Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Tar en paus i medelhavsdelen, som apropå att inte ha en perfekt trädgård inte har hunnits med alls än. MEN ser ni min fantastiska Lykkefund? Jag har en förhoppning om att den ska blomma lagom till skolavslutningen på onsdag och titta vad den erbjuder idag. Ser ni?!?!?
20240602_165629.jpg
 
Har påbörjat utgrävningen av odlingslådorna mot planket. Har stora problem med åkerfräken som spridit sig in i dessa från grannen så nu ska de grävas ur och kläs med anläggningsduk.

Aptungt jobb och det är 34 grader vid planket nu 🥵 så det här lär ta sin lilla tid men jag har som mål att bli klar med åtminstone en av dem idag.

20240602_172301.jpg
 
20240602_204324.jpg

En låda klar. Min förhoppning om att lite enkelt kunna plocka ur rötterna ur den befintliga jorden och lägga tillbaka den var bara att glömma. Fick väl i 2 liter jord på 1 timme 🙈 så nu är det ny jord och den gamla kommer användas till att jämna till gräsmattan. Jag har fått för mig att åkerfräken inte är ngt större problem där (?)
 
Oh vilken varm helg!

Jag har hunnit med en hel del i trädgården, men fått ta en hel del pauser i skuggan och inomhus. Från onsdag ser det ut att bli lite svalare ett tag, under 20, och just nu känns det bara skönt.

En till odlingslåda har jag snickrat som sen fyllts med en blandning av gammalt ensilage, löv och gräsklipp, bokashi och jord. Mot den satte jag fast en spaljé där tanken är att jag ska plantera gurkorna som fortfarande står och växer till sig. Sen blev det även lite annat blandat där i; lokförare Bergfälts jätteärt, ett par låga tomater, någon chili, lite blommor och ett gäng purjolökar mellan alltsammans. Jag blandar allt hejvilt överallt och hoppas på det bästa 😁

Ett gäng tomater är utplanterade i krukor också, precis som några chili. Det finns fortfarande ett gäng både tomater och chili kvar i uterummet som jag ska hitta plats åt, och sen ska jag ge bort resten.

Rädisorna fick åka på komposten, det var nästan bara blast 🙁 ruccola och spenat har jag också dragit upp allting av och det blev en femliters fryspåse per sort så nu får vi se till att äta ordentligt med bladgrönt kommande dagar 😋
 
Mina Wrams Gunnarstorp slog ut i veckan. De har blivit en av mina favoritrosor. Härlig färg, blommar hela sommaren och sprider en fantastisk doft på altanen.
20240602_213342.JPG

Apropå att inte hinna så har jag först idag planterat ut pyttesmå plantor av jätteverbena, som inte lämnat såbrättet. De som självsått sig i rabatten är fem gånger så stora och minst lika många. Hoppas att några hinner blomma i alla fall :).
 
Jag har ett getingbo i växthuset :arghh:
Det var inte där igår, men nu på morgonen när jag gick ut för att vattna var det ett litet sketet bo i taket.. Får plocka bort det, om inte annat för att jag inte tål getingstick.
Hur gör jag det på bästa sätt tro? På jobbet hade jag alltid Ficam D men det kan jag ju inte använda nu.
Spraya aerosol i växthuset känns inte bra heller, det kommer ju ligga kvar i luften därinne.
 
Jag har ett getingbo i växthuset :arghh:
Det var inte där igår, men nu på morgonen när jag gick ut för att vattna var det ett litet sketet bo i taket.. Får plocka bort det, om inte annat för att jag inte tål getingstick.
Hur gör jag det på bästa sätt tro? På jobbet hade jag alltid Ficam D men det kan jag ju inte använda nu.
Spraya aerosol i växthuset känns inte bra heller, det kommer ju ligga kvar i luften därinne.
Om det är litet är det nog bara att peta ned. Men om du inte tål stick, kanske låta någon annan göra det?

(Har petat ned och skjutit ned sådär 25 bon hittills i år….)
 
Om det är litet är det nog bara att peta ned. Men om du inte tål stick, kanske låta någon annan göra det?

(Har petat ned och skjutit ned sådär 25 bon hittills i år….)
Ja jag tror det bara är en invånare än så länge. Pyttelitet. Jag får försöka övertala maken att göra det (han är inte allergisk men lite rädd).
Kanske om jag tar en lång pinne och är beredd att springa? Hehe Nja, det är nog dumt.
 
Jag har ett getingbo i växthuset :arghh:
Det var inte där igår, men nu på morgonen när jag gick ut för att vattna var det ett litet sketet bo i taket.. Får plocka bort det, om inte annat för att jag inte tål getingstick.
Hur gör jag det på bästa sätt tro? På jobbet hade jag alltid Ficam D men det kan jag ju inte använda nu.
Spraya aerosol i växthuset känns inte bra heller, det kommer ju ligga kvar i luften därinne.
Jag brukar mosa dem med en spade mot taket, om det är i någons alltså. Mosa-riva-mosa.
 
Boet sitter på ett armeringsnät, det går inte tycka uppåt. Och jag vågar inte, om det kommer ut någon :o

Från länsförsäkringars hemsida:
  • Små lättåtkomliga getingbon kan du ta bort med hjälp av en dammsugare. Lägg in dammsugarpåsen i frysen så att eventuella getingar och larver dör.
 
Ja jag tror det bara är en invånare än så länge. Pyttelitet. Jag får försöka övertala maken att göra det (han är inte allergisk men lite rädd).
Kanske om jag tar en lång pinne och är beredd att springa? Hehe Nja, det är nog dumt.
Det är nog bara en trött drottning i det boet, bara att peta ned. Be maken om det känns knepigt. Jag har petat ned två små i år antagligen samma stackars trötta drottning för hon bygger på samma ställe (i dörröppningen till förrådet).
 
Det är nog bara en trött drottning i det boet, bara att peta ned. Be maken om det känns knepigt. Jag har petat ned två små i år antagligen samma stackars trötta drottning för hon bygger på samma ställe (i dörröppningen till förrådet).
Ja jag tror inte det är mer än en invånare som sagt. Men i och med allergi vågar jag chansa.. Ska ta fram dammsugaren när vi kommit hem igen.
 
IMG_20240603_073419.jpg



Någon frågade efter bilder på terassrabatter för ett tag sedan, så slänger in mina. Det kommer en bild till i nästa inlägg.

Det är nedsänkt norrläge, så absolut ingen sol närmast huset. Första bilden är rabatter som fixades för ett par år sedan, andra bilden är från i år så de rabatterna behöver växa till sig. Det är ormbunkar och murgröna som ska växa där. Tanken är att den lite fula ovansidan av murstenarna ska täckas av växterna med tiden .
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 681
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 240
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp