Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Det känns som att jag har dålig karma med vinbärsbuskar. Det blir ju aldrig nåt! :arghh: I en tidigare trädgård höll jag på i typ 8 år och kämpade med att få dem att växa, men de blev aldrig mer än angripna olyckliga pinnar.
Nu tänkte jag att jag skulle göra ett nytt försök i min nya trädgård, men än så länge ser det ju inte jätteupplyftande ut.... :( Var har bären tagit vägen liksom?
Visa bifogad fil 146829
Samma här. Vinbär bara går inte!
 
Titta vad jag hittade i en komposthög i ett dike!
IMG20240607064205.jpg

Ett stort löjtnantshjärta
 
Kände mig smått kriminell när jag grävde upp den och knatade igenom halva samhället med den :angel:
Men den var faktiskt i en skräphög vid sidan av en allmän väg, inte i någons trädgård.
Tror du räddade den, den kommer säkert må mkt bättre hos dig än där den stod ☺️

Lägger till, jag har sett getrams längs med vägen här hos mig, (typ bakom ett elskåp ) tror faktiskt jag blir inspirerad till en räddningsinsats :angel:
 
Zon 2 här också. :) Jord med ganska mycket lera. De övervintrade brukar dock inte vara långt från ruttna och tror inte de få jag låtit stå kvar har gett nämnvärt med nya potatisar heller tyvärr, annars vore det ju verkligen smidigt 😁
Här har jag räknat till 15 plantor nu och jag bor i zon 5. 😅
Behöver ju inte betyda att det finns en massa potatis under blasten dock, antar jag.
 
Jaha det visste jag inte, har bara sett den i trädgårdar innan. Är lite osäker på vad jag läser, var den rödlistad i 2020? Kanske dumt å ta den då, för skulle anta det är liknande här i Norge.
Ja det är en sådan där trevlig typ som både odlas som trädgårdsväxt och är en del av vår vilda flora. Men det är ett bra tillskott till trädgården om man skaffar den på "rätt väg", de brukar sprida sig bra där de trivs så kolla i någon trädgårdsgrupp om någon har en klump över om du vill vara säker på att inte bryta mot något.
 
Just nu vill jag bara ge upp hela trädgården och avanmäla mig till 1000 trädgårdar :cry: växter bara dör framför ögonen på mig och fast jag hållit på en del år nu har jag inte en aning om varför. Kommer inte ens ha en trädgård om det fortsätter såhär..

Har alltid nån sånhär känsla under sommaren när allt bara känns som det går åt helvete men vanligtvis vet jag iaf varför. Fattar inte ens vad som händer 😞
 
Just nu vill jag bara ge upp hela trädgården och avanmäla mig till 1000 trädgårdar :cry: växter bara dör framför ögonen på mig och fast jag hållit på en del år nu har jag inte en aning om varför. Kommer inte ens ha en trädgård om det fortsätter såhär..

Har alltid nån sånhär känsla under sommaren när allt bara känns som det går åt helvete men vanligtvis vet jag iaf varför. Fattar inte ens vad som händer 😞

Vatten?

Jag får vattna typ varje dag. Grannen betydligt mer sällan. Varje trädgård har sina egna förutsättningar.
 
Något som äter på det kanske, biter av precis under jorden.
Ja det känns ju absolut rimligt men jag hittar inget. I den andra krukan där en dog satte jag ner en orotad stickling och den ser jättefin ut 2 veckor senare, ingen av dom andra i samma kruka heller dött vilket hade känts mer rimligt än att det är random plantor på olika platser som dör
 
Fick fixat andra pallkragen vid husväggen idag. Min vän trädgårdsmästaren hade med sig lite stockros (som önskat) och som bonus blåklint, vädd, fingerborgsblomma och sommarrudbeckia. :heart

De ska få gräsklipp som täcke vilken dag som helst nu. :angel: Kragen med lavendel och miniros syns i bakgrunden. Första rosen har slagit ut. :heart Borde såklart ta bort så den får fokusera på att rota sig, men den är såå söt.

IMG_2384.jpeg
 
Min vän hade också med min gamla mattram som bott i en lövkompost hos henne över vintern och där fått volontärsällskap av oregano (yay), citronmeliss (yay) och åkervinda ( :nailbiting: ). De rötterna fick sköljas ordentligt innan de sattes ner i nya bädden med flätade kanten. Den börjar också fylla upp nu. Kul!

Justja, koriander hade hon också med som också fick bo där. :)
IMG_2383.jpeg
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 678
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp