Träning av distanshästar!

R

Ramir

Hej.

Jag är lite nyfiken på hur ni distansryttare tränar era hästar.
Jag hade min häst ute hos en distansryttare nyss och jag tror inte hon tränar som de flesta andra distansryttare så jag tänkte om ni hade några speciella knep om hur man kan få en bra distanshäst? :)

Han kom tyvärr hem och och hade inte en gnutta fett på kroppen och inga muskler kvar och när han åkte var han jättefin och i toppform.
Han var bara där i 3 månader :(

Tack på förhand..

Sv: Träning av distanshästar!

Innan min tävlingshäst blev avlivad för några år sedan så tränade jag honom 3-4 gånger i veckan. Han var 16 år och grundkondisen var redan där. Så mitt upplägg var ungefär; En långritt i veckan (ca 3 mil i normaltempo... mest trav, korta sträckor skritt och några långa lugna galopper), Ett mixat "vardagspass" ... lite blandad ridning i skog o mark med klättring. Ett pass intervallträning o sen ett körpass i trav med ganska tung kärra bakom. Detta var som sagt längesedan men på den tiden var han rankad 5a bland 12milshästarna så det funkade för honom!
Nu har jag en unghäst; han är nyss inriden men min tanke är att jag upp till han är 4 år ska träna mest vardagsdressyr o stärka ryggen genom övningar i ridhus och klättring... säkerhet på foten genom att rida mitt ute i skogen och ta det lungt med längre arbeten tills han är 4-5 år. Jag kommer rida honom några mil i väldigt lungt tempo... typ, en heldagstur, nån gång ibland när han är mogen för det... men stärkande övningar för rygg o ben och så mycket skritt på hårt underlag som jag kan komma åt. Cirka 2-3 dagar i veckan. Markträning nån dag i veckan utöver det.

Det är min tanke... vi får väl se om det passar honom.

Synd att höra om din häst, hoppas han snart är i hull igen!

/Annika

Det kanske inte var enbart träningen som gjorde att han tappade. Vet du hur foderstaten såg ut?
Sen finns det bland vissa en önskan om att distanshästar ska springa för att få sin föda. De ska vara uppdragna och inte bära på för mycket vikt. Kanske den här "tränaren" önskar att ha sina hästar så.
Det är alltid svårt att hitta "rätt" person att lämna iväg sin häst till.
// Linda

Det finns säkert en längre bakgrund till ditt inlägg.

Och jag får ju en hel rad frågor i mitt huvud när jag ser ditt inlägg.
Vad var meningen med att du lämnade bort din häst- skulle den tränas för distansritt? Vad var överkommelsen? Det finns många ”distansryttare” men ett fåtal tränar och alla de är angivna på SV. Ridsportsförbundets hemsida.
Mig vetligen finns det ingen proffisionell distanstränare som tar emot hästar för träning. Viktigaste frågan innan man lämnar bort en häst på träning borde vara:
• Vem vet och har kunskapen att träna min häst ?
• Vem har jag valt att lyssna på? Varför valde jag denna tränare/ ryttare?
• Vad hade din häst för träningsstatus innan du lämnade bort den och vad var målsättningen med träningen

Grundprincipen för träning inom Distansritt är:
• Alla hästar klarar 80 km med rätt träning om du har stora tävlingsplaner samt vill ha, större chans av vinna, välj arab eller arabkorsning
• Träning och tävling är olika i alla discipliner och träna för de målen du vill uppnå.
• Hållbarhet och individens ålder är avgörande för träningsintensiteten.
• Ha en plan med träningen
• Dokumenterad träningsplan, foderstat, vaccination. Avmaskning samt hovslagning-här gäller det att vara överens om vad som gäller innan man lämnar bort hästen och att även ”tränare” eller fodervärd dokumenterar vad de har gjort.
Målsättning med tävlandet i framtiden är avgörande för träningen
.
• Dokumentera träningen dag för dag.

Grundträning för distansritt- unghästar och otränade hästar.
• Naturligt umgänge med hästar i samma ålder. Hästen ska hitta sin plats i flocken samt miljö träna i olika miljöer
• Stora hagar. med backar samt stock och sten.
• Normal utbildningsridning med mycket uteritter i långsamt tempo i kuperad terräng.
• Hållbarhetsträning.
• Resor till träningar i dressyr eller hoppning.
• Utfodring mycket strå foder- havrehalm i hagarna bete på somrarna.
En regel är att dokumentera allt - ju mindre du vet själv om hur att träna för distansritt- skriv upp mer, -så att du kan be om råd och jämföra fakta med andra
Träningsprogram ska innehålla – träning dvs intensitet dvs länng och hasighet ( slätt eller backe) puls ( vilopuls/ arbetspuls) ev även andhämtning
Hälso status ska även dokumenteras såsom skador- temp , förändringar i ben , mugg, rygg ömhet, foderknölar samt skoning, vaccinationer och raspning av tänder.
Foderstat- salt , vatten, B-vitamin, E-vitamin, vitlök, glucosamin, majs olja, äppelcidervinäger, magnesium, vetegroddsolja, linfröolja
Klippning och hästens humör.

Skilj på LÅG Intensiv och HÖG Intensiv träning och när hästen är redo finns det många ”hög” intensiva träningsprogram att hitta på olika Distanslänkar.

håller nog med wearst om detta, av vilken andledning lämnade du bort din häst? hadde personen i fråga som hadde hand om hästen samma foderstat som du? hur var hästen i hagen var den ranghög eller ranglåg vissa hästar som kommer till nya ställen kan ha svårt för att ställa om sig till den nya miljön därav tappa en del i vikt och både muskler. vad är det för ras på din häst?
mvh anne

Foderknölar är hårda knölar strax under huden som uppkommer pga för mycket protein i kosten. Proteinknölar alltså.

Han tappade väldigt mycket pga. att han fick förlite hö.
Han blev bortlämnad på foder för att det inte fanns pengar för honom just då:( , han skulle igentligen varit där längre men med tanke på hur han såg ut och hur han mådde så fick han komma hem igen. Nu i efterhand vet jag varför han blev som han blev för de sa att han var "sockerberoende" och skulle äta hela tiden så de var jättesmarta tyckte dom och gav honom mindre hö och mer kraft.
Det var nog inga människor som visste något om en hästs utfodring...
han fick endast 4 kg hö när han stod där så det är inte konstigt att han ville ha mat för han fick ju typ ingen=/
Dom sa även att de tyckte att vi skulle avliva honom för att han har kronisk allergi mot damm. För de tyckte det var synd om honom att få leva med det.
Jag har tävlat honom i flera år och knappt märkt av det och det har aldrig varit något större problem sålänge han inte stått på dålig halm. Bara man vet hur man ska ta hand om en häst med det problemet kan man undvika att den mår dåligt.
Desutom så har tjejen som hade honom samma sjukdom, så då tänkte jag att det är ju så synd om henne att hon får leva med det så det kanske är bäst att avliva henne;) *skämt åt sido

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 235
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 116
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 742
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 088
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar