Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Jag behöver nog gallra lite bland mina rosenskäror och atlasblommor. Hur mycket kan jag behålla tror ni? Funkar det att behålla hälften eller måste det gallras ännu mer? Det här är totalt otoppade rosenskäror som fullständigt tagit över en murarbalja på 90 liter 😅
 

Bifogade filer

  • 20240603_150033.jpg
    20240603_150033.jpg
    718,3 KB · Visningar: 59
Jag behöver nog gallra lite bland mina rosenskäror och atlasblommor. Hur mycket kan jag behålla tror ni? Funkar det att behålla hälften eller måste det gallras ännu mer? Det här är totalt otoppade rosenskäror som fullständigt tagit över en murarbalja på 90 liter 😅
Jag hade gett dom ett avstånd på åtminstone 20 cm mellan varje planta. Men de som blir över kan du ju sätta i krukor och sälja eller skänka bort.
 
Jag hade gett dom ett avstånd på åtminstone 20 cm mellan varje planta. Men de som blir över kan du ju sätta i krukor och sälja eller skänka bort.

verkar vara ungefär samma avstånd på atlasblomman (20-30 cm).
Jikes, det är mycket som ska bort alltså :laugh: Jag drog upp en drös rosenskäror och satt i krukor och la ut för försäljning, men jag får gallra en massa till då :D
 
Har precis spontanbokat en kurs i lieslåtter i helgen 🤩 Har lärt mig superbasic grunder av en kompis som håller kurser och jag och exet köpte en knacklie som dock blev hans i separationen. Plus att jag inte riktigt lärde mig själva knackningen. Förhoppningen är att köpa lie och kunna slå min egen framtida äng efter helgen 😊
 
Inte ett enda bi har jag sätt i år. :cry:
Här där jag bor i Uppland har jag sett exakt NOLL bin och bara två humlor :-( Det brukar vara extremt mkt humlor i de gamla lönnarna när de blommar, surret är helt fantastiskt! Och jag har normalt sett en jättepopulation av både bin och humlor i alla vårblommande växter och träd. Men i år nada 😥. Och typiskt nog är det rekordblomning på alla äppel-, päron-, körsbär- och plommonträd. Dock så läste jag nyligen att mygg, både honor och hannar, är duktiga pollinerare så jag sätter min förhoppning till dem då för mygg finns det ju gott om 😒
 
Här där jag bor i Uppland har jag sett exakt NOLL bin och bara två humlor :-( Det brukar vara extremt mkt humlor i de gamla lönnarna när de blommar, surret är helt fantastiskt! Och jag har normalt sett en jättepopulation av både bin och humlor i alla vårblommande växter och träd. Men i år nada 😥. Och typiskt nog är det rekordblomning på alla äppel-, päron-, körsbär- och plommonträd. Jag läste nyligen att mygg, både honor och hannar, är duktiga pollinerare så jag sätter min förhoppning till dem då för mygg finns det ju gott om 😒
Oj, jag har sjukt många vackra vildbin i år, en del som jag hjälper ur svåra situationer. Kanske humlorna är mer ”som vanligt”. Hoppas det bara är en tillfällig svacka hos dig.
 
Här där jag bor i Uppland har jag sett exakt NOLL bin och bara två humlor :-( Det brukar vara extremt mkt humlor i de gamla lönnarna när de blommar, surret är helt fantastiskt! Och jag har normalt sett en jättepopulation av både bin och humlor i alla vårblommande växter och träd. Men i år nada 😥. Och typiskt nog är det rekordblomning på alla äppel-, päron-, körsbär- och plommonträd. Dock så läste jag nyligen att mygg, både honor och hannar, är duktiga pollinerare så jag sätter min förhoppning till dem då för mygg finns det ju gott om 😒
Joo dom där myggen finns ju.. bor på gränsen mellan uppland å Gästrikland ja. :grin:
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 682
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp