Träna upp tassar

Philosophia

Trådstartare
Mina whippar blir väldigt lätt såriga omkring trampdynorna när de springer lösa på vintern. Jag undviker förstås hård snö och skare, men det räcker med väldigt lite för att de ska ha sönder tassarna.

Jag har läst att detta är ett problem för många jakthundar och då brukar rådet vara att träna upp tassarna. Men vad innebär det mer konkret att träna upp tassarna?

Sv: Träna upp tassar

Jag har samma problem med min ena labbe, hon har jättemjuka trampdynor men den gamle har inte samma problem hans trampisar är hårda. De går på samma underlag fast den lilla springer ungefär 20ggr så långt som honom under en promenad.
Vet inte riktigt hur man ska kunna träna fram hårda tassar, vet flertalet stövare och drevrar som också blöder om de får gå för länge i hård snö. Oftast undviker även jägare att släppa när det är vasst både för hundarnas och viltets skull.
Så sammanfattat så har jag inget svar på din fråga:p
/LL

Sv: Träna upp tassar

Jag höll på att glömma min egen tråd. :o

Det är ett aber med mjuka tassar. Samtidigt som man förstås vill att de ska vara smidiga och elastiska så får de inte vara mjuka så att de fläker upp sig för minsta lilla. Så hårdare, mer läderartade tassar men utan att de blir torra och får sprickor är önskemålet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka