Sv: "Trafiksäker" häst rädd för bilar(långt)
Gärna vägledning i hur jag ska gå tillväga, som jag tidigare nämnde blev jag skrämd i morse. Hästen är i övrig hantering väldigt behändlig.
Elviramax- hur har du arbetat med din unghäst?
Jag började hemma på "gården". Grabben kör cross och så tuffar det en och annan traktor runt ibland. Jag studerade hur hon betedde sig i hagen när dessa tingestar for förbi. Hon studerade nyfiket, och verkade inte alltför rädd så jag köpte det som förrförre ägaren hade sagt - att hon egentligen inte var rädd, utan det var annat som löste ut reaktionerna som t ex klaustrofobi (smal väg) frustration mm
Nu hör tillsaken att det är en ganska bestämd dam som jag får jobba en hel del med ledarskapsmässigt, men det gäller ju många hästar.
Sen har jag varit ute och promenerat med hästen i lina - i början vanlig grimma men när hon var tränsvan övergick jag till det. Men jag använder alltid longerlina så jag har lite och ge på om det bär iväg.
Många promenader var "lönlösa" såtillvida att det inte for förbi nån bil när jag ville och var rustad för det. Lekte med tanken att låta maken köra fram o tillbaka på vägen, men tillslut fick jag flyt - det kom bilar. När det kom bil så försökte jag se till att vi mötte bilen, inte att den kom bakifrån. Tycker det är svårare att kontrollera hästen om den blir skrämd och bilen kommer bakifrån. Dvs att när det kom en bil bakifrån så VÄNDE jag och gick åt andra hållet. Fanns det mötesplatser/bussfickor mm så använde jag mig av detta också. Aldrig stå still. Stå still kan man göra en bit in på en åker.
När bilen/traktorn/släpvagnen kört förbi så kan man "leka jage", min pålla var nyfiken och ville gärna gå efter, vilket jag passade på att uppmuntra. Kanske inte passar alla men det kanske funkar för en del.
När jag kände mig trygg i detta så gick jag över till att gå ut på stora asfaltsvägen. Även där tränade jag först mötande trafik. Gick runt-runt på vägen. Gäller att det är lagom med trafikintensitet bara... omsider gick jag en långpromenad på asfaltsvägen.
För dig gäller det i första hand att bearbeta dina egna rädslor. Försök att övervinn lite åt gången. Små små steg framåt. Tyvärr finns det inga snabba lösningar utan det måste få ta tid. Du har hästen på prov, och om du måste fatta beslut snabbt så vågar inte jag råda dig.
Om jag hade varit i din sits och haft tiden, så hade jag börjat med att sätta träns på hästen, longerlina och gå ut och promenera och lära känna hästen i olika situationer. Med tiden når ni samförstånd och vinner tillit.
Och så får vi hoppas att vi slipper fler idioter på vägarna... såna som inte visar hänsyn. Tack och lov har alla här varit hänsynsfulla och saktat in när min tös börjat dansa runt på vägen.
Lycka till nu vad du än bestämmer dig för!