för en fölunge som är lite äldre... Jag tror att du kan åstakomma mer skada än nytta även om det inte var din tanke. Om du nu prompt vill fortsätta så skulle jag inte ha fölet fastbundet i stoet i alla fall... Hom kan ju bli skrämd och dra iväg med ungen fast vid sidan.

Det finns väl andra sätt att vänja vid vagn? Nosa på den, låt någon styra vagnen medan du leder fölet... Vad gäller att fölet ska lära sig att vagnen inte är farlig ska det väl inte vara något problem om ni tar det lungt och försiktigt vid inkörning, när det väl blir dax?

Sv: Träning av fölsto

Jag tycker det är helt okey att ta med sitt föl om man är ute o skrittar lite med sulkyn. Det är ju samma sak med enbart ridhästar, fölet kan springa/gå med en 5-10 min om man skrittar mamman när fölet är 1 vecka. Det är bara bra för fölet ju, att komma ut o så. Fölet springer o busra mer i hagen ju, bli fölet trött ja då slutar den busa..

Sv: Träning av fölsto

Om jag vore du skulle jag låta fölet vänta hemma i boxen. I början får man inte låta sto och föl vara ifrån varann länge. Börja med 5 min och öka.
Min kompis började träna sitt sto bara några veckor efter födseln, och lät då fölet vara kvar hemma i boxen. Ibörjan var det oroligt men vande sig snabbt och brukade lägga sig och sova medans mamman var ute på träningsrunda.
hälsningar gulan fd.gulla

Sv: Re: Träning av fölsto

Varför inte det, om jag får fråga?

Jag har börjat köra Flingan med Pullert, har Rikkan på släp och låter fölet springa löst. 2 gånger i veckan varannan vecka. 25 minuters turer. Hela familjen på tur. Dom älskar det! Lugnt och sansat i promenad takt. Fölet kan göra några lugna repor om hon är på humör.
MEN först så började vi med att gå promenader i skogen, både sto och föl gick då lösa. I början 5-10 minuter efter 2 månader var vi uppe i 25 minuter. Detta gjorde vi 2-3 dagar i veckan. Fölet stannar och vilar när hon är trött och diar när hon är hungrig.

Men nu springer hon mycket i hagen och därför så behöver hon inte "tränas".

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 296
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 588
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?