Träna inför fälttävlan...

A

angel_winner

Jag har kollat runt lite på buke men det finns ingen tråd som handlar om just det jag vill veta.. För min kompis tänkte börja lite smått på fälttävlan.. Men hon måste träna upp konditionen... Alltså skulle hon vilja ha tips om hur ni tränar er häst för lite längre sträckor.. Inte distans sträckor kanske men ändå lite längre sträckor.. För hennes ponny kan ju hoppa bra och dressyr men behöver ändå lite bättre kondition till längden... Snälla kan ni hjälpa henne! Alla svar blir k utom att hon ska skaffa tränare för hon har inte tillgång till det just nu.. Men snart kommer hon hoppa inför tränare, igen. så snälla hjälp henne...

Sv: Träna inför fälttävlan...

För de lättaste klasserna behövs ingen specifik konditionsträning.
Vanlig grundkondition brukar räcka.

Vill man ändå träna lite extra så kan man träna lite intervallträning.
Värm upp innan.
2 min i ganska frisk galopp
2 min i skritt
upprepa 3-4 gånger.
Trava av och skritta av ordentligt.
Ca 1 gång/vecka är lagom.
Detta räcker för debutant.
Lätt klass 3 min istället för 2.

Tänk på att underlaget måste vara bra. Inte djupt eller hårt.

Skritt på hårt underlag är också bra träning.

Jag rider mycket övergångar, vi har en sträcka uppmätt km vis, sen travar ja, skritt, galoppera, trav osv.. Ibland brukar jag rida längst mä kanterna på en åker åxå, då i form osv..
Jag har fått för mig att trav är bra för koditionen? så ja travar och skrittar mestadels... lycka till*

Tack jag ska bara visa min kompis det här :D:D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 819
Senast: mamman
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 146
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka