Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Nu hoppas jag att trädet stannar där det ska vara och att jag får till vettiga rötter. Tyvärr hamnade det nu lite väl högt upp men hoppas det går bra ändå och så ska jag fylla upp hela ytan med jord och sätta en bevattningssäck på den sida som där stolparna står tätt.
1000000709.jpg
 
Har varit flitig med saxen eftersom mördarsnigelpopulationen exploderat i området i år. Jag vet att jag fortfarande är långt ifrån några hutlösa mängder men jag har brukat hitta mindre än 10 stycken, snarare 5, och i år har jag tagit runt 100 av daga varje kväll. Det har några dagar känts som om det minskat och nu börjar jag verkligen tro på det eftersom det igår var 3 och idag 4 :banana:
 
Helt färdig efter 8 timmars liekurs. 🤩 Det var fantastiskt, jag har provat att slå tidigare men nu har jag också fått lära mig att knacka, bryna och ställa in vinklar mm. Känner nu att jag nog kommer vilja slå mer än bara "ängen", dvs även gräsmattan. Så härlig känsla att hitta rätt teknik 😊
 
Vi bestämde oss för att packa ihop oss och åka hem redan idag, vilket medförde att nu har jag äntligen satt ut de sista förodlade stackarna. Några grön- och palm-kålsplantor som blev över, @sthu tagetes och blå isop. Det ska ju bli regnbusväder här (och i stugan) inatt och imorgon = gratis vattning :up:
 
Äntligen kom regent. Nu hoppas jag på att det ska gå att rensa så jag kan plantera ut det försådda och så.
Bara 13 mördarsniglar idag varav 2 i fertil ålder, en av dem precis invandrad från grannen.
 
Jag behöver hjälp att identifiera eventuella ogräs.

Det är en rabatt där jag i fjol satte brudslöja och en näva, sen tidigare är det några rosor.

I höstas köpte jag på Lidl ett paket med 4 olika växter som skulle planteras på hösten och komma upp på våren, det var tulpaner och hyacint men jag minns inte de två sista.

Är det här ogräs eller något jag ska spara?

PXL_20240609_134432444.jpg
 
Så där ser smörblommorna ut hos mig innan dom går i blom. Det är någon vild sort av smörblomma. Först tänker jag alltid att det är bladpersiljan som rymt, men det är det inte ;)
Men sen har jag andra smörblommor med helt andra blad, det kanske finns många sorter 🤔

Den som har den här typen av blad är Vanlig smörblomma. Andra blad kan man se på tex Majsmörblomma och Revsmörblomma. Det finns mängder av arter när man tittar närmare. :)
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 678
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp