Träna för tränare..

cress

Trådstartare
Hur ofta tränar ni era islandshästar för riktigt utbildade islandstränare?

Det skulle vara intressant att få reda på hur ofta du tycker det behövs, för det kostar ju en hel del..

1 gång i veckan eller mer/mindre?...

Sv: Träna för tränare..

Tidigare har jag ridit en gång i veckan för tränare. Nu under vintern har vi vilat och gått tillbaka ett par steg för att nu vara igång igen, så det är dags att boka in nya tider :) Nu kommer vi att lägga träning ungefär en gång varannan vecka.

Sedan strax före jul rider jag 1 gång / veckan för min tränare. Behöver det för att hålla motivationen uppe nu när det är mörkt trist och kallt....

Ett tag red vi varannan vecka, men nu senaste tiden har det blivit någon gång i månaden. Jag kommer förhoppningsvis rida varannan/var tredje vecka nu.
En gång i veckan hade jag tyckt var alldeles för tajt, kanske varannan vecka också. Man hinner liksom inte riktigt träna på det som man fick i "läxa" från förra gången.
Fast. Det beror ju också på hur ofta man rider. Min häst rids tre-fyra gånger per vecka, markarbetas 1-2 och vilar två dagar. Så har vi alltid gjort, så då blir det ju inte väldigt många tillfällen att träna, liksom.

Jag tränar för tränare varannan vecka under den snöfria delen av året :p Nu blir det mycket mindre, tyvärr... Betalar 200 kr/gången, och vi har ingen utsatt tid, vilket jag tycker ät jättebra :laugh: Ibland behövs det bara en halvtimma, och ibland kanske en hel :)

Beror ju på vad du tränar till och för.
Bara träningsridning för härlighetens skull (inga direkta tävlingsplaner på hög nivå) så skulle jag nog tycka 1grr i veckan till varannan vecka är bra - men beror ju på tränare, ibland är det bättre och ha en superbra en gång i månaden än en bra en gång i veckan.. Något man måste avgöra själv..

Jag går på Hólar just nu och under våren har vi våran egen häst med i en av kurserna och det gör att rider 9lektioner för tränare av 10lektioner (allt från markarbetslektioner till uteridning till longering och ridning.) Hästarna tränas 5dagar i veckan.

Lycka till med träning - kom ihåg att hitta en tränare som du och din häst trivs med, det är det allra viktigaste!

Mvh. Petronella

Just nu har jag ingen islandstränare alls, men jag letar efter en relativt billig tränare att rida för 1 gång/vecka och sen åker jag på kurser för någon duktigare tränare med jämna mellanrum.
I övrigt försöker jag rida 1 dressyrlektion och 1 hopplektion/vecka och sen blir det 2-3 dagar med lufsande i skogen.

Jag rider lektioner bara för att vi ska göra alla de här "viktiga och nyttiga" sakerna då jag annars tycker att det är supertråkigt att rida på en ridbana, men känner iaf att med det upplägget får jag en väldigt bra balans och variation i träningen med att vi utvecklas och jag får en välriden och utbildad häst och lufsande i skogen :)

Jag tränar kanske 1-2 gånger i veckan när hon inte har vila, men hon är ganska jobbig just nu så det behövs ;)

Det kostar 165 kronor så det är ganska dyrt, men defenetivt värt det!

Jag tycker att 165 kr är billigt, själv betalar jag mellan 250kr (45 min) och 350 kr (30-40 min) vilket dock svider i plånboken. Brukar försöka få in en lektion varannan vecka ungefär, rider för två olika tränare så det blir en lektion för dem var per månad.
Tränar mest för skojs skull, inte för tävling, men det är kul att göra framsteg. Den dyraste instruktören var jag tveksam till pga priset men WOW vilken förändring det blev:)!

Och jag betalar 350 kr normalt/lektion (ca 45 min-60 min). Då tillkommer diesel dit för runt 150 kr. Så 165 kr hade jag jublat för :)

Jag rider för tränare var 3:e vecka ungefär, tycker faktiskt det är lagom tid för då hinner jag träna mellan gångerna. Men min tränare bor nära så blir det något krångel så kommer hon tidigare och ibland tar det längre tid innan hon kommer. :)

För mig spelar det faktiskt ingen roll om de är utbildade eller inte, Inte när det gäller hästar.
Jag menar jag kan ha sett en häst påvykort innan och gå en inströktörsutbildning och är då utbildad.. men är jag bra och kunnig?? Nä!

Eller så har man ridit sedan barnsben och utbildat många egna hästar ridit in tävlat och vunnit många SM och kanske till och med tävlat på internationell nivå.
Och känner att 20-30 år av erfarenhet slår några veckor i kurs istället.

För mig är det viktigt att ridläraren/instruktören är pedagogiska och kan förklara ut de som kan på ett lätt sätt.
Alltför många kan oerhört mkt men har ingen kundskap att förmedla ut de vidare till andra.

Hästen går regelbundet för inströktör varannan vecka just nu och så fort snön försvinner kommer hon gå varje vecka!

Nu är ju instruktörsutbildningarna lite mera avacerade än så.
Det är mycket ridning som ingår i utbildningen och man måste klara ett ridprov också.

TS: otroligt billigt! Känner inte en instruktör som tar under 250 kr/lektion.

/Malin

400 per lektion betalar jag..
Så varannan / var tredje vecka blir max för min del..

Och jag betalar 350 kr normalt/lektion (ca 45 min-60 min).

Samma här, därför rider jag en gång /varannan vecka. Då har man dessutom tid att öva mellan gångerna så man gör lite framsteg man kan skryta om!

Eller rättare sagt, lektion varannan vecka, helkurs varannan vecka.

Har siden november ridd et helgekurs i måneden. Enkelte mnd kanskje to kurs/ 4-5 dagers kurs, litt avhengig av hvilken trener det er.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
743
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 143
Senast: cewe
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 050
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar