Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Jag behöver hjälp att identifiera eventuella ogräs.

Det är en rabatt där jag i fjol satte brudslöja och en näva, sen tidigare är det några rosor.

I höstas köpte jag på Lidl ett paket med 4 olika växter som skulle planteras på hösten och komma upp på våren, det var tulpaner och hyacint men jag minns inte de två sista.

Är det här ogräs eller något jag ska spara?

Visa bifogad fil 147029
Ogräs, vet inte namnet dock.
Smörblomma, ogräs! Sprider sig och är sjukt jobbig 😅
 
Här går det framåt! Massor av perenner från mormors släkt (sent 1800-tal) i den nya lådan 😍.

IMG_7039.jpeg
 
Satte en massa frön i en stor balja utanför växthuset. Solros och atlasblomma. Tömde båda påsarna :angel:
Får väl se om det kommer upp nåt. Fröerna var ganska gamla.

Vill egenligen ha lite slingerkrasse på sidorna. Får jag köpa en (bara en, jag lovar!) påse frön?
 
Satte en massa frön i en stor balja utanför växthuset. Solros och atlasblomma. Tömde båda påsarna :angel:
Får väl se om det kommer upp nåt. Fröerna var ganska gamla.

Vill egenligen ha lite slingerkrasse på sidorna. Får jag köpa en (bara en, jag lovar!) påse frön?
Ja! Alla frön med lång grobarhet är fritt fram i alla lägen. Det är ju inte exklusivt för innevarande säsong. 💚🌱

Dessutom blir livet alltid bättre av slingerkrasse, vilket påverkar vad jag tycker i frågan.
 
Nu har alla utom ett par knoppar slagit ut ... och ett par blommat over. De star under ett stort trad och helt i skugga, det ar det forsta man ser nar man gar pa trotoaren har utanfor.
Ytterligare nagot som gor att jag kanner att mormor ar med mig da hon var sa glad over sina pioner. Jag har aldrig gillat pioner, men da de fanns och paminner mig om mormor (och klarar sig helt utan nagon vard) kanner jag hur de verkligen tagit sig in i mitt hjarta.

Visa bifogad fil 146558
*kl*
Kanske jag skulle skaffa någon pion till sommarstugan, jag gillar dem! 😍 Lättskött låter bra också, vi är inte där resten av året :angel:

Dock så är vi mest där efter midsommar. Och då kanske de flesta är överblommade? Finns det möjligen olika sorter och någon som blommar i början på juli? Någon? 😬
 
*kl*
Kanske jag skulle skaffa någon pion till sommarstugan, jag gillar dem! 😍 Lättskött låter bra också, vi är inte där resten av året :angel:

Dock så är vi mest där efter midsommar. Och då kanske de flesta är överblommade? Finns det möjligen olika sorter och någon som blommar i början på juli? Någon? 😬
Jag har en Moon of Nippon som precis slagit ut.
Finns massor med olika sorter! En halv vetenskap att hålla koll på dem.
IMG20240611112337.jpg
 
Jag har hittat en pion i trädgården, undangömd bland brännässlor och lupiner i ett gammalt potatisland. En helt ensam liten pion som poppat upp nu, sambon som bott här sen 90-talet känner inte igen den :D

Jag skulle vilja flytta den, vi ska ju bekämpa all skit som växer där och göra gräsmatta av skiten liksom. Men hur?!
Vi har pioner sedan innan men i en helt annan nyans och jag skulle gärna sätta den bland de, men jag vill absolut inte råka sprida nån jävla lupin. Kan pion klara sig några år ute i kruka tro, även vintertid? Så det blir lätt att komma åt ev lupin som kunnat följa med menar jag.
Hur hade ni gjort?
 

Bifogade filer

  • 20240611_170605.jpg
    20240611_170605.jpg
    315,5 KB · Visningar: 14
Här har första blomman slagit ut av vad jag googlat mig till är trädgårdsjättevallmo royal wedding (rätta mig gärna om jag har fel). Blir nog riktigt fint när resten också slår ut!
Visa bifogad fil 147161
Åh, vad fin! :love1:

Jag vill ha en vallmo äng nedanför husen :love: men de andra i hushållet tycker att det ser oskött ut med äng och vill klippa ned det åtminstone någon gång innan vallmorna blommar så här års :cautious:

Och så ska de sås på våren ... när ingen är där :(
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 678
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp