Träna inför tölten på unghäst.

Sv: Träna inför tölten på unghäst.

Att finna många olika vägar och sätt att rida och träna och att vara kreativ är viktigare än fastna i ett och samma ridsätt.

Freyja_bus skrev:
Vad bra att det fungerar! Keep up the good work!
(och som svar på din fråga: när tölten utförs korrekt, så har den lika hög samlingsgrad som i en piaff):banana:

Jag vet att det är lika hög samlings grad som vid piaff, det var lite därför jag startade denna tråden. Jag vill ju ha en häst som har muskler till att tölta lätt och med spänst! Vill inte tvinga fram nåt utan det ska bara rulla på.

En bra öppna kan kanske vara svårt för en unghäst att göra, o kanske man inte vill vänta ett halvår eller ett år innan man töltar. Då är det bra att göra sidförande övningar, kanske bara böja hästen försiktigt i nacken och flytta den försiktigt med skänkeln.

En bra öppna och senare sluta tar lite tid lära in för att fungera effektivt anser jag.

IDAG TOG VINUR SINA FÖRSTA RENA TÖLT STEG!!

Mkt stolt! Detta gjordes från öppna vilket funkar utmärkt! Ett tag rullade han in i tölten av sig själv när jag skulle sakta av från trav till skritt också.

Balderum Norr skrev:
En bra öppna kan kanske vara svårt för en unghäst att göra, o kanske man inte vill vänta ett halvår eller ett år innan man töltar. Då är det bra att göra sidförande övningar, kanske bara böja hästen försiktigt i nacken och flytta den försiktigt med skänkeln.

En bra öppna och senare sluta tar lite tid lära in för att fungera effektivt anser jag.

Självklart ska man inte pressa sin häst till att göra någonting de inte klarar av. Att jobba med mjukgörande övningar och sidförande är bra för att hålla hästen mjuk och liksidig.

Men jag menar fortfarande att det är onödigt att ta en väg för att lära dem tölten, som inte gynnar deras bärighet. I min mening så ska man inte börja tölta med hästen föränn de är tillräckligt starka och kan bära upp sin ryttare korrekt i övriga gångarter. Om hästen är så stark när man påbörjar töltträningen så kan de utan vidare genomföra en öppna och en sluta. Om man ser till hur ex Bent Branderup tränar sina hästar så är dessutom öppna och sluta några övningar som han börjar att träna hästarna i väldigt tidigt, just för att de är så bra för bärigheten och gynnar alla gångarter.

Sedan för att svara på din tidigare kommentar. Jag prövar mig absolut fram, jag har lagt om min ridning flera gånger och jag använder det bästa från de flesta ridstilar. Utifrån hästens fysik och genom egna erfarenheter och kurser, så har jag kommit fram till ett träningssätt som jag tycker fungerar bra och hjälper hästen på alla möjliga sätt. Jag vill ha en stark häst som bär upp sig rätt, och håller länge. Jag skyndar hellre långsamt än plockar fram gångarter eller övningar för tidigt som de inte klarar av.

Jag tycker absolut att man ska testa sig fram och göra det som känns rätt! Jag kritiserar inte dig och ditt sätt att rida, utan talar endast om vad jag lärt mig och vad jag tycker. Sålänge man är nöjd med sitt sätt att träna och rida, och att syftet för alla övningar är att hjälpa hästen, så hyser jag min fulla respekt.

Ha det härligt mer era hästar!!:banana:

Ruben Salte skrev:
IDAG TOG VINUR SINA FÖRSTA RENA TÖLT STEG!!

Mkt stolt! Detta gjordes från öppna vilket funkar utmärkt! Ett tag rullade han in i tölten av sig själv när jag skulle sakta av från trav till skritt också.
GRATTIS! Härlig känsla eller hur?! Väntar nyfiket på bilder=)

Underbar känsla! Ska fixa bilder snart! Har tyvärr ingen kamera sladd just nu. Tack än en gång för alla tips!!:bow: :bow: :bow:

Idag töltade vi ca 50 m!!!!! Oj oj!! Tom rena töltsteg det mesta!

Malin känner sig mäkta stolt!:bump:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 656
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar