Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Hade "hjälp" att vattna tidigare idag... 🙈
17175253333948064485299975520128.jpg
 
Fixat fuktslang för att det inte ska vara så krångligt för vår bevattningshjälp när vi reser bort, pga låg takhöjd i den odlingstunnel vi har. Testkörde från igår till idag, och kom fram till att vi behöver sänka flödet ytterligare, 900 liter vatten på typ 15 kvm odlingsyta på ett dygn är lite i överkant, tror jag...
1000007007.jpg
 
Men alltså, går det inte VÄLDIGT fort nu?!... 🤔 Det är bara den 4:e juni och jag har redan börjat äta av mina jordgubbar. Kan inte minnas att jag har gjort det så tidigt förut...
Visa bifogad fil 146732
Med tanke på temperaturen som varit så är det ju snarast som att vi befinner oss vid midsommar eller strax efter nu. Vi har ju redan haft en månad med högsommarväder så vi borde alltså ligga en månad före "normalår".
 
Min flammentanz blommar nästan en månad tidigare än vanligt så ja, stämmer bra.

Ungefär samma här, i vanliga fall hade jag inte brytt mig men i år ska jag va med på 1000 trädgårdar och det är en lite udda tid i min trädgård (30 juni) men tänkte att det är iaf typ flammentanz och fingerborgsblommor som blommar då, nä dom blommar nu.. vetifan vad som kommer blomma den 30e :meh:
 
Ungefär samma här, i vanliga fall hade jag inte brytt mig men i år ska jag va med på 1000 trädgårdar och det är en lite udda tid i min trädgård (30 juni) men tänkte att det är iaf typ flammentanz och fingerborgsblommor som blommar då, nä dom blommar nu.. vetifan vad som kommer blomma den 30e :meh:
Det kommer säkert bli bra ändå, det är ju lika för alla, så de som besöker vet ju att det är ett sådant år i år. Det mest spännande med att se andras trädgårdar är ju att se hur de liksom strukturerat eller inte strukturerat det hela. Det behöver inte alls vara så himla tjusigt och perfekt för att vara inspirerande.
 
HJÄLP!
Jag har varit oerhört inaktiv i trädgården i år. Har fixat litegrann men mest svurit över betonghård "jord" (läs rödlera) som det inte går att göra något med. Har väntat på regnet som aldrig kommit trots att det utlovats ganska stora mängder vid flera tillfällen.
Idag har det så kommit en rejäl skur och jag tänkte jag skulle gräva det där landet och få ner ännu mer organiskt material i det men... jag kom hem till det här 😭
1000000704.jpg


Det syns inte på bilden men trädet håller på att trilla och har lyft sig närmare 10cm ur jorden. Jag har provisoriskt stagat upp det med hjälp av spaden och ett mothåll eftersom det inte finns en enda stolpe att bruka. Hur har jag kunnat få rotsnurr på det här? Det är planterat "över jord" i en stenring i till största delen lätt material och som synes går rötterna ändå rakt ner. Det finns inte en enda rot som går utåt åt det hållet. Det är total storm nu med kastvindar från lite olika håll så jag misstänker att min stagning inte hjälper ett skit utan att det välter. OM jag klarar det tills jag får hem stolpar finns det då något sätt att få det att skjut rötter åt rätt håll?
 
HJÄLP!
Jag har varit oerhört inaktiv i trädgården i år. Har fixat litegrann men mest svurit över betonghård "jord" (läs rödlera) som det inte går att göra något med. Har väntat på regnet som aldrig kommit trots att det utlovats ganska stora mängder vid flera tillfällen.
Idag har det så kommit en rejäl skur och jag tänkte jag skulle gräva det där landet och få ner ännu mer organiskt material i det men... jag kom hem till det här 😭
Visa bifogad fil 146770

Det syns inte på bilden men trädet håller på att trilla och har lyft sig närmare 10cm ur jorden. Jag har provisoriskt stagat upp det med hjälp av spaden och ett mothåll eftersom det inte finns en enda stolpe att bruka. Hur har jag kunnat få rotsnurr på det här? Det är planterat "över jord" i en stenring i till största delen lätt material och som synes går rötterna ändå rakt ner. Det finns inte en enda rot som går utåt åt det hållet. Det är total storm nu med kastvindar från lite olika håll så jag misstänker att min stagning inte hjälper ett skit utan att det välter. OM jag klarar det tills jag får hem stolpar finns det då något sätt att få det att skjut rötter åt rätt håll?
Oj! Om du vill ha kvar trädet, ta dit en arborist som får komma med förslag.
 
HJÄLP!
Jag har varit oerhört inaktiv i trädgården i år. Har fixat litegrann men mest svurit över betonghård "jord" (läs rödlera) som det inte går att göra något med. Har väntat på regnet som aldrig kommit trots att det utlovats ganska stora mängder vid flera tillfällen.
Idag har det så kommit en rejäl skur och jag tänkte jag skulle gräva det där landet och få ner ännu mer organiskt material i det men... jag kom hem till det här 😭
Visa bifogad fil 146770

Det syns inte på bilden men trädet håller på att trilla och har lyft sig närmare 10cm ur jorden. Jag har provisoriskt stagat upp det med hjälp av spaden och ett mothåll eftersom det inte finns en enda stolpe att bruka. Hur har jag kunnat få rotsnurr på det här? Det är planterat "över jord" i en stenring i till största delen lätt material och som synes går rötterna ändå rakt ner. Det finns inte en enda rot som går utåt åt det hållet. Det är total storm nu med kastvindar från lite olika håll så jag misstänker att min stagning inte hjälper ett skit utan att det välter. OM jag klarar det tills jag får hem stolpar finns det då något sätt att få det att skjut rötter åt rätt håll?
Det är väldigt svårt att bedöma utifrån bilden. Rotsnurr får man ju ofta för att trädet redan i krukan börjat rotera runt och sedan inte kommer ur den snurren även när trädet planterats ut. Det du kan göra är väll att försöka stadga upp trädet efter bästa förmåga och sedan gräva runt det så att rötterna kan ta sig ut i marken. Möjligen kan man behöva göra en rotbeskärning för att få rötterna att byta riktning (om det går).
 
Det är väldigt svårt att bedöma utifrån bilden. Rotsnurr får man ju ofta för att trädet redan i krukan börjat rotera runt och sedan inte kommer ur den snurren även när trädet planterats ut. Det du kan göra är väll att försöka stadga upp trädet efter bästa förmåga och sedan gräva runt det så att rötterna kan ta sig ut i marken. Möjligen kan man behöva göra en rotbeskärning för att få rötterna att byta riktning (om det går).
Jorden är lätt så den hindrar inte rötterna. Jag misstänker att sommaren 2018 är orsaken. Troligen strök fina rötter som letade sig utåt med i torkan.
Rot beskärning kanske kan vara en lösning. Får läsa på lite om det.
 
Sval och skön luft ikväll så jag tog ett tretimmarsmaraton i trädgårdslandet. Nu är större delen genomgången med grep och fyra skottkärror ogräs bortkört, det som inte är rensat har jag täckt...
Över efter, under före :)
Polish_20240605_212657897.jpg

Sen blev hela ytan utjämnad i väntan på att bestämma hur/om jag ska orka göra bäddar och nån kant. I helgen får potatisen äntligen komma ut, det blir ingen potatis till midsommar men kanske till slutet av augusti 😁🙈
 
Jorden är lätt så den hindrar inte rötterna. Jag misstänker att sommaren 2018 är orsaken. Troligen strök fina rötter som letade sig utåt med i torkan.
Rot beskärning kanske kan vara en lösning. Får läsa på lite om det.
Men fina rötter förankrar inte trädet. Rotsnurren beror på något annat.
 
Men fina rötter förankrar inte trädet. Rotsnurren beror på något annat.
Jag vet det men på ett ungt träd kommer ju de fina rötterna att bli grövre med tiden och därmed förankra trädet. Trädet är 7-8 år gammalt så torkan det året lär ju inte förbättrar situationen.
Jag hittade en rot som fortfarande var böjlig som jag kunde lirka ut ur rotklumpen. Nu har jag lett ut den åt det håll det saknas rötter och hoppas på att den ska få fäste där. Det blir även nya stödstoplar runt trädet, jag tog bort dem i våras :crazy:, för att staga upp det.
Mycket dålig bild men rötterna går rakt ner och sedan in under trädet. Den mörk bruna roten har jag lett ut. De andra är för tjocka och stabila och går inte att böja. Ska försöka hålla det område där den tunnare roten är fuktigare så trädet lägger kraften på den.
1717623914252.png
 
Tänkte göra ett nytt försök med svarta vinbär. Båda mina buskar har dött..

Den här gången tänkte jag sätta busken i en upphöjd trädring. Givetvis gräva ut och fylla upp med fin jord under ringen. Tänker att det kanske blir lättare för den om den kommer upp lite. Har ju ganska dålig jord i gräsmattan.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 679
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp