Trampar av sig sina skor..

Tigertofflan

Trådstartare
Innan det är dags för min medryttarpålle att bli omskodd har han redan fått nya skor på alla hovarna. Jag vet inte hur han lyckas, men han lyckas trampa av dom på nåt sätt. Hittils har jag bara ridit honom i två veckor, och han har redan slagit av sig två skor :crazy:
Hans ägare börjar bli trött på att betala för nya skor hela tiden, och det är ju förståeligt.
Vad i hela världen ska man göra? Jag vet inte hur han klarar det; han har normal benställning och går inget avancerat arbete, så han borde kunna ha lite koll på var han har sina ben... :crazy: :confused:
Har ätnkt på det lite, och tanken slog mig att man kunde ha boots på honom, men.. det blir bara en halvbra tillfällig lösning. Nåt borde man väl kunna göra?

Tips, idéer eller nånna andra synpunkter? Jag är öppen för allt. :crazy:

Sv: Trampar av sig sina skor..

Kan det bero på hovslagaren, eller har ni helt uteslutet det? Har provat två hovslagare på min pålla. Med den ena hovslagaren satt skorna i precis 6 veckor, då hade hon trampat av sig båda fram. Med nye hovslagaren har skorna snart suttit i 8 veckor. Han kommer på måndag (8 veckor) för att verka och sko. OBS! Det kan ju vara en tillfällighet att det blev så här, men jag undrar ju ändå....

Hej ! min syster har ett varm blod som drog av sig skorna hela tiden ibland gick det inte mer än en vecka, hovslagaren höll på att bli tokig.
Men nu har han satt på en storlek mindre o dom har suttit på länge nu, han blev inte trång skodd eller så det fungerade jätte bra.
Hon hade boots på det men funkade inte så bra.
Eller så är det hovslagaren helt enkelt.

Bara en tanke!! :)

Mja, det kan ju vara hovslagaren, men borde inte de andra hästarna också slå av sig sina skor då - ännu snabbare?
Hovslagaren skor alla hästarna i stallet, och det är bara "min" som inte är travare. Travarna borde ju i så fall slå av sig skorna oftare, efterson de går hårdare arbete..?

Vår hovslagare är så snäll, så han kommer samma dag som hästen tappat skon, bara han får lite fika :D

Jag har haft samma hovslagare både på förra hästen, som aldrig tappade en sko, och den jag har idag som ofta trampar av sig skorna. Sista skoningarna har dock skorna suttit hela perioden men så har det varit rätt bra underlag i hagen han går och hovslagaren har slutat lägga ut skorna utan att för den skull sko honom trångt. Just när det är väldigt torrt ute (på sommaren) och när det är lerigt i hagen har det periodvis varit för hovslagaren att åka ut 1 gång i veckan och slå på nya skor. Jag har periodvis använt boots på honom och jag tror det hjälpte, åtminstone lite grann.

Jag är bara rädd att han går omkull om han har boots på sig. Enda lösningen vi kan ha i boots-väg är vanliga plastboots, och om han då trampar sig, så lär han (väl?) ställa sig på en av bootsen, och han är inte så pass snabbtänkt att han kommer fatta varför det andra benet inte går att röra, innan han har fortsatt gå med de andra benen :d Han har som sagt inte nån superkoll på sina ben.

varför skulle hästen gå omkull om den har boots på sig..

jag har haft boots på min pålle så länge jag kan minnas eftersom hon trampar av sina framskor annars antingen bakifrån eller att hon sätter ena framhoven på den andra o glider ner o sen flyttar hon den hoven hon står på samtidigt o sen e skon av....lite svårt att förklara men det har funkat bra med boots inte en enda sko som ramlat av sen hon börja ha dem på sig..

trampar hästen på bootsen glider bara hoven ner det e inte som om dem skulle stå på ett skosnöre o sen snubbla....det som är bra är att bootsen hindrar dem från att glida ner på skon bara

Tigertofflan skrev:
Innan det är dags för min medryttarpålle att bli omskodd har han redan fått nya skor på alla hovarna. Jag vet inte hur han lyckas, men han lyckas trampa av dom på nåt sätt. Hittils har jag bara ridit honom i två veckor, och han har redan slagit av sig två skor :crazy:
Hans ägare börjar bli trött på att betala för nya skor hela tiden, och det är ju förståeligt.
Vad i hela världen ska man göra? Jag vet inte hur han klarar det; han har normal benställning och går inget avancerat arbete, så han borde kunna ha lite koll på var han har sina ben... :crazy: :confused:
Har ätnkt på det lite, och tanken slog mig att man kunde ha boots på honom, men.. det blir bara en halvbra tillfällig lösning. Nåt borde man väl kunna göra?

Tips, idéer eller nånna andra synpunkter? Jag är öppen för allt. :crazy:

min pålle trampade alltid av sig sina framskor förr, det berodde på att han tog större kliv ibak och fick inte ricktigt undan sina framhovar. Jag provade allt, men vanliga boots som man har vid ridning, alltså inte old macs eller liknande, fungerar super, han har inte trampat av sig på ett halvår. Det blir ju också en ond cirkel, ju mer och oftare dom trampar av sig, ju svårare är det att sko så att skorna sitter bra, hovväggarna förtsörs om dom ständigt sliter av sig dom. Tipsa henne om det! lycka till.

Har hovslagaren försökt snabba på fotens överrullning något då ? Har ni provat tex: tvärtå eller tåriktade skor ?? Långsammare överrullning kan man få om man har skor med fals..eller om tex skon smids med näbb i tån. Man kan påverka steget på många sätt...därmed minska risken för att hästen trampar av sig skorna. Hinner inte framfoten bort innan bakfoten sätts i backen samt att hoven ej landar bredvis framfoten så blir ju effekten att den trampar i framskons skänklar. Man kan tex förkort framskons skänklar samt snabba på överrullningen fram och långsamma ned bakbenets steg. Så, vad har gjorts ??

Jag tror inte att han trampar av framskorna med bakhovarna, utan han ställer sig med ena framhoven på den andra, om du förstår vad jag menar, och därför går skorna av.

Jag är inte helt säker på att det är så han gör, jag ser ju inte hovarna när jag rider, men det är i alla fall så han gör när han har flyttat sig i stallgången, och ibland hör man att han slår i hovarna i varandra.

Jag vet inte om de har provat andra skor eller något på honom, jag har bara varit där i två veckor, så jag har inte riktigt lagt mig i det där än :smirk: Just nu går han med vanliga traditionella skor... vad nu sånna kallas :crazy:

nettanbabe skrev:
varför skulle hästen gå omkull om den har boots på sig..
Jag vet inte.. kanske bara är nåt jag har fått för mig. men jag menar, plastboots är väl inte sådär jättehala, och det är väl dessutom en liten "kant" längst ner?
Jag vet inte, jag har aldrig ridit någon häst med boots överhuvudtaget, så :crazy:

-hönsmamma-

Senast ändrad:

Hästar brukar inte trampa av sig skor som du beskrev. Stallgång är en annan sak än att rida hästen. Du har nog svarat i det sistnämnda själv på din fråga om varför...hästen slår ju i sko..alltså...framhovarna hinner INTE bort innan bakohovarna sätts i backen...alltså hör du hur han slår i sko...eller smider som man säger. Därför MÅSTE överrullningen skyndas på..annars lär han nog trampa av sig dojjorna titt som tätt. Bots har ingen betydelse..det tar ju INTE bort problemet. Problemet sitter ju i balanseringen. Detta bör ju hovslagaren kunna fixa..dvs om ägaren poängterar detta för honom. Men har läst många inlägg om att de flesta inte vågar fråga sin hovis eller ställa krav på denne. Trist tycker jag..hoppas ägaren säger till.

Mynta2 skrev:
Hästar brukar inte trampa av sig skor som du beskrev.

Jooodå!!! Vissa hästar!!
Hade exakt samma problem, har en vinglig 4 åring som var på sig själv på precis samma sätt som du beskrev, dvs när han stod still eller rumlade runt i hagen spelade ingen roll, om kanten på skorna stack ut ens en milimeter på inner sidan, så att han kunde få tag med andra hoven när han råkade ställa sig med andra hoven på kanten, så åkte skorna. Han gjorde även samma på bak, dvs trampade endera av med andra foten "från sidan", eller ställde andra foten BAKOM den förra, och fick på så sätt tag i sko kanten vid trakten. Sen åkte framskorna även ibland pga att han slog i sko och var i med bakskorna....) Han hade aldrig gått i så kuperade hagar som vi hade (kom från Täby), så de levde livet i hagen och sen kom hans allmäna 4 års vinglighet in i ekvationen dessutom. Det var en mardröm, hade tapp sko psykos så det bara visslade ett tag. Tillslut satte jag i desperation på honom boots i hagen, och det hjälpte. har inte haft en tappsko sedan dess och det är nu 2 månader sedan. Hovslagaren säger att det kommer bli ytterligare bättre när han blir stabilare och mer balanserad dessutom i samband med utbildning etc, så jag hoppas det stämmer. Under tiden har bootsen räddat mitt liv :smirk: Gummiboots om de trampar på dem åker av lätt, så det värsta som kan hända är att du får leta boots i hagen. Jag har ett stort sortiment av olika boots vid detta laget, pga att han går med dem så mycket får man vara noga med att växla så det inte blir skav i kalederna. Gummi boots kan bränna. Jag brukar ha gummi när det är lerigt, så leran är lätt att få bort och tvätta av. När det är kallare växlar jag med neoprene boots och ibland klapper boots bara för att somsagt variera läget på bootsen. Du måste vara jättenoga och tvätta bootsen vareviga dag från lera osv, det är lite slit och jobb, men värt det jämfört med tappskorna..... Dessutom har jag fått tips från välvilligt folk här på forumet att det finns något i trav värden som heter sko beskyddare som man kan använda, håller på och beställer från en travsnubbe så vet inte hur de funkar ännu men tänkte lägga till det som alternativ och testa till boots samlingen.
Har hört en massa folk som säger att boots INTE hjälper mot tappskor/avtramp av skor, men i mitt fall gör det det tveklöst.

där finns ingen kant på boots...vilka boots pratar du om...

finns på hööks vanliga gummiboots med kardborreknäppning för ca 70 kr....dem funkar super på min pålle....hon har oxå trampat av sig skor i stallgången genom att ställa sig på sin ena framhov med den andra men nu när hon har boots dygnet runt så har hon inte trampat av sig en enda...

man får ju köpa ca 2 par boots om året när dem är utslitna o så men hellre det än att hovväggarna rasar ihop...

JAg har hela vanliga gummiboots på båda mina dygnet om. Kan säga att jag åtminstone har halverat antalet tappskor på detta sätt. Däremot slaktar min treåring ett par boots på ca fyra veckor... Men jag köper billiga mjuka boots i naturgummi, kostar ca 50:-/par.

Mynta2 skrev:
Hästen slår ju i sko..alltså...framhovarna hinner INTE bort innan bakohovarna sätts i backen...alltså hör du hur han slår i sko...eller smider som man säger. Därför MÅSTE överrullningen skyndas på..
-Får en AHA-upplevelse- :idea: Ska kolla upp det närmare när det kommer ett bra tillfälle.

:bow: :banana: :bow:

Tigertofflan skrev:
Jag är bara rädd att han går omkull om han har boots på sig. Enda lösningen vi kan ha i boots-väg är vanliga plastboots, och om han då trampar sig, så lär han (v
äl?) ställa sig på en av bootsen
Tigertofflan skrev:
:bump:
Jag tror att du har missuppfattat vad dom menar för sorts boots. :banana: :rofl:

Fast min häst trampar också av sig skor, och det är både bak och fram och hur han skulle trampa av sig bakskorna utan att trampa sig själv i sidled det vet inte jag? Framskor kan jag hålla med om, det trampar de i regel av sig med bakhovarna.
Jag har boots på min lille pålle, men just nu hjälper inte ens det, känns lite hopplöst.

:idea:
Jag vet inte vad det är för häst, eller hur han används, men kanske skulle du prova att ha honom barfota? Rådgör med din hovslagare och prova under lågsäsong!

Det finns gummidojjor man kan sätta på en barfotahäst vid behov. Ser ut som häststövlar. Lär kosta ca 1500 kr per par, men hålla i evigheter. Någon mer som vet mer?

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 976
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 625
Senast: lizzie
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 194
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 572
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023