@Monimaker: Man brukar ofta få bonus när man får diagnoser. Utred för 1, få 3 typ![]()
I mitt fall blir det nog 'utred en, få 125!'
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Monimaker: Man brukar ofta få bonus när man får diagnoser. Utred för 1, få 3 typ![]()
Välkommen till klubben?I mitt fall blir det nog 'utred en, få 125!'![]()
Välkommen till klubben?![]()
Åh du ocksåTack!OCD/Tvångssymptom vet jag att jag skulle få i alla fall.
Det märks extra mycket när jag är själv och måste dra i ytterdörren femtio gånger och fota den för att våga gå ut.
Åh du också![]()
Du går fel utbildning. Du skulle blivit konstnär! "En själ som brister" eller något annat djupt?Så många foton jag har på min hand som rycker i en dörr och en avstängd spis - skulle kunna skapa en utställning.![]()
Du går fel utbildning. Du skulle blivit konstnär! "En själ som brister" eller något annat djupt?![]()
Jag kan ju inte säga vad du ska/borde göra men för min egen del så satt jag mest hemma och åkte inte till många platser under gymnasietiden så jag inte fick ångest så mycket. Det var ju skönt i sig att inte behöva utsätta sig för de där sakerna men ... jag vet inte om det är så vettigt egentligen. Det blir nog svårare ju längre man låter bli (tex så fick jag aldrig problem med tåg men nu känns det lite nervöst det också ... fast kanske mera hur man skulle ta sig till tåget). Men jag är knappast den rätte att säga det då jag fortsätter att undvika/inte göra en del saker trots alltHar faktiskt inte funderat så långt, det är nog för att jag sällan måste utsätta mig för det som ger mig ångest ett längre tag. Det har blivit lite mer och mer, jag brukar säga att jag är en enda stor fobi.(Med lite inslag av tvångstankar, ingen diagnos men ja - det skulle jag nog få.)
´Jag kan ju inte säga vad du ska/borde göra men för min egen del så satt jag mest hemma och åkte inte till många platser under gymnasietiden så jag inte fick ångest så mycket. Det var ju skönt i sig att inte behöva utsätta sig för de där sakerna men ... jag vet inte om det är så vettigt egentligen. Det blir nog svårare ju längre man låter bli (tex så fick jag aldrig problem med tåg men nu känns det lite nervöst det också ... fast kanske mera hur man skulle ta sig till tåget). Men jag är knappast den rätte att säga det då jag fortsätter att undvika/inte göra en del saker trots alltMen jag tror ändå att medicinen har hjälpt en del för när man väl sitter där när man brukar få ångest så har det varit lägre nivå än vad jag trott, vilket har varit fantastiskt även om kanske inte något direkt mirakel. Det har funnits något slags litet stopp och man tänker lättare på andra saker. Men å andra sidan så har jag alltid haft problem med magen mer eller mindre så jag har ju något problem i bakgrunden också då jag får kramp i magen om jag tycker att något ska bli spännande/läskigt/kul
(dumma idiotiska mage som inte tycker att jag får tycka att saker är roliga
tex så fick jag sluta på ridskolan som liten pga det)
Ehh ... nu babblar jag
Men så tänkte jag också säga att diagnoser är inget dåligt, när jag fick en diagnos om depression hos en psykolog så kändes det mera bekräftande på ens känslor och det var skönt i sig.
Jo, jag ville bara ge lite stöd till dig ifall du kände för att vilja gå till någon som kunde kanske hjälpa dig även om du kanske får diagnoser också´
Jag tycker absolut inte att diagnosticering är något att se ned på, jag tycker det är superbra att man tar sina problem till en läkare om man känner att man vill ha hjälp, både genom medicin eller kanske remiss till en instans som kan hjälpa en och stödja en! Det var mest det att jag såg en lång lista på alla möjliga diagnoser framför mig. Och det är superbra att medicinen har hjälpt dig hantera din ångest!heart
Är det en medicin du tar kontinuerligt eller enbart när du måste utsätta dig för saker du tycker är obehagliga eller jobbiga? Tänkte att om man flyger med bara års mellanrum känns det lite jobbigt att äta medicin fram och tillbaka rent förebyggande? Om man inte är så påverkad i vardagen, tänkte jag.
Vad jobbigt att ha ont i magen ändå! Det känns som när man har uvi och inte riktigt vågar gå ut på grund av rädsla för smärtan som eventuellt kommer slå till och lamslå en.Man vill inte riktigt lämna sin bekvämlighetszon.
Jo, jag ville bara ge lite stöd till dig ifall du kände för att vilja gå till någon som kunde kanske hjälpa dig även om du kanske får diagnoser ocksåäven om det kanske blir en lång lista
Det är en medicin som jag tar varje dag även om jag inte utsätter mig för ångest framkallande saker så ofta. Jag tror att de är mindre beroendeframkallande än de som man tar när man behöver. Ett kort tag hade jag en medicin som hjälpte mig att somna när jag hade det som svårast men det var definitivt inte någon långsiktig lösning. Men ja, jag skulle nog behöva träna mera och utsätta mig för saker mera nu när jag har den här medicinenmen det känns betryggande att min psykratiker inte verkar ha så bråttom att få mig att sluta på medicinen, för jag vet inte om jag vill det nu
vilket var lite det jag fruktade innan jag började men å andra sidan så får det ju mig att må bättre ....
Men om man bara fruktar att åka flyg så tror jag att det kan vara på tal om annan medicin, det här är ju anpassat efter mig och det finns massor av möjligheter
Det lustiga är att jag hade ett tag en annan medicin som hjälpte för att ta bort krampen i magen, men när jag började med den här ångestdämpandet så slutade krampen också. Eller jag har iallafall inte haft det sedan dess. Så det är verkligen kopplat till mitt psyke hur min mage reageraroch alltid när det är roliga saker
Bekvämlighetszonen känner jag också väl till - amen!![]()
Citat:Eller om du känner dig djävulsk och vill se dem lida under en hel dag
Jag har försökt lära mig i några år, det ser fortfarande ut som i videonIgenkänningsfaktorn i högklackat är HÖG, @Asko![]()
Tack för ditt stöd - det är så fint av dig!
Intressant att det verkar vara psykosomatiskt, ditt magbesvär! (även om just det begreppet är lite utdaterat är det så pass täckande att jag vägrar släppa det). Och skönt att din psykiatriker inte verkar vara den rushade typen, det känns som att det lätt blir fel annars och man tappar tilliten till människor.
Bekvämlighetszonen är förrädisk - just i dess anspråkslösa bekvämlighet.![]()
Men vaderna blir fantastiska!Jag har försökt lära mig i några år, det ser fortfarande ut som i videon![]()