Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Hon på plantagen sa att inga växter kommer trivas när det är rätt mycket skugga hos mig, så hon rådde mig att köpa plastväxter😑

Men ska kolla upp det ni tipsat om, dock har jag försökt odla en krasse som bara är en mini knopp efter en månad 🤣😊 Hon sa att den också kommer dö :(

Så balkongen är i norrläge?

Kolla på växter för skugga. Murgröna kanske?
 
Hon på plantagen sa att inga växter kommer trivas när det är rätt mycket skugga hos mig, så hon rådde mig att köpa plastväxter😑

Men ska kolla upp det ni tipsat om, dock har jag försökt odla en krasse som bara är en mini knopp efter en månad 🤣😊 Hon sa att den också kommer dö :(
Oj, hårt råd från en plantskoleanställd. :(

Är det norrläge? Mycket vind? Har du möjlighet att sätta något skydd som bryter vinden och som också går att klättra på läsidan av, borde det funka ändå.

Pipranka? Måste skyddas på vintern bara.

Eller murgröna som redan nämnts. :)
 
Hon på plantagen sa att inga växter kommer trivas när det är rätt mycket skugga hos mig, så hon rådde mig att köpa plastväxter😑

Men ska kolla upp det ni tipsat om, dock har jag försökt odla en krasse som bara är en mini knopp efter en månad 🤣😊 Hon sa att den också kommer dö :(

Jag hade jordgubbar på balkong i flera år när jag mellanlandade i lgh.
 
Så balkongen är i norrläge?

Kolla på växter för skugga. Murgröna kanske?

Oj, hårt råd från en plantskoleanställd. :(

Är det norrläge? Mycket vind? Har du möjlighet att sätta något skydd som bryter vinden och som också går att klättra på läsidan av, borde det funka ändå.

Pipranka? Måste skyddas på vintern bara.

Eller murgröna som redan nämnts. :)

Är så kass på väderstreck men tror det? Jag har sol på morgonen/förmiddag men balkongen har murade väggar utom i fronten och där sticker taket ut en bit så är rätt mörkt. Jag har nät för katterna, hönsnät. Kan det klättra på sådant?

Är murgröna giftfritt för katter? :)
 
Rabarbertider! Min man hjälper mig (foglossning är ytterst begränsande) att gräva en ny rabarberrabatt. De står nu helt i skugga och skörden blir mindre och mindre trots gödsling och vattning, behöver nog sol. Köpte dessutom tre nya plantor till mycket bra pris på Malmö Garden show i helgen, av sorten Canada red (som är helt röda i genomskärning), som ska planteras ut. Fick frön av Glaskins perpetual av en snäll bukefalist men tyvärr grodde inga i våras.

Idag med vabbande av ganska friskt barn har vi gjort en rabarberkaka och har saftmajan igång, luktar ljuvligt i hela köket!😍

Jag ALSKAR rabarber och att pyssla med plantor utomhus for mig tillbaka till min mormor och morfars gard i Vasterbotten. :heart Jag hade ett par plantor som trodde hade dott nar de inte fatt vatten pa ett par manader nar vi var bortresta och det inte regnat. MEN det kom upp super sma ynkliga plantor som jag planterat om i en stor bunke nu och sedan jag laste har om blod mjol sa vaxer de sa det knakar och ser super starka och friska ut.
Jag skulle garna vilja veta hur du gor rabarber saft. Jag gor bara som jag hittat pa sjalv.:p

Har inte trädgård men en balkong. Skulle handla nya balkongblommor då clematis inte trivs eller växer på min balkong, men blir ingen klätterväxt på balkongen :( De på plantagen sa att inga klätterväxter trivs i balkonglådor eller små krukor :( Jag som ville ha insynsskydd. Behövde blommor som inte är giftiga för katter men blir inga blommor alls nu :(

Min mamma hade ofta socker arter (och nagot annat) pa en mycket liten balkong. Det stod i vanliga balkong lador och skyddade verkligen trots bade vind och stark sol.
Oh, och klematis fungerade ocksa bra.
 
Är så kass på väderstreck men tror det? Jag har sol på morgonen/förmiddag men balkongen har murade väggar utom i fronten och där sticker taket ut en bit så är rätt mörkt. Jag har nät för katterna, hönsnät. Kan det klättra på sådant?

Är murgröna giftfritt för katter? :)
Det låter väl bra. Låta det klättra i framkant där det är mest ljus. Bra för växten. Kanske trist för innemiljön i lägenheten?

Murgröna är inte bra för katt. Pipranka vet jag faktiskt inte.

Kötta på med lite gödsel till krassen och se vad som händer?
 
Smågurka på friland, zon 5 såhär i början av juni

20240601_205738.jpg
 
Nu har alla utom ett par knoppar slagit ut ... och ett par blommat over. De star under ett stort trad och helt i skugga, det ar det forsta man ser nar man gar pa trotoaren har utanfor.
Ytterligare nagot som gor att jag kanner att mormor ar med mig da hon var sa glad over sina pioner. Jag har aldrig gillat pioner, men da de fanns och paminner mig om mormor (och klarar sig helt utan nagon vard) kanner jag hur de verkligen tagit sig in i mitt hjarta.

IMG_4819.JPG
 
En fråga till alla tomat-experter! Jag har sått tomater från köpta frön de senaste två åren. Fick riktigt bra resultat förra året och det ser lovande ut även i år. Nu har flera människor i min närhet sagt att man inte alls behöver köpa frön. Man tar bara en tomat och skivar upp den och stoppar i en kruka. Men blir det verkligen lika bra? Är jag korkad som köper frön?
 
Vi har en krusbärsbuske som stod här när vi köpte huset. Busken har inte blivit beskuren på flera år… är det för sent att göra det nu eller bör jag vänta till hösten? Det syns tydligt vilka grenar som kan klippas bort.
 
En fråga till alla tomat-experter! Jag har sått tomater från köpta frön de senaste två åren. Fick riktigt bra resultat förra året och det ser lovande ut även i år. Nu har flera människor i min närhet sagt att man inte alls behöver köpa frön. Man tar bara en tomat och skivar upp den och stoppar i en kruka. Men blir det verkligen lika bra? Är jag korkad som köper frön?
Frön från tomater köpta i mataffären kan föra med sig sjukdommar (för tomaten). Du vet dessutom inte vad det är för sort det kan vara en F1 hybrid dvs första generationens korsning och då vet du inte vad du får för tomat när du sår den. Många av de sorter som finns i matvarubutiken är ju dessutom optimerade för att hålla för lagring och transport. De sorter vi odlar själva behöver inte optimeras för detta då vi oftast bara bära dom från planta till kök och sedan tillreder. Det är inte heller säkert att de sorter du får från affären fungerar under våra växtförhållanden här i norden om det är en tomat som tex odlas primärt i medelhavet.

Så det finns många anledningar till att köpa sitt eget frö.
 
Frön från tomater köpta i mataffären kan föra med sig sjukdommar (för tomaten). Du vet dessutom inte vad det är för sort det kan vara en F1 hybrid dvs första generationens korsning och då vet du inte vad du får för tomat när du sår den. Många av de sorter som finns i matvarubutiken är ju dessutom optimerade för att hålla för lagring och transport. De sorter vi odlar själva behöver inte optimeras för detta då vi oftast bara bära dom från planta till kök och sedan tillreder. Det är inte heller säkert att de sorter du får från affären fungerar under våra växtförhållanden här i norden om det är en tomat som tex odlas primärt i medelhavet.

Så det finns många anledningar till att köpa sitt eget frö.
Tack för superbra svar! 🤗
 
En fråga till alla tomat-experter! Jag har sått tomater från köpta frön de senaste två åren. Fick riktigt bra resultat förra året och det ser lovande ut även i år. Nu har flera människor i min närhet sagt att man inte alls behöver köpa frön. Man tar bara en tomat och skivar upp den och stoppar i en kruka. Men blir det verkligen lika bra? Är jag korkad som köper frön?
Instämmer med föregående. Däremot kan du ju spara egna frön från tomaterna du odlar, så länge de inte är F1or. På så sätt slipper du köpa fröer varje år om du hittar någon sort du gillar. Däremot är det där med att stoppa ner en hel skiva i jorden kanske inte att föredra, det finns bättre sätt att ta till vara på fröer, med mindre risk att de ruttnar bort
 
Instämmer med föregående. Däremot kan du ju spara egna frön från tomaterna du odlar, så länge de inte är F1or. På så sätt slipper du köpa fröer varje år om du hittar någon sort du gillar. Däremot är det där med att stoppa ner en hel skiva i jorden kanske inte att föredra, det finns bättre sätt att ta till vara på fröer, med mindre risk att de ruttnar bort
Tack för svar! Spara egna frön låter ju smart. Bäst att torka dem då?
 
Tack för svar! Spara egna frön låter ju smart. Bäst att torka dem då?
Det finns massor av olika sätt, googla och prova dig fram :) Det enklaste är nog att peta ur kärnorna och låta dem torka i rumstemp på ett papper. Ett annat jag har testat är att peta ur kärnorna i ett glas vatten och låta dem ligga där i några dagar innan de torkas. Viktigt oavsett vilket sätt att du tar dem från en riktigt mogen tomat (rätta mig gärna om jag är ute och cyklar)
 
Instämmer med föregående. Däremot kan du ju spara egna frön från tomaterna du odlar, så länge de inte är F1or. På så sätt slipper du köpa fröer varje år om du hittar någon sort du gillar. Däremot är det där med att stoppa ner en hel skiva i jorden kanske inte att föredra, det finns bättre sätt att ta till vara på fröer, med mindre risk att de ruttnar bort

Jag har aldrig odlat tomat förr men köpte plantor i våras, hur vet jag om de är F1or? Köpte bland annat Ozark Sunset :)
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 686
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp