Trampar av sig sina skor..

Sv: Trampar av sig sina skor..

Bubbla - har du fortfarande problem med trampskor?... vi pratade om detta för ett tag sen... har boots runt om efter råd från dig och andra sedan några månader nu, har inte haft en enda tappsko...! Din häst gör nog som min, dvs ställer sig med ena bakhoven bakom den andra, tar tag i kanten på skon vid trakten där skon brukar skjuta ut, och drar...... :D men min grabb börjar bli lite mindre vinglig nu så peppar peppar det verkar gå åt rätt håll iallafall, i kombination med bootsen.....

Jag har haft samma problem med min förra pålle.. La upp en tråd om d på buke och fick många svar om att jag skulle byta hovslagare och kolla upp mig själv och hästen hos en kiropraktor. Jag kan säga att det inte hade nåt med hovslagaren att göra (han är väldigt välutbildad och välkännd) och jag gick inte heller till någon kiropraktor, utan det löste sig själv. Han bara slutade dra av sig skorna av sig själv. Tycker att man bara ska försöka stå ut med det om det går. Går hovarna sönder mycket kanske man får ha hästen barfota, eller prova kanske att sko hästen med lite mindre mellan rum, men jag tycker inte att man ska ge upp hoppet!

Om det är framskorna som åker av för att koordinationen/balansen inte är 100 % kan det fungera med flappskor (travhästgrej som funkar utmärkt på ridisar). Det förutsätter naturligtvis att man tränar upp koordinationen/balansen som förmodligen är problemet. Eller överrullningen som någon annan föreslog...

Haha ja precis :) Folk är ganska snabba på diagnos här ibland, tur att det lika ofta är åt andra hållet och man faktiskt får väldigt bra råd och hjälp, annars skulle man inte skriva och fråga..... Bra inlägg, du har jätterätt tycker jag. Har också en kanon hovis som är jätteduktig. Ändå var både hon och jag helt förtvivlade i somras när han plockade av sig till höger och vänster. Nu har det vänt, och det kändes RIKTIGT hopplöst där ett tag, så du har rätt som påminner folk att det FINNS hopp även när det är som hopplösast :) tack!

Hästar som sitter lite fast har en tendens att trampa av sig skor ngt som en bra kiropraktor brukar kunna lösa.
Om hästen för det mesta trampar av sig en specifik sko så kan man vara ganska säker på att det är ovanstående problem.

Därefter finns dåliga hovslagare-fel strl på skor, klantiga hästar som behöver boots.

Till bootsfolket: Vore det inte bättre att ta bort orsaken istället för att bara lindra det ? Det finns ju en orsak varför skor ryker...Boots är ju densamma som att sätta på en krubbitare en rem....orsaken finns ju där men remmen bara lindrar symtomen. Istället bör man ju gå till botten när ett problem uppstår och inte för tillfället lindra symtomena. Jag tycker hästfolk tar så lätt på saker och ting..än en gång...tänk steget före..,.

Ja visst skall man tänka litte längre men om hästen har börjat att ta av sig skona blir hoven mindre och trasigare och lättare åker skona av och då är det svårt att rätta till felet om hoven inte får vara i fred och växa så man kan rätta till felet, och då är bootsen bra då skona sitter kvar längre och då får man tillfälle att rätta till hoven villket man inte hade kunat om hoven inte får tillfälle att växa.

Kram

Han äe extremt ömfotad och slår dessutom sönder sina hovar om de är utan skor. Har tänkt tanken men faktiskt blivit avrådd av hovslagare (en som annars inte är "barfotarädd").

Har fortfarande problem med tappskor, just nu värre än någonsin, inte kul...

Till alla med åsikter; min häst kollas regelbundet av kiropraktor, det blir ingen större skillnad med olika hovslagare...och jag vet vad problemet är; han är obalanserad och flaxig, plus att han har ett jättestort steg (trampar bak i fram), dessutom har han ett opererat bakben vilket gör att han inte gärna böjer sig i kroppen (trampar bakben på bakben), dessutom är han bakskygg vilket gör att han slänger runt fort, fort när det kommer något bakifrån, då trampar han sig sidledes. Det är olika skor varje gång han trampar av sig, har t om skrivit noggranna anteckningar för att se om det fanns något mönster men det finns det inte. Min häst trampar bara av sig skor i hagen, aldrig vid ridning, han är ganska vild i hagen trots att han går ute från 6-20. Minhäst har dessutom mycket bra hovar, hårda och fina.

Har trott och hopppats att han ska bli bättre med mer ridning och muskling (= bättre kroppskontroll och balans) men p g a diverse anledningar (bl a dessa tappskor) får jag aldrig igång honom hundra. Men som sagt, jag ser detta med boots som en "tillfällig" lösning.

Enligt min erfarenhet så har det mycket med hovslagarna att göra (iallafall på min pålla). Alltså hur höga sömtag hovslagaren tar, om han tar låga så sitter skorna mycket sämre än om de tar så höga som möjligt (har nu min pappa som hovslagare, vilket är kanon!). Annars brukar man rekommendera flärpskor (kallar vi det) lika som Lovisaleonora_ beskriver. Det ska vara jätte bra till sånna hästar som trampar av sig skorna hela tiden. Annars om man har vanliga skor så kan hovslagaren böja in "ändarna" som sticker ut bak på skorna, så att hästen inte kan kliva av sig dom på så vis...

Nä vad jobbigt! Vet hur det är när det var som värst för mig, känner verkligen för dig.... Det är ju som du säger svårt att komma igång när de trampar av sig hela tiden.... Är ett mirakel att min inte haft några sedan jag satte boots på honom..... eftersom han är en lite fumlig 4 åring med långa fullblodsben så var det lite FÖR mycket med tramp skor i kombination med diverse små sår och blessyrer han ådrog sig efter att rumla och leka i hagen.... var på bristnings gränsen ett tag i somras när det var som värst.....! Hoppas verkligen det löser sig för er :confused:

Mynta2 skrev:
Till bootsfolket: Vore det inte bättre att ta bort orsaken istället för att bara lindra det ? Det finns ju en orsak varför skor ryker...Boots är ju densamma som att sätta på en krubbitare en rem....orsaken finns ju där men remmen bara lindrar symtomen. Istället bör man ju gå till botten när ett problem uppstår och inte för tillfället lindra symtomena. Jag tycker hästfolk tar så lätt på saker och ting..än en gång...tänk steget före..,.

jag tycker du ska ha i åtanke att det inte bara finns EN orsak till olika problem, dvs det är inte sant som du säger att trampskor bara orsakas av bakfoten som sätts på framhoven, att det har att göra med överrullningen av steget etc.
Min häst har inget annat problem än att han varit unghäst vinglig, samt aldrig gått i kuperad hage. Han trampar inte sig själv när man rider, men hade problem när han var lös i hagen. Han rör sig jättebra och har inget problem med sitt steg eller att han slår i sko somsagt. Jag har boots på honom i hagen just nu för att han som sagt rumlar och busar och är lite fumlig pga redan nämnda orsaker. När man ger råd här på forumet så tycker jag att man måste bibehålla insikten om att man inte innehar den allsmäktiga sanningen om allt man rådger om. Därför ska man vara lite försiktig hur STARKT man rådger och uttrycker sig och kommer med påståenden, annars blir en massa folk uppretade och känner sig påhoppade utan någon som helst anledning. När man inte sett hästen eller situationen såvida man inte innehar all kunskap i världen, så KAN man helt enklelt inte tala om för folk att ens åsikt är den universala sanningen.

Har läst lite fort igenom tåden och vill bara säga att jag avråder att prova flappskor, då jag vet att jag fick samma respons på min tråd som ja hade lagt ut för ett tag sen och då frågade jag min hovslagare vad exact det var för skor. Den responsen jag fick var en konstig blick (ungefär som vad har hon hittat på nu för nåt..?) och sen berättade han att det är skor som ser ut som typ en sula som sitter fast framme i tån med ja tror det var tre sömmar. Han menade på att dessa sitter mycket mycket sämre och hans erfarenhet var att hästar som innan tappat skor kanske var tredje/fjärde vecka drog av sig skorna efter en/två veckor... Jag valde iallafall att inte testa dessa skor och det löste sig utan de iallafall....

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 976
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 625
Senast: lizzie
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 194
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 572
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring