Trafikrädd häst

anhe

Trådstartare
Jaha, här brukar jag inte vara, men jag tänkte jag skulle ta reda på vad "ni" tycker om det.

Jag håller inte själv på med NH, tycker mina hästar funkar bra ändå så jag har aldrig haft något större behov, men jag har läst lite om NH och faktiskt varit på en kurs som handlade om detta. Tycker dessutom att mycket av det är så logiskt så det borde inte ens behöva förklaras. Men jag tycker också att många förvränger teorierna till oegenkännlighet så att hästhanteringen bara blir farlig. Jaha, det var mina förutsättningar, men det var inte det jag skulle säga.

Jag har en häst som är trafikrädd, detta pga av att första bilen hon mötte, på en smal grusväg, inte ens bromsade in utan hästen fick kasta sig i diket för att rädda livhanken, då var hon ett år gammal och under inkörning. Sedan har hon flera gånger råkat ut för liknande händelser, med det undantaget att bilarna fått tvärnita när dom inser att det inte går att köra i full fart förbi en häst som håller på att krypa ur skinnet.

Kommer bilarna fort mot henne så tvärvänder hon så dom kommer bakom, då är hon inte alls rädd. Det är just att möta. Står bilarna still kan hon krypa förbi, men det är fortfarande obehagligt. Samma grej kör hon med om det åker förbi lite större fordon bredvid hagen, rejsar runt som en liten dåre. Nu tror jag iofs att hon tycker det är kul att springa också så hon utnyttjar nog situationen.

Jag har inga problem att hantera henne i vanliga fall. Hon är en diva och väldigt ranghög men det är inga problem att leda, sko, lasta, klippa, rida, köra, gå genom/över vad som helst på marken. Hon kastar sig gladeligen på allt, utom bilar.

Så, hur hade ni valt att träna bort detta då? Vill gärna ha in lite synpunkter. Det är intressant med olika synvinklar.

Jag skulle nog hålla mig innanför staketet,eller på stallbacken om det finns plats vill säga.Leda,rida köra medan någon anhörig eller kompis kan köra sakta förbi fram och tillbaka.Sen när det känns bra kan man öka graden försiktigt genom att gasa på tvärnita m m .Var försiktig bilister kan vara lite tokiga. :bow:

Hmm, ja, jag har börjat göra så, fast ute på väg, och det går väl bra, för stunden i alla fall. Nästa gång får man börja om. Det är den metoden jag arbetar efter nu, plus att tvinga bilar att stanna när man möter dom ute, då går det ju bra, men det lustiga är att hon blir ju liksom inte så himla mycket bättre.

Är ingen NH:are men skriver ändå.
Låt henne gå brevid trafikerad väg, det tar bort en del rädsla men vad jag förstod så gjorde hon väl det redan?
När jag sen är ute med en trafikosäker häst så brukar jag kolla av hur pass stort avstånd hästen klara av utan att krypa ur skinnet och sedan hålla mig precis på gränsen och sedan krympa den efterhand. Tycker det är en bra och framfört allt säker medtod
Jag vet inte hur det ser ut där du rider men det förrutsätter ju att du i god tid ser bilen komma och kan ta dig till en avtagsväg eller upp i skogen.
Lycka till. :)

Ja hon går bredvid vägen, men det är inte mycket trafik, och inte blir hon bättre av det. Visst, kan jag så undviker jag ju bilar och svänger av vägen, då bryr hon sig inte övht, inte heller om jag vänder och dom kör förbi. Men jag vill ju kunna möta bilar på ett normalt och säkert sätt.

Var lite nyfiken på hur det här problemet ska in i alla förtroendeövningar osv. Jag har inte kunnat hitta någon lösning i dom hittills iaf.

Är hon rädd för att gå förbi bilar på t.ex. stallplanen, eller är det bara bilar som kommer mot henne som är farliga?

Hon är väl alltid lite skeptisk till allt som kan se ut att brumma, men det är bilar som kommer framifrån som är problemet, på stallplanen eller bakifrån ger ingen problemreaktion om man säger så.

Jag skulle tränat på hemmaplan att gå förbi er bil, låta någon köra bilen när hästen ser på, ut och gå med pållen så den får se bilar och känna att den är trygg med dig. Hästen kanske ser bilar från hagen? Man får luska och testa och visa och berömma när det gäller att vänja hästar vid saker och ting!

Lycka till!

Hon har fått ätit ensilage (som är det godaste man kan äta för min pålla) ur min bil när hon mött den :D

Nej det är nog bara att se till att möta bilar ofta för att "döva" bort det hela.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka