Tråkig dum och fantasilös matte

Lejonelle

Trådstartare
Det är jag det. Jag ställer krav på mina hundar men lyckas inte leva upp till dem själv. Jag har tre väldigt olika hundar i olika åldrar och med olika behov. Men jag lyckas inte differentiera mitt språk tillräckligt för att de ska förstå och känna förtroende och vilja att vara till lags. Nu vill jag försöka skärpa till mig och bli en bättre hundägare med valpen än jag varit tidigare gånger. Vill du hjälpa mig?

Problem nr 1: Jag är inte tillräckligt rolig. Den svarte går i sina egna tankar och är inte tillräckligt uppmärksam på vad jag ska hitta på. Han är inte tillräckligt intresserad av godis eller leksaker, och jag har svårt att komma på något nytt. För att bygga upp kontaktsöket ska det ju löna sig att hålla koll på mig, man ska förvänta sig att det händer något positivt när man kollar på matte, men vad gör man åt en matte som helt enkelt inte är så intressant? Jag springer, leker, kastar godis, men det väcker inte så stor reaktion. Får en känsla av att det är lite "Vargen kommer" över det hela, hundarna tänker att det är bara matte, det är inget viktigt egentligen. Se även problem nr 2.

Problem nr 2: Jag är för mycket. Den svarte är vek, säger jag ifrån blir han undergiven utan att egentligen förstå. Han är svårmotiverad, blir rädd och passiv snarare än mer kontaktsökande. Så länge det bara är positivt och man har tillräckligt bra godis i automaten går det bra, men när jag ställer krav på en snabb reaktion på kommandot försvinner motivationen. Jag gissar att jag tar i för mycket, att han blir rädd. Det hör till bilden att han är omplacering som har haft det tufft. Jag vill ju träna och jobba med mina hundar men hittills är min motivation betydligt större än deras. Ska jag verkligen lösa det genom att dra ned på allt så att de bara går och väntar och längtar efter att jag ska bry mig om dem?

Problem nr 3. Jag har för bråttom till kravnivån. När någonting går bra och lyckas vill jag gå vidare till nästa steg. Världen är ju full av störningar, den ideala träningssituationen inträffar aldrig. Störningarna gör att det kommando som lätt lärdes in i den störningsfria miljön inte fungerar i det verkliga livet. Jag får korrigera och ta i för att få hunden att glömma den intressanta omgivningen. Vips var det inte lika roligt för hunden att träna.

Tacksam för alla kommentarer som kan hjälpa mig jobba med dessa tre problem. Jag lovar att försöka ta till mig kritik och inte bli defensiv.

Sv: Tråkig dum och fantasilös matte

Är det en förarvek hund? Kontaktsökande hund? T.ex vallhundar och man får ganska mycket gratis av dem.

Sen om du inte är tillräckligt rolig - hundägare FÅR se ut som idioter, de får låta som idioter. Typ :D
Så tjoa o skrik o spring och hoppa, eller om underlaget tillåter - rulla dig på marken. Iom att du sänker dig kan de känna att det är roligt.
Morra lite glatt och försök ta tag i frambenen, ungefär som hundarna gör när de leker, så småningom försöker de kanske bitas tillbaka o leka.

Hundar leker med munnen framförallt så låt hunden leka o bitas så länge det inte gör ont. Släpp lite gränser, låt dig själv flippa loss lite.

Ha riiiiiktigt gott godis och träna BARA när du känner dig på GOTT humör. Överdriv berömmet, ge det riktigt goda godiset (korv brukar gå hem hos de flesta).

Sen det där med motivationen och krav - sänk dem till DERAS behov. Klarar de den nivån, fortsätt nöta på, prova den högre nivån, funkar det inte? Sänk då nivån, prova lite olika sätt att få fram det önskade beteendet. Ta det långsamt och höj kraven mycket LITE. T.ex störning:
Först noll störning, dvs du och hunden själv i en tråkig hall.
Nästa störning kanske någon annan person i rummet, som sitter där tyst.
Personen pratar lite i telefon kanske.
Släng in en hund, ta bort personen.
Släng in personen igen som gullar med hunden.
Osv osv.
Många små steg.

Jag har fortfarande problem med störning med min hund men det är inget jag lider av eftersom vi inte tränar tillräckligt på störning, han klarar av andra människor men är det hundar så är det svååååårt att koncentrera sig på matte.

Är det en förarvek hund? Kontaktsökande hund? T.ex vallhundar och man får ganska mycket gratis av dem.

Den svarte är en blandnng av okända raser. Han har farit illa tidigare och är känslig för stress då han "stänger av". Mycket svårtränad eftersom han har blivit uppfostrad att man absolut inte får göra fel, då får man stryk. Just nu tränar vi bara kontakt med hjälp av klicker och det fungerar bra korta stunder när godiset är gott. Man han är inget godismonster så jag behöver fler och bättre belöningar.

Sen om du inte är tillräckligt rolig - hundägare FÅR se ut som idioter, de får låta som idioter. Typ :D
Så tjoa o skrik o spring och hoppa
Det är det som är problemet, mina hundar uppfattar inte detta som särskilt roligt. Den svarte tycker snarare att det är lite otäckt om jag lever och hoppar omkring. Jag tror på att bygga upp hundens egen vilja att hålla kontakt genom att belöna spontana kontakter men med en hund som är lite försiktig och inte så snabb att uppfatta om man t ex slänger godis på marken är det faktiskt lite svårt.

, eller om underlaget tillåter - rulla dig på marken. Iom att du sänker dig kan de känna att det är roligt.

Tack, den ska jag prova. :)

Morra lite glatt och försök ta tag i frambenen, ungefär som hundarna gör när de leker, så småningom försöker de kanske bitas tillbaka o leka.

Detta tror jag Z skulle bli väldigt rädd om jag gjorde. Men jag ska pröva lite försiktigt så får vi se.

Hundar leker med munnen framförallt så låt hunden leka o bitas så länge det inte gör ont. Släpp lite gränser, låt dig själv flippa loss lite.

Jag har haft den svarte i fem år och han har aldrig nafsat på lek, inte en enda gång. Om jag är intresserad av en leksak släpper han den artigt: Oj förlåt, var den din, ja varsågod. Ja, som sagt, detta är en hund som blivit riktigt kuvad. Det gör det hela svårt men man får försöka. Det är härligt när man kan kampa med honom om en vante någon gång ibland. Men om han får vinna kampen springer han och gräver ned vanten, han fortsätter inte leken. Har plockat tio vantar i vår trädgård nu när snön smält...

Ha riiiiiktigt gott godis och träna BARA när du känner dig på GOTT humör. Överdriv berömmet, ge det riktigt goda godiset (korv brukar gå hem hos de flesta).

Jag älskar ju att träna så jag är alltid på gott humör när jag tränar. Mina hundar däremot delar inte min passion för detta, de tycker av någon anledning att det är roligare att lukta på bajs på promenaderna. :angel:
Ja, jag vet, det är mitt jobb att göra träningen rolig och eftersom jag inte riktigt har lyckats med det känner jag mig som en tråkig matte :(
Det måste finnas något jag kan göra bättre. Inte bara köpa en mer träningsvillig hund (vilket jag i och för sig också har gjort men inte fått hem än).

Sen det där med motivationen och krav - sänk dem till DERAS behov. Klarar de den nivån, fortsätt nöta på, prova den högre nivån, funkar det inte? Sänk då nivån, prova lite olika sätt att få fram det önskade beteendet.

Ja, du har rätt. Jag måste inse att orken och koncentrationsförmågan och godissuget hos svarten inte varar så länge. Dessa minuter måste vara roliga och sen får jag acceptera att träningspasset är slut även om jag har mycket vilja kvar. Att jag vill mycket mer än han är en stor del av problemet eftersom jag ju inte är nöjd med en soffpotatis egentligen. Hoppas mycket på nya valpen men då gäller det ju att förvalta arbetsviljan på ett bra sätt också.

Ta det långsamt och höj kraven mycket LITE. T.ex störning:
Först noll störning, dvs du och hunden själv i en tråkig hall.
Nästa störning kanske någon annan person i rummet, som sitter där tyst.
Personen pratar lite i telefon kanske.
Släng in en hund, ta bort personen.
Släng in personen igen som gullar med hunden.
Osv osv.
Många små steg.

Bra råd. Tack.
Jag uppskattar att du tog dig tid med mina problem.

Det är ju vad buke är till för :banana:

Nu när jag sett dina kommentarer skulle jag säga - observera hur den svarte leker med andra hundar? Försök efterlikna leken lite, gillar han att jaga andra hundar får du försöka få honom att jaga dig osv. Om han är lite ängslig och ser sig som väldigt ranglåg är det bra att du sänker dig lite så du inte "står över". Någon extra rolig leksak som han gillar kan du t.ex fästa i snöre o springa så får han jaga den lite o när han fått tag i den kan du leka lite, om han inte kampar så jaga varandra lite försiktigt.

Håll era träningspass korta och roliga. Det är svårt att hålla dem korta, jag vet :p Men tålamod verkar vara A och O i det här fallet. Annars kanske han helt enkelt inte lämpar sig för det, då är det bara att längta tills den nya hunden kommer hem ;)

Lycka till!

Annars kanske han helt enkelt inte lämpar sig för det, då är det bara att längta tills den nya hunden kommer hem ;)

Lycka till!

Nej, han lämpar sig absolut inte för någon sport, det gav jag upp för länge sen :grin: det enda jag vill åstadkomma är en acceptabel kontakt för att träna mig själv och för att han ska upptäcka arbetsglädje igen. Den behandling han fått :cry: gör att han helst bara vill ha lugn och ro och framför allt slippa krav som gör honom osäker. Det är det jag skulle vilja ändra på om det går. Så jag klickade in honom vid nio års ålder och det gick faktiskt bra, och försöker bygga på det som fungerar. Men fort går det ju inte och jag tror att jag blir för otålig, det upplever han som en kravsituation och då försvinner det roliga. Note to self: gå aldrig fortare fram än att lusten bevaras.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 637
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 379
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 387
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka