träna bakben

FrittePower

Trådstartare
undrar om det är möjligt att träna upp ett enskilt bakben (om hästen visar sig vara olika musklad/tränad i just det benet)

vilka övningar är annars bra att träna upp bakbenen med? vet klättring och cavaletti, men är skolorna osv och kort kort galopp lika effektivt?

Låt oss säga att hästen inte tar för sig helt av ett ben, men tar stort steg med det andra. Kan man träna upp benet genom att låta hästen "springa" (arbeta) på mindre volt i det varvet som benet behöver tränas upp i och samtidigt göra lite förflyttningar kanske med bakdelen och framänden blandat, plus olika storlek på volten (gärna mindre men absolut inte med ryttare eller för ofta)

Sv: träna bakben

tar den kortare steg så som en rörelsestörning?
låter skumt, jag hade kollat upp så att den inte har låsningar någonstans. Annars hade jag satsat på öppnor och slutor i skritt. Att korta upp en ojämn häst i kort galopp är inte någon hit skulle jag tro...

MIn häst har lite samma problem, ngt ojämnt musklad bak p.g.a en gammal skada (som är uppkollad bör jag tillägga), han "sparar" detta bakben vid ridning, och man ser en liten rörelsestörning. Vi misstänker i.o.m att skadan är uppkollad att det sitter kvar som ett spöke i skallen på han, att det gör ont att använda det benet i.o.m att han tydligen gick rätt länge med den (skadad hos förra ägaren).

Jag brukar rida med en boot på det svagare benet, vilket medför att hästen måste använda det benet lite mer hela tiden. I början hade jag bara på booten vid skritt-turer, sen kan man efterhand öka på farten och gångarterna. Nu efter några månaders användning av bootsen så är hästen mycket jämnare bak.

Ett annat tips är mkt. skritt´promenader i skogen, i lite "jobbigare terräng där hästen får lyfta på fötterna för att ta sig fram.

Men jag tycker att du ska kolla upp hästen i första hand, kan finnas ngt i bäckenet.

jag tror jag missförstod lite av vad som var felet ;)
han är inte olikt musklad, men nog mera stel i den sidan.
det är kollat och det var bara fortsätta och mycket gångartsbyttning och backträning och flyttning för sidorna skulle vara bra. :)

min kompis red en gång i tiden ett värre ök till ponny - kass galopp.
Hon fick då rådet (av vår tränare) att galoppera sakta i en lång brant backe, under nedsittning.
DÅ får hästen med sig bakbenen! (det funkade)

Frida de finns ju såna tyngder man kan sätta på det svagna bakbenet thengill har ju me så vi har såna tyngder hos han (annas) jag ska testa dom nåndag de e ingentligen till människor tror jag men mkt effektiva.

Tyngdboots på svagare benet, som sagt, men även en bra backövning:

Välj ut en lagomt brant backe (behöver bara luta lite) men som har en hel del bredd, typ en åker eller så. Om din häst behöver träna tex vänster bak, så börja i högra nedre "hörnet" av backen och skritta snett uppåt till det vänstre övre "hörnet" av backen. Gå rakt över backen längst upp och skritta ner från övre högra till nedre vänstra hörnet och gör sen åt andra hållet också. Det bakben som är "dalbenet" (jmfr slalom) får då bära mer vikt och blir starkare. Träna dock båda bak men gör några gånger fler på det svaga benet eftersom det är det du vill träna mer. Men gör man bara på det så blir det lätt ansträngt.

Öka på antalet repetitioner och backens lutning efter ett tag. Jag tränade detta i nedre delen av en slalombacke i ca 4-5 veckor och två gånger i veckan och det räckte.

/Camilla

Håller med Polly_Mulle..
Öppnor och slutor är jättebra!
Se till att hästen får jobba under sig med det svaga bakbenet.

Lycka till!!

FrittePower skrev:
undrar om det är möjligt att träna upp ett enskilt bakben (om hästen visar sig vara olika musklad/tränad i just det benet)

vilka övningar är annars bra att träna upp bakbenen med? vet klättring och cavaletti, men är skolorna osv och kort kort galopp lika effektivt?

Låt oss säga att hästen inte tar för sig helt av ett ben, men tar stort steg med det andra. Kan man träna upp benet genom att låta hästen "springa" (arbeta) på mindre volt i det varvet som benet behöver tränas upp i och samtidigt göra lite förflyttningar kanske med bakdelen och framänden blandat, plus olika storlek på volten (gärna mindre men absolut inte med ryttare eller för ofta)

De flesta hästar, liksom oss människor är "snea" på något sätt i kroppen. Tex i bäckenet. Detta kan göra att hästen tar olika långa steg med bakbenen, att det ena benet jobbar mer än det andra.

Du kan inte "hjälpa" hästen genom att bara rida/röra på den mer. Man måste se till att aktivera det benet som tar ett kortare steg. precis som du säger är arbete vid hand på volt bra då du kan få hästen att jobba/kliva in mot sin egen tyngdpunkt med det ben som inte tar för sig ordentligt. Fast jobba inte för länge/mycket då hästen kan få rejäl träningsvärk av detta. Dina ideer för träning låter jättebra! Lycka till :)

nu har ju jag ox´å detta problemet men det ska kollas upp jag undrar hur många hästar som har detta problmet fast ingen upptäcker det...uhu

Jag har fått lära mig att galoppfattningar är mer effektiva som träning än att galoppera en längre sträcka. Gör många galoppfattningar (korrekta i form då helst). Men öppna och sluta är bra det med, variera alla tips då fått här och du kommmer att få en bodybuilder till häst! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar