Träna inför tölten på unghäst.

R

Ruben Salte

Hur ska man bäst bygga upp hästen inför tölt träningen tycker ni? Har en 6 åring som i princip bara är inriden. Hur ska jag träna honom till att få bra tölt? Han har ganska ren och jämn trav och bra galopp redan, inte mkt passtakt i något. Går i form i både skritten och traven. Hur ska jag börja med tölten?

Sv: Träna inför tölten på unghäst.

Jag har själv en unghäst som jag snart ska töltsätta".
Var på ett föredrag om töltträning här om helgen och fick många
tips på övningar som förbereder.
Där sa de bland annat att skänkelvikning och öppna är bra övningar som förbereder för samling.
Unghästen är ju inte van vid den sortens samling och om man inte förbereder den för det så kommer den att säga emot.
Antingen ignorera tygeln eller skänkeln eftersom de två hjälperna samlar och det har den inte varit med om förut.
Då ser den bara de som dra i munnen å drivning.
Men förbereder man med dom här övningarna i skritt och sedan sakta övergår till lite fortare så kommer tölten lite av sig själv om man gjort rätt..

Hoppas det gick att förstå lite av det jag skrev:d

Ja det här med att gå i form har vi börjat med lite grann och att flytta sig för skänkeln. Tack så jättemkt för tipset! Visste inte att man kunde göra så faktiskt!! :bow:

Måste bara påpeka att skänkelvikning inte är en samlande övning! En samlande övning innebär att hästen träder in med ett bakben under sin tyngdpunkt. I skänkelvikning träder hästen förbi sin tyngdpunkt, vilket aldrig kan vara samlande. Jag använder mig i princip bara av skänkelvikning för att gymnastisera hästen eller när jag lär hästen sidförflyttande skänklar, aldrig annars.

När du ska "töltsätta" din häst är det viktigt att du byggt upp den från grunden. Hästen måste ha en stark och lång överlinje och ha lärt sig att flytta över vikt till bakdelen. Tölten är en krävande gångart eftersom det kräver mycket samling från hästen, och ofta sätts tölten igång för tidigt i min mening, innan de klarar av den typen av samling.

Jag jobbar mycket med överlinjen innan jag sätter igång med tölten. MYCKET markarbete vid hand, öppna, sluta, förvänd öppna och sluta, rakriktning på böjt spår och böjd rakt fram. När hästen klarar av att bära sig i rätt form i skritt, trav och galopp, börjar jag så smått med töltträningen. (eller något tidigare om hästen känns villig till tölt, men då är jag mYCKET noga med formen). "Skrittölt" är suveränt för att bygga upp töltmusklerna. Du skrittar hästen i ganska högt tempo (vid hand) i töltform. Alltså du samlar hästen bakifrån och går i skrittempo som ligger precis på gränsen till tölt. Detta är väldigt jobbigt för hästen, så korta sträckor åt gången är viktigt. Om din häst går mot trav kan du sedan lättast ta tölten från öppna, och om din häst går mer mot passen, kan du lättast ta hästen in i tölten från en sluta.

Tänk på att aldrig samla hästen till tölt med hjälp av tyglarna, en samling kan endast uppnås bakifrån genom att aktivera inner bak. Låt hästen gå med ganska fria tyglar i början, men se till så att överlinjen fortfarande är lång och inte "avknäckt" någonstans.

Nu blev det mycket...och som vanligt massa tjat om överlinjen från min sida... Lycka till med din häst!:banana:

Freyja_bus skrev:
Måste bara påpeka att skänkelvikning inte är en samlande övning! En samlande övning innebär att hästen träder in med ett bakben under sin tyngdpunkt. I skänkelvikning träder hästen förbi sin tyngdpunkt, vilket aldrig kan vara samlande. Jag använder mig i princip bara av skänkelvikning för att gymnastisera hästen eller när jag lär hästen sidförflyttande skänklar, aldrig annars.

När du ska "töltsätta" din häst är det viktigt att du byggt upp den från grunden. Hästen måste ha en stark och lång överlinje och ha lärt sig att flytta över vikt till bakdelen. Tölten är en krävande gångart eftersom det kräver mycket samling från hästen, och ofta sätts tölten igång för tidigt i min mening, innan de klarar av den typen av samling.

Jag jobbar mycket med överlinjen innan jag sätter igång med tölten. MYCKET markarbete vid hand, öppna, sluta, förvänd öppna och sluta, rakriktning på böjt spår och böjd rakt fram. När hästen klarar av att bära sig i rätt form i skritt, trav och galopp, börjar jag så smått med töltträningen. (eller något tidigare om hästen känns villig till tölt, men då är jag mYCKET noga med formen). "Skrittölt" är suveränt för att bygga upp töltmusklerna. Du skrittar hästen i ganska högt tempo (vid hand) i töltform. Alltså du samlar hästen bakifrån och går i skrittempo som ligger precis på gränsen till tölt. Detta är väldigt jobbigt för hästen, så korta sträckor åt gången är viktigt. Om din häst går mot trav kan du sedan lättast ta tölten från öppna, och om din häst går mer mot passen, kan du lättast ta hästen in i tölten från en sluta.

Tänk på att aldrig samla hästen till tölt med hjälp av tyglarna, en samling kan endast uppnås bakifrån genom att aktivera inner bak. Låt hästen gå med ganska fria tyglar i början, men se till så att överlinjen fortfarande är lång och inte "avknäckt" någonstans.

Nu blev det mycket...och som vanligt massa tjat om överlinjen från min sida... Lycka till med din häst!:banana:

Då måste jag bara kontra med att skänkelvikning visst är samlande, hur skulle du kunna göra det utan att samla???

Det här med överlinjen har jag inte riktigt förstått.. Vill du förklara det för mig för jag har förstått att det tjatas en massa om det inom islandsvärlden..

Skänkelvikning är en lösgörande övning - inte samlande!

/Malin

Ruben Salte skrev:
Då måste jag bara kontra med att skänkelvikning visst är samlande, hur skulle du kunna göra det utan att samla???

Det här med överlinjen har jag inte riktigt förstått.. Vill du förklara det för mig för jag har förstått att det tjatas en massa om det inom islandsvärlden..
Skänkelvikning är inte en samlande övning, den är endast mjukgörande. En samlande övning innebär att hästen placerar sina bakben under sin tyngdpunkt. I skänkelvikning trampar de förbi den.

Överlinjen är ingenting som man endast "tjatar" om i islandshästvärlden, utan inom all ridsport. För att en häst ska kunna samla sig, alltså flytta över vikt till bakbenen och trampa in under sin tyngdpunnkt, behöver de ha en lång och stark överlinje. Överlinjen går från öronen och bak till svansen. Den ska vara välvd, upphöjd och välmusklad och inte "knäckas av" någonstans. Det är väldigt vanligt att hästar knäcker av vid nacken eller framför/bakom manken. Det sker oftast eftersom ryttaren försöker samla hästen med hjälp av tyglarna, vilket aldrig är möjligt. Det finns många andra trådar om överlinjen, men om du vill veta lite mer om hur man tränar upp överlinjen och varför det är viktigt föreslår jag att du tittar på den här sidan: www.ridkonst.nu
Annars kan du PM:a så kan jag förklara mer.

Håller med Freya_bus och Freyr: Skänkelvikning är inte samlande.

Okej jag ger mig i diskussionen om skänkelvikning... Det är lösgörande inte samlande. Jag har ridit "vanlig" häst i hela mitt liv och har aldrig hört ordet överlinje innan. Men nu när ni förklara vad det är så vet jag såklart vad ni menar. Visste inte bara ordet för det.

Tack för alla svar! Ska jobba på som attan med lille pållen nu för att bygga muskler inför tölt sättningen!

Ett annat bra sätt är vara att göra töltsättning från marken = tömkörning. Då får hästen hitta sin balans och kan arbeta med ryggen utan den störande ryttaren.

Oops skrev:
Ett annat bra sätt är vara att göra töltsättning från marken = tömkörning. Då får hästen hitta sin balans och kan arbeta med ryggen utan den störande ryttaren.

Ska jag testa en dag också tänkte jag..

Dock går det utmärkt hitta tölten via skänkelvikning... Rid skänkelvikning i skritt och öka , öka rakt fram mot tölt. Dock kan formen bli lite hög ibland, beror på hästen.

Det är möjligt att man kan hitta tölttakten genom en skänkelvikning, men det är MYCKET bättre att göra det genom en öppna (travtaktiga hästar) eller en sluta (passtaktiga hästar). Eftersom hästen trampar förbi sin tyngdpunkt i en skänkelvikning så blir det ingen samlad tölt (därigenom blir hästarna ibland för höga, precis som du skriver) eftersom samlingen alltid kommer bakifrån genom att hästen trampar in under sin tyngdpunkt. Därför tycker jag att det är dumt, särskilt under inlärningsstadiet, att befästa en felaktig form och samling i tölten genom att träna det från en skänkelvikning.

Har börjat lite smått att öka skritten i öppna och då får jag fram ett par rena töltsteg så det funkar, och det är det sätt jag ska använda mig av. Han är mycket lättlärd och välbalanserad så jag kommer nog inte ha problem med det.

Tack för era svar!! :bow: :bow: :bow:

Freyja_bus skrev:
Det är möjligt att man kan hitta tölttakten genom en skänkelvikning, men det är MYCKET bättre att göra det genom en öppna (travtaktiga hästar) eller en sluta (passtaktiga hästar). Eftersom hästen trampar förbi sin tyngdpunkt i en skänkelvikning så blir det ingen samlad tölt (därigenom blir hästarna ibland för höga, precis som du skriver) eftersom samlingen alltid kommer bakifrån genom att hästen trampar in under sin tyngdpunkt. Därför tycker jag att det är dumt, särskilt under inlärningsstadiet, att befästa en felaktig form och samling i tölten genom att träna det från en skänkelvikning.

Det här är för att hitta själva tölttakten, inte för att söka samling. Samling kan man jobba till sig innan. Det här är en metod hitta tölten, helt enkelt. Gammal o välbeprövad.

Balderum Norr skrev:
Det här är för att hitta själva tölttakten, inte för att söka samling. Samling kan man jobba till sig innan. Det här är en metod hitta tölten, helt enkelt. Gammal o välbeprövad.
Och jag säger liksom tidigare att jag tycker att det är onödigt att börja töltinlärningen med en övning som inte gynnar tölten alls. Takten hittar du minst lika bra genom öppna eller sluta. Och om du "jobbar till dig" samling innan, så förstörs den dessutom garanterat genom att gå in i en skänkelvikning, eftersom hästen då trampar förbi sin tyngdpunkt och därmed tappar sin samling.

Freyja_bus skrev:
Och jag säger liksom tidigare att jag tycker att det är onödigt att börja töltinlärningen med en övning som inte gynnar tölten alls. Takten hittar du minst lika bra genom öppna eller sluta. Och om du "jobbar till dig" samling innan, så förstörs den dessutom garanterat genom att gå in i en skänkelvikning, eftersom hästen då trampar förbi sin tyngdpunkt och därmed tappar sin samling.

Håller med till fullo!! Tölt är ju en samlande gångart (eller??) Då måste det ju vara lättast att få en ren tölt genom att bara liksom
"rulla" i in tölten från en öppna. Tycker det funkar på min häst iallfall. Det verkar mest logiskt också..

Freyja_bus skrev:

Jag förklarar bara att det här är en UTMÄRKT metod hitta tölten, via skänkelvikning. Den metoden används av många duktiga tränare, även de som skrivit böcker om det hela.

Det är alltså enbart en enkel METOD att finna, hitta, upptäcka tölten för en islandshäst.

Inget märkvärdigt eller mystiskt. Det fungerar, bara.

Öppna och sluta och alla samlade övningar är jättebra, givetvis, det säger jag inte alls emot.

Balderum Norr skrev:
Jag förklarar bara att det här är en UTMÄRKT metod hitta tölten, via skänkelvikning. Den metoden används av många duktiga tränare, även de som skrivit böcker om det hela.

Det är alltså enbart en enkel METOD att finna, hitta, upptäcka tölten för en islandshäst.

Inget märkvärdigt eller mystiskt. Det fungerar, bara.

Öppna och sluta och alla samlade övningar är jättebra, givetvis, det säger jag inte alls emot.

Jag har hela tiden fullkomligt förstått vad du menar, men sätter mig ändå emot det. Jag tycker som sagt att det är onödigt att gå en väg för att finna tölten, som inte gynnar gångarten, bärigheten eller hästens form. Att hitta gångarter kan man göra på många olika sätt, vilket dock inte betyder att det behöver vara ett bra sätt. Jag föredrar att gå den väg som undviker att hästen lär in ett fel beteende, som den faktiskt gör vid skänkelvikningar (de trampar förbi tyngdpunkten= tölten blir inte bärig). Det är min åsikt, och den är grundad på mycket erfarenhet, och på den akademiska ridkonsten. Att många tränare gör så är ingenting som gör att jag tycker annorlunda.

Alla tycker olika, så är det. Men att tänka på när man tränar en häst, är att man ska ha syftet med alla övningar klart för sig, så att man kan undvika så många missförstånd och onödiga omvägar för hästen som möjligt.

Ruben Salte skrev:
Håller med till fullo!! Tölt är ju en samlande gångart (eller??) Då måste det ju vara lättast att få en ren tölt genom att bara liksom
"rulla" i in tölten från en öppna. Tycker det funkar på min häst iallfall. Det verkar mest logiskt också..
Vad bra att det fungerar! Keep up the good work!
(och som svar på din fråga: när tölten utförs korrekt, så har den lika hög samlingsgrad som i en piaff):banana:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 656
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter