träna hållbarhet

panzy

Trådstartare
hur går man till väga när man tränar hållbarhet? har förstått att det handlar om långa sträckor i långsamt tempo, men lite mer utförligare?

är hållbarheten en färskvara precis som konditionen?

hur mycket "förlorar" man på att hästen stått i 3-4 månader?? (ej pga skada, stått pga tidsbrist, riden i skogen nån gång ibland)

Sv: träna hållbarhet

Hållbarhet är inte färskvara på samma sätt som konditionen, har man en gång gjort sin hållbarhetsträning så har man en ganska stabil grund att stå på inför framtiden, även om hästen ställs av en period. Givetvis kan man inte bara fortsätta där man slutade när hästen varit avställd, men man behöver inte heller börja om från början.

Hur man hållbarhetstränar är givetvis till viss del individuellt men rent generellt är det som du skriver: längre sträckor i lägre tempo.

Man kan säga så:
Du kan ut och skritta i kuperad terräng. Det blir hållbarhetsträning om du håller på i flera timmar per pass.
När jag var i Frankrike var vi ute och skrittade upp till fyra timmar/dag i kuperad terräng. Det var grundträningen och därefter lade man till något eller några arbeten i högre tempo under veckan beroende på var i uppträningsfasen hästen befann sig.

Orkar man inte skritta (ville bara påpeka att även skritt tränar upp!) så kan man ut och trava i långsamt tempo. Hur länge beror på underlag (hur van hästen är vid det aktuella underlaget) och hästens ålder (unghäst? Äldre häst som inte ridits så mycket? Igångsättning efter sjukdom/avställning?) så det kan man inte säga på rak arm.

Bestäm dig för att börja på en nivå som du tror passar din egen häst, var sedan uppmärksam på hur hästen svarar på träningen. Kolla hästen efter träningen (gärna direkt på morgonen efter uppstallning), ser benen svullna ut, känner du värme i någon led? Isåfall, ta det lugnare - annars öka på sträckan undan för undan.

Börja lägga in lite fartlek i långsamrundorna så småningom, så får du lite konditionsträning (och lite skoj) på köpet.

Sv: träna hållbarhet

För mer info kan du läsa här under Distansridning. Vill tillägga att Geshira var den som lärde mig det första jag lärde mig om distansridning. Till Geshira :bow:

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 412
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 809
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar