Träna för tränare..

Sv: Träna för tränare..

Nu under vintern har jag haft ett uppehåll pga. väglag och kylan, men annars tränar jag och min Isis 1ggr i veckan för en tränare som är på högnivå med sin underbara Isis. Jag tycker att det är bra att träna iggr i veckan om man vill sattsa mkt på sin ridning+hästens gångarter. Men innan jag började sattsa mer på detta red jag 1ggr varanan vecka ;)

Ja men de jag menar är att just inom denna sport så är inte alltid utbildning det bästa alternativet.. Utan de jag menar vilket jag nog tror du förstod är att man kan vara ruskigt bra genom att tränat själv , tävlat på hög nivå och ha stor erfarenhet.

Jag vill inte gå ut med vad jag betalar men det är billigt för en så pass bra tränare så henne är jag rädd om:love:

Jag håller med dig Niela om att utbildning inte är allt, det finns duktiga människor utan utbildning och de med utbildning som kanske inte är särskilt bra på att lära ut. Det allra bästa är dock duktiga pedagoger med bra erfarenhet och utbildning. Jag kan inte tänka mig att de "självlärda" skulle bli sämre om de var godkända instruktörer dessutom.

Ja kan amn inte lära ut det man själv kan spelar det ingen rollom man tävlat OS eller gått alla kurster som nu finns att gå.

Det finns ridinstruktörer som pratar grekiska för oss nybörjare, De pratar om vinka in bäckenet, flytta ut atlaskotan ½grad och sära lite på din 3:e ryggradskota så ditt bäckenebet vinklas s i så där mkt.
ja ni förstår.

De språket funkar säkert super för de allraste erfarna ryttarna som redan tävlar på hög nivå.
Så det gäller ju att man hittar en lärare för sin nivå.

Jag behöver en som pratar svensa och är på min nivå på min lektion, ska jag flytta hästen åt sidan så säg de och inte skjut ut beckenet och så vidare:)
Dra bak axeln för att.... flytta bak skänkeln för att... jag behöver förklaring till varflr jag skall göra som ridläraren säger för får jag ingen örklaring lär jag ju int mig något=)

Att ridläraren frågar om jag förstått vad hon/han säger och inte alltid tar det för givet!.

Så det är ett pussel de här med att hitta rätt tränare till rätt ryttare..Den bästa behöver inte vara bäst för mig=)
Jaghar tur att jag har hittat 2 stycken som passar mig som handen i handsken=)

Att ridläraren frågar om jag förstått vad hon/han säger och inte alltid tar det för givet!.

Ju äldre jag blivit dess mindre rädd är jag för att göra bort mig, ställa dumma frågor och att upplysa om att jag inte förstår. Det är inte bara instruktörens ansvar att man förstår, det är ett samspel, ridlektioner är alldeles för dyra för att inte ta eget ansvar och fråga om saker och ting är oklart.

Jag gör praktik hos min tränare (6 månader) så jag rider för henne en gång i veckan på ridskolan.. men annars får jag tips av henne nästan varje dag eftersom vi tränar våra hästar samtidigt på förmiddagen och då stannar hon upp lite då och då och hjälper mig, gratis. Sen är jag med på kurserna för Pia i centrerad ridning, och hon brukar vara här kanske var 3:e månad.. en kurs kostar 600kr, ..

Efter att ha ridit några år vet man vilka instruktörer i närheten man vill rida för och inte. Och dock är de riktigt bra dyrare. För mig kostar en lektion på 30 minuter 350 kronor och då jag vill rida en timme blir det 700 spänn. Så jag kan bara rida lektion cirka en gång i månaden. Men utvecklas ändå så mycket fortare än för de tidigare instruktörerna som kostade 200 kr per gång. Så jag skulle säga att det funkar bra i alla fall :p

Kärringen mot strömmen! :cool:
Jag har sedan jan-10 inte ridit för instruktör en enda gång. :o

Det beror på flera saker:

1.) Bristen på instruktör/er (som jag litar på)

2.) Hästen har inte varit igånsatt och den träning som hon har fått/får har jag lyckats med själv (än så länge..)

3.) Ekonomi (se punkt 1.)

Lokalföreningen har en intressant kurs nu i helgen tror jag det var. Men den blir inte av. Dels så känner jag att vi har fullt upp med det som vi håller på med "på egen hand" och tyvärr så tryter ekonomi just nu. (Stängselmaterial, stall-material, däck till bilen, laga bilen, bröllop, id och chippa nya hästen, sadel, kläder (jag har gått ned 40 + kg i vikt) etc. etc. etc. etc.)

Men jag räknar med att i höst då kommer vi att ha både möjlighet och behov. :cool:
Det ska bli helgkurs i lokalföreningens regi. Sen planerar jag att rida en termin på ridskolan så att jag får skäll för hur jag sitter och rider. :idea:

Det är säkert oerhört avhängt på hur man bor och inte.
När jag bodde i en större stad fanns ju tränaren i samma stall. Då var det skit-enkelt att boka en tid. Nu är det ett stort projekt. :)

Efter att ha ridit några år vet man vilka instruktörer i närheten man vill rida för och inte. Och dock är de riktigt bra dyrare. För mig kostar en lektion på 30 minuter 350 kronor och då jag vill rida en timme blir det 700 spänn. Så jag kan bara rida lektion cirka en gång i månaden. Men utvecklas ändå så mycket fortare än för de tidigare instruktörerna som kostade 200 kr per gång. Så jag skulle säga att det funkar bra i alla fall :p

Håller med dig helt och fullt.
En bra instruktör behöver jag inte åka till lika ofta som till en sämre så kostnaden blir inte högre i slutändan. Egentligen skulle de ta betalt per inlärning de lyckas med, om det nu skulle varit möjligt.

Håller med dig helt och fullt.
En bra instruktör behöver jag inte åka till lika ofta som till en sämre så kostnaden blir inte högre i slutändan. Egentligen skulle de ta betalt per inlärning de lyckas med, om det nu skulle varit möjligt.

Haha ja, det skulle vara lite kul!

Nu var det evigheter sedan jag red för en islandshästtränare. De senaste åren har jag bara ridit för 2 st och båda är AR tränare. Har ridit en till två gånger i veckan för den ena sedan förra hösten. I sommar blir det tyvärr inga ridlektioner, annat än NH för en mkt. bra tränare. Har inte råd eller tid för att just nu ta en massa ridlektioner. Men det skulle vara oerhört roligt. I höst planerar jag att rida för någon som själv haft islandshästar, gärna är B-inst. eller högre. Har redan några som jag tidigare ridit för som jag gärna rider lite mer kontinuerlligt för sedan.

De senaste åren har jag under terminerna ridit 1 gång/vecka (onsdagkvällar) för min "hemmatränare". Det är hon som äger gården där min häst står, så vi behöver inte ens transportera oss till lektionerna. MKT praktiskt! Men f f a är hon både oerhört duktig och väldigt inspirerande! Ibland har vi även haft extra träningar för henne, som nu senast två söndagar i rad på ovalbana.

Dessutom har jag ridit helgkurser för "världens mest pedagogiska islänning" 3-5 gånger/år. På dessa har "hemmatränaren" varit med - så det har varit en tydlig röd tråd som gått genom all vår träning.

Nu ändrar hemmatränaren sin verksamhet så framöver blir det lektioner två helgdagar/månad istället för lektion varje vecka.

Jag tycker att ridningen blir så mycket roligare när man rider lektioner regelbundet - så för mig är det verkligen värt varje krona!

Vi tränar för tränare när vi känner att vi har ett behov av det. Så lite som jag tränat iår så lite har jag inte tränat sedan jag red in Kveikja... Iår har jag bara tränat 2ggr... Men så iofs så stod våra hästar under isolering pga ev. kvarkakontakt(men ingen blev sjuk) i minst två månader så det hämmade oss från många träningar.

I fjol red jag för tränare minst varannan vecka, men då tampades vi med grov passtakt o behövde verkligen hjälpen. Nu däremot så är vi i det läget att hon bara behöver "gå" o bygga styrka i tölten. Så jag har inte alls haft någon lust att betala dyra pengar för o harva runt i paddock, vilket typ dödar hennes vilja. O många tränare har svårt att överföra paddockarbetet så att vi kan träna hemma ute på vägarna eftersom vi inte har någon ridbana.

Jag har provat mängder med tränare, har fördelen att bo i ett område där det ordnas kurser för många kända namn regelbundet, ibland är det flera duktiga tränare här samma helg -då får man välja! Och så har jag två duktiga medryttare som åker o tränar -denna helgen t.ex. är det Andi som skall köras till Magnus Lindqvist :) Inte jag som tränar(betalar), men min häst tjänar på det :D Perfekt

Jag har en tränare som kmr ut och och hjälper mej 1 gång i veckan. Träningarna varierar i tid, beroende på hur det går, och hur hårt arbete det blir. Det tycker jag är perfekt.

Sen har jag tur som bor nära min tränare som jag dessutom storm trivs med! Så kan höra av mej per telefon eller sticka dit om jag skulle behöva hjälp eller så.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
743
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 143
Senast: cewe
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 050
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar