Sv: Träning av distanshästar!
Det finns säkert en längre bakgrund till ditt inlägg.
Och jag får ju en hel rad frågor i mitt huvud när jag ser ditt inlägg.
Vad var meningen med att du lämnade bort din häst- skulle den tränas för distansritt? Vad var överkommelsen? Det finns många ”distansryttare” men ett fåtal tränar och alla de är angivna på SV. Ridsportsförbundets hemsida.
Mig vetligen finns det ingen proffisionell distanstränare som tar emot hästar för träning. Viktigaste frågan innan man lämnar bort en häst på träning borde vara:
• Vem vet och har kunskapen att träna min häst ?
• Vem har jag valt att lyssna på? Varför valde jag denna tränare/ ryttare?
• Vad hade din häst för träningsstatus innan du lämnade bort den och vad var målsättningen med träningen
Grundprincipen för träning inom Distansritt är:
• Alla hästar klarar 80 km med rätt träning om du har stora tävlingsplaner samt vill ha, större chans av vinna, välj arab eller arabkorsning
• Träning och tävling är olika i alla discipliner och träna för de målen du vill uppnå.
• Hållbarhet och individens ålder är avgörande för träningsintensiteten.
• Ha en plan med träningen
• Dokumenterad träningsplan, foderstat, vaccination. Avmaskning samt hovslagning-här gäller det att vara överens om vad som gäller innan man lämnar bort hästen och att även ”tränare” eller fodervärd dokumenterar vad de har gjort.
Målsättning med tävlandet i framtiden är avgörande för träningen.
• Dokumentera träningen dag för dag.
Grundträning för distansritt- unghästar och otränade hästar.
• Naturligt umgänge med hästar i samma ålder. Hästen ska hitta sin plats i flocken samt miljö träna i olika miljöer
• Stora hagar. med backar samt stock och sten.
• Normal utbildningsridning med mycket uteritter i långsamt tempo i kuperad terräng.
• Hållbarhetsträning.
• Resor till träningar i dressyr eller hoppning.
• Utfodring mycket strå foder- havrehalm i hagarna bete på somrarna.
En regel är att dokumentera allt - ju mindre du vet själv om hur att träna för distansritt- skriv upp mer, -så att du kan be om råd och jämföra fakta med andra
Träningsprogram ska innehålla – träning dvs intensitet dvs länng och hasighet ( slätt eller backe) puls ( vilopuls/ arbetspuls) ev även andhämtning
Hälso status ska även dokumenteras såsom skador- temp , förändringar i ben , mugg, rygg ömhet, foderknölar samt skoning, vaccinationer och raspning av tänder.
Foderstat- salt , vatten, B-vitamin, E-vitamin, vitlök, glucosamin, majs olja, äppelcidervinäger, magnesium, vetegroddsolja, linfröolja
Klippning och hästens humör.
Skilj på LÅG Intensiv och HÖG Intensiv träning och när hästen är redo finns det många ”hög” intensiva träningsprogram att hitta på olika Distanslänkar.