Träna häst som haft korsförlamning

ghost

Trådstartare
Ja då satt man här med ytterligare ett problem på halsen.

Startpållan behandlas för korsförlamning. :(

Dags för omläggning av träning, foderstat med mera alltså.

Hur har ni tränat era hästar med benägenhet för korsförlamning?
Det enda jag tror mig veta är egentligen att det inte är bra med vila för en korsförlamningshäst?

Sv: Träna häst som haft korsförlamning

JAg har en som haft korsförlamning vid ett "stressat" tillfälle...Nu har jag inte varit i samma situation med honom själv än ( dvs åka till banan) men jag ger honom Selen med E vitamin och bio mag som "hjälp"
Jag skrittar min mycket i bergen och kör långsamt då o då...Han har haft problem med musklerna o har väl lite fortfarande, men det är mera åt degrenationshållet på honom och eg inte så att han ska få korsförlamning.

Sv: Träna häst som haft korsförlamning

Några helt generella råd:

Motverka stress o nervositet.
Jämn träning.
Mkt utevistelse.
Tillse god mineral och salt balans –varken över eller underskott.
Undvika stora mängder stärkelse o kolhydrater. Dra ner maten innan vila om hästen ska vila. Med en korsishäst så måste man alltid planera och vara steget före.

Två länkar om forskningsresultat: http://www.ker.com/library/advances/161.pdf http://www.ker.com/library/advances/314.pdf

Nu tror inte jag att din är en "sådan". Det hade du märkt för länge sedan isåfall. Vi har vid några tillfällen haft hästar som fått en korsis, och aldrig mer. Det har då alltid varit i samband med att de haft början till en virusinfektion i kroppen.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 200
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka