Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Både potatis och lök händer det hos oss.
Lök har det också dykt upp, men den kom mycket tidigare, innan jag hann sätta nåt själv (och trodde först det var ogräs :angel:). Där potatisen växer nu hann jag ju sätta annat, så ska bli spännande att se om allt får plats att växa. 😅
 
Det känns som att jag har dålig karma med vinbärsbuskar. Det blir ju aldrig nåt! :arghh: I en tidigare trädgård höll jag på i typ 8 år och kämpade med att få dem att växa, men de blev aldrig mer än angripna olyckliga pinnar.
Nu tänkte jag att jag skulle göra ett nytt försök i min nya trädgård, men än så länge ser det ju inte jätteupplyftande ut.... :( Var har bären tagit vägen liksom?
1000006350.jpg
 
Jag har en krusbärsbuske som planterades förra året. Då var den tre pinnar stor. I år har den växt rejält! För nån månad sen blommande rikligt! Men inte ett enda bär syns till! På pappas krusbärsbuske är det tydliga bär. Min krusbärsbuske ser väldigt frodig och fin ut i övrigt!
 
Alltså, det var potatis förra ägarna odlade där, men de kommer väl inte upp flera år i rad? Eller kan nån som blivit kvar, oskördad förra sommaren börja växa i år kanske?
Potatis :up:
Jag har ett helt gäng på gödselstacken jag har inte satt några där :)
Det räcker att någon blivit kvar
Det är lite ont om potatis i år eller snarare skörden blev inte jättebra förra året så var var rädd om potätera det blir nog inga jättebilliga till midsommar i år
 
Är det nån som vet vad detta kan va för sjukdom på min nya ros? Tycker jag känner igen de flesta på rosor men detta har jag aldrig sett.. @athena_arabians vet du? Tycker inte det ser
IMG_20240606_190916.jpg
ut som svartsjukefläck
 
Jag har tänkt plantera ut alla plantor jag har förodlat i helgen men nu har det gått från högsommar värme i 2 veckor till 12 grader och blåst, känns lite taskigt att plantera ut dem nu.

Har alla plantor på min inglasade balkong och har försökt hålla öppet för att det inte ska bli för varmt men tror att jag ska lämna helt öppet tills lördag så att plantorna hinner vänja sig litegrann.

Enligt väderprognosen ska det bli neråt 5 grader söndag natt och hoppas verkligen inte det ska bli risk för frost.

Idag ska jag dock sätta ut några små Lokförare Bergfält som jag köpte på en loppis i veckan, de andra jag har tagit med till stugan får åka med hem igen.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 679
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp