"Trafiksäker" häst rädd för bilar(långt)

Sv: "Trafiksäker" häst rädd för bilar(långt)

Jag tror att jag förstår precis vad du menar. Det är lätt att överföra sin osäkerhet på djuren. Många hundägare gör gärna på fel sätt och även de som håller på med hästar. Men som sagt det är inte så lätt alla gånger. Jag hade en del problem med min nuvarande lilla häst och trafik när hon var ung. Det räckte att jag tittade mer än en gång på en bil så trodde hon att den var livsfarlig. Hon är expert på att läsa av mig. Det är bra i många lägen men inte i alla.
Men tillbaka till problemet så hoppas jag att det går bra. Jag tror fortfarande inte att du kan förstöra ngt genom att träna den. Jag tror inte att den uppfattar det som något speciellt.

Men tillbaka till problemet så hoppas jag att det går bra. Jag tror fortfarande inte att du kan förstöra ngt genom att träna den. Jag tror inte att den uppfattar det som något speciellt.

Det tror inte jag heller, tack:bow:

Gärna vägledning i hur jag ska gå tillväga, som jag tidigare nämnde blev jag skrämd i morse. Hästen är i övrig hantering väldigt behändlig.

Elviramax- hur har du arbetat med din unghäst?

Jag började hemma på "gården". Grabben kör cross och så tuffar det en och annan traktor runt ibland. Jag studerade hur hon betedde sig i hagen när dessa tingestar for förbi. Hon studerade nyfiket, och verkade inte alltför rädd så jag köpte det som förrförre ägaren hade sagt - att hon egentligen inte var rädd, utan det var annat som löste ut reaktionerna som t ex klaustrofobi (smal väg) frustration mm

Nu hör tillsaken att det är en ganska bestämd dam som jag får jobba en hel del med ledarskapsmässigt, men det gäller ju många hästar.

Sen har jag varit ute och promenerat med hästen i lina - i början vanlig grimma men när hon var tränsvan övergick jag till det. Men jag använder alltid longerlina så jag har lite och ge på om det bär iväg.

Många promenader var "lönlösa" såtillvida att det inte for förbi nån bil när jag ville och var rustad för det. Lekte med tanken att låta maken köra fram o tillbaka på vägen, men tillslut fick jag flyt - det kom bilar. När det kom bil så försökte jag se till att vi mötte bilen, inte att den kom bakifrån. Tycker det är svårare att kontrollera hästen om den blir skrämd och bilen kommer bakifrån. Dvs att när det kom en bil bakifrån så VÄNDE jag och gick åt andra hållet. Fanns det mötesplatser/bussfickor mm så använde jag mig av detta också. Aldrig stå still. Stå still kan man göra en bit in på en åker.

När bilen/traktorn/släpvagnen kört förbi så kan man "leka jage", min pålla var nyfiken och ville gärna gå efter, vilket jag passade på att uppmuntra. Kanske inte passar alla men det kanske funkar för en del.

När jag kände mig trygg i detta så gick jag över till att gå ut på stora asfaltsvägen. Även där tränade jag först mötande trafik. Gick runt-runt på vägen. Gäller att det är lagom med trafikintensitet bara... omsider gick jag en långpromenad på asfaltsvägen.

För dig gäller det i första hand att bearbeta dina egna rädslor. Försök att övervinn lite åt gången. Små små steg framåt. Tyvärr finns det inga snabba lösningar utan det måste få ta tid. Du har hästen på prov, och om du måste fatta beslut snabbt så vågar inte jag råda dig.

Om jag hade varit i din sits och haft tiden, så hade jag börjat med att sätta träns på hästen, longerlina och gå ut och promenera och lära känna hästen i olika situationer. Med tiden når ni samförstånd och vinner tillit.

Och så får vi hoppas att vi slipper fler idioter på vägarna... såna som inte visar hänsyn. Tack och lov har alla här varit hänsynsfulla och saktat in när min tös börjat dansa runt på vägen.

Lycka till nu vad du än bestämmer dig för!

Tänkte på en sak...

Om man ska träna trafiksäkerhet med intentionen "i lugn och ro" med nå´n man känner som ska köra fram och tillbax och det blir motsatt effekt, dvs "kaos och panik". Hästen blir rädd och det blir värre och värre för varje gång..?

Så´nt funderar jag på.

Då ber man medhjälparen stanna bilen. Och så går man förbi med hästen. Och så gör man så några gånger. När det funkar utan att hästen höjer ett ögonbryn så kan man börja med att bilen rullar medans man går förbi. och så håller man på, höjer ribban hela tiden.

Tror iofs inte detta är problemet med din häst... Motsatt effekt kan också utlösas av att man hållit på "för länge", vilket man bör undvika.

Jag hade tänkt börja träna på tidigare nämnda sätt, men lyckligtvis fann vi vår lösning på enklare sätt. Men jag tror absolut att det kan fungera!

Som du skrev tyckte du att din pålle lyssnade bäst när du röt åt honom att skärpa sig - alla hästar är ju individer så man måste ju naturligtvis anpassa sig till det. Skulle jag göra det åt min lilla tös skulle jag nog bara ha en svart fläck på marken kvar... :crazy:

En sak jag kom och tänka på som skulle kunna vara värt ett försök är att göra mycket ledarskapsövningar på marken INNAN ni börjar träna på vägen. För i takt som ni lär känna varandra och tilliten blir ömsesidig så kanske problemet löser sig självt! :idea:

Sen såg jag att nån skrev att man ska gå utanför vägen och stanna när en bil kommer, detta skulle jag passa mig med. Eftersom man vill att hästen ska ignorera bilen, inte bry sig om den, så är det det man måste försöka göra oxå! Om man då varje gång går åt sidan så kanske hästen blir MER uppmärksam - vart ska vi nu? vad händer nu? Det bästa, enligt mig, är att hästen lär sig acceptera fordon.

Men som sagt, min åsikt, kanske inte funkar på alla pållar!

Lycka till i varje fall!

Sen såg jag att nån skrev att man ska gå utanför vägen och stanna när en bil kommer, detta skulle jag passa mig med. Eftersom man vill att hästen ska ignorera bilen, inte bry sig om den, så är det det man måste försöka göra oxå! Om man då varje gång går åt sidan så kanske hästen blir MER uppmärksam - vart ska vi nu? vad händer nu? Det bästa, enligt mig, är att hästen lär sig acceptera fordon.

Jag kan tänka mig att alla hästar och människor är olika och att olika metoder fungerar olika bra.
Men jag håller verkligen med om detta med att man inte ska gå av vägen. Det kan man möjligtvis göra om man vet att man alltid kommer att gå på en väg där man kan gå av vägen för jag tror att man måste göra det alltid i så fall.

Jag försökte att göra det med min häst i början och det var verkligen att tala om för henne att nu kommer det någonting farligt.

Precis! Även om det är en god tanke så tror jag att hästen kan uppfatta det som att nu måste jag förbereda mig för nåt läskigt.

Jag tycker du ska träna din häst att kunna stå still när du rider när du vill det. Jag tycker inte du ska träna hästen i nuläget att bli trafiksäker utan istället sätt upp någon ryttare osm är trafiksäker och kolugn...

När du lärt känna din häst så den lyssnar på dig, den kan stå stilla när du vill, gå långsammare, gå snabbare, du kan få den att ställa åt vilket håll när du vill- då tycker jag du kan ge dig ut i trafiken eller träna med ngn som du känner som kör långsamt- inte förr!

Är du säker på att DU är trafiksäker?

Oftast är det människan som framkallar reaktionen.

Där håller jag med.
brukar chatta med en tjej som har en häst som inte är trafiksäker men en dag tog hennes man & red ner hästen till en träning på trafikerad väg(& han är nybörjare!), ingen reaktion på hästen.

Själv kan jag erkänna att JAG inte är trafiksäker mot lastbilar & bullriga släpfordon, men hästarna brukar vara det iaf mot släp, konstigt med tanke på att jag utbildat dem själv:angel:
Lastbilar/långtradare vet jag inte många hästar som är helt säkra mot & framförallt inte pysandet från bussar.det är ju oftast judet & inte fordonet de reagerar på!

Som jag skrev tidigare så har det ju gått bra då jag "visste" att han var säker i trafik, då han reagerat måttligt har jag aldrig blivit rädd, för detta är ingen "dum" häst.

När det riktigt barkade iväg och jag blev skrämd återkom viss tråkiga trafikminnen (som jag också skrivit tidigare). Så just nu är jag definitivt inte trafiksäker.

Har övat i helgen med ledarskap och kompislekar för att bygga förtroende mellan oss. Både han och jag tycker det är kul. Har också pysslat mycket, dvs ryktat med alla borstar, lindat benen och så. Han uppskattar att bli pysslad med, och jag tror sådant också är viktigt för att bygga upp närhet och förtroende.

Jag ska fortsätta så och rida på ridbanan tills vi är redo. När somhelst har jag möjlighet att följa en annan häst ut, ett sto som är väldigt lugn samt ranghög. Då vi tidigare ridit ut tillsammans har han inte reagerat särskilt mycket, så när det blir dags ska jag följa med dem ut.

Tack alla för tips och stöd:bow: och för de som undrar; prövotiden är ju slut, och han ska stanna med mig, länge:)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 704
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar