Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

1000011163.jpg

Bevis på att humlor och bin jobbat på bra i trädgården. Tyvärr behöver nog dessa päronkart rensas bort. Litet träd.
 
Är det någon av er som har bild på en befruktad gurk-blomma? Jag har mina på altanen och handpollinerar efter bästa förmåga men många av blommorna skrumpnar ihop och bara trillar av. Finns det han- och honblommor? Jag har äppelgurka som inte är självpollinerande.
 
Är det någon av er som har bild på en befruktad gurk-blomma? Jag har mina på altanen och handpollinerar efter bästa förmåga men många av blommorna skrumpnar ihop och bara trillar av. Finns det han- och honblommor? Jag har äppelgurka som inte är självpollinerande.
Squash har iaf han och honblommor. Börjar med blommor utan frukt.
 
Jag vet det men på ett ungt träd kommer ju de fina rötterna att bli grövre med tiden och därmed förankra trädet. Trädet är 7-8 år gammalt så torkan det året lär ju inte förbättrar situationen.
Jag hittade en rot som fortfarande var böjlig som jag kunde lirka ut ur rotklumpen. Nu har jag lett ut den åt det håll det saknas rötter och hoppas på att den ska få fäste där. Det blir även nya stödstoplar runt trädet, jag tog bort dem i våras :crazy:, för att staga upp det.
Mycket dålig bild men rötterna går rakt ner och sedan in under trädet. Den mörk bruna roten har jag lett ut. De andra är för tjocka och stabila och går inte att böja. Ska försöka hålla det område där den tunnare roten är fuktigare så trädet lägger kraften på den.
Visa bifogad fil 146794
Sätt uppbindningen lågt så att resten av kronan kan vippa när det blåser då utvecklas fler stödrötter och trädet blir stabilare.

Det är antagligen så att trädet redan när du köpte det stått för länge i sin kruka.
 
Sitter de på samma växt eller är det som med humle som är honplanta och hanplanta? Tycker alla blommor ser exakt likadana ut :(
De sitter på samma planta och honblommorna som har en miniatyrfrukt på sig redan när de kommer, kommer ofta ett tag efter att hanblommorna har blommat. Så oroa dig inte, de kommer så småningom om. Växten vill försäkra sig om att det finns tillräckligt med pollen innan den lägger energi på att bilda honblommorna. Leta efter blommor med en liten frukt.
 
Flyttat upp dahliorna på altanen, och vidare upp på ett högt bord (nattetid) men nog hittar sniglarna och snäckorna dit ändå. Stora hål i alla blad. Varenda kruka. Kollat runt krukorna efter sovande blötdjur men de finns ingenstans så de måste ta sig hela vägen upp om natten. Koppartejpen funkar inte längre på pallkragarna, sniglarna kryper över och käkar alla plantor. Bönorna är snart ett minne blott, liksom lövkojor och tagetes och lejongap och…. Nu har jag strött ett tjockt lager kaffe (torrt, direkt ur paketet) runt allt så får vi se. Det är helt galet. Snigelpellets får jag inte använda - min man tog ut dammsugaren (en stor, typ industriell) och sög upp alltihopa. Han litar inte på att de är ofarliga - dessutom kan jag inte ha en trädgård som lyser illblå av hundra kilo snigelpellets.

Elände!!!
 
Flyttat upp dahliorna på altanen, och vidare upp på ett högt bord (nattetid) men nog hittar sniglarna och snäckorna dit ändå. Stora hål i alla blad. Varenda kruka. Kollat runt krukorna efter sovande blötdjur men de finns ingenstans så de måste ta sig hela vägen upp om natten. Koppartejpen funkar inte längre på pallkragarna, sniglarna kryper över och käkar alla plantor. Bönorna är snart ett minne blott, liksom lövkojor och tagetes och lejongap och…. Nu har jag strött ett tjockt lager kaffe (torrt, direkt ur paketet) runt allt så får vi se. Det är helt galet. Snigelpellets får jag inte använda - min man tog ut dammsugaren (en stor, typ industriell) och sög upp alltihopa. Han litar inte på att de är ofarliga - dessutom kan jag inte ha en trädgård som lyser illblå av hundra kilo snigelpellets.

Elände!!!
Har också problem med sniglar. Det konstiga är att de verkar mållåsa på enbart vissa plantor. Har två dahlior brevid varandra och det är bara den ena som det äts på. Fattar ingenting.
 
Köpte sex tomatplantor av olika sorter för 10 spänn styck idag, i behov av omplantering till större krukor förstås men annars fina och gröna med både blommor och små tomater på. Ibland frågar jag mig varför jag normalt håller på med allt jox att så och vattna och plantera om, när det nästan kastas plantor efter en så här års - och där någon annan ordnat allt det första daltandet. Skönt i alla fall detta mkt bristfälliga trädgårdsarbetsår att det går att jobba ikapp lite grann så här.
 
Ibland frågar jag mig varför jag normalt håller på med allt jox att så och vattna och plantera om, när det nästan kastas plantor efter en så här års - och där någon annan ordnat allt det första daltandet. Skönt i alla fall detta mkt bristfälliga trädgårdsarbetsår att det går att jobba ikapp lite grann så här.
Jag har de senaste åren inte hunnit med förodla så har passat på med loppisar mm.
 
Flyttat upp dahliorna på altanen, och vidare upp på ett högt bord (nattetid) men nog hittar sniglarna och snäckorna dit ändå. Stora hål i alla blad. Varenda kruka. Kollat runt krukorna efter sovande blötdjur men de finns ingenstans så de måste ta sig hela vägen upp om natten. Koppartejpen funkar inte längre på pallkragarna, sniglarna kryper över och käkar alla plantor. Bönorna är snart ett minne blott, liksom lövkojor och tagetes och lejongap och…. Nu har jag strött ett tjockt lager kaffe (torrt, direkt ur paketet) runt allt så får vi se. Det är helt galet. Snigelpellets får jag inte använda - min man tog ut dammsugaren (en stor, typ industriell) och sög upp alltihopa. Han litar inte på att de är ofarliga - dessutom kan jag inte ha en trädgård som lyser illblå av hundra kilo snigelpellets.

Elände!!!
Men fy så tråkigt 🥺 Har du testat ölfälla? Osäker på exakt hur man gör, men det kan man googla. Verkar som det är hyfsat effektivt för en del iaf.

Såg nått annat tips på insta, dom blandade typ sånt manharhemma i köket och hällde runt alla plantor. Ska se om jag hittar det

- edit;

Hitta det det, blanda med vitlök med kaffesumpen var det.
 
Jag är totalt novis på det här med odling, flyttade i höstas in i ett hus med massor av odlingslådor och rabatter, majoriteten säsongsodlingar dock så jag har satt en del själv i år, men på ett ställe växer några såna här. Och det är inget, vad jag vet, jag har planterat. Nån som har en aning om vad det är? Ser inte ut som ogräs så antar att det är nåt annat, eller? :D
IMG_2337.jpeg
 
Jag är totalt novis på det här med odling, flyttade i höstas in i ett hus med massor av odlingslådor och rabatter, majoriteten säsongsodlingar dock så jag har satt en del själv i år, men på ett ställe växer några såna här. Och det är inget, vad jag vet, jag har planterat. Nån som har en aning om vad det är? Ser inte ut som ogräs så antar att det är nåt annat, eller? :DVisa bifogad fil 146826
Potatis?
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 679
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp