Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Mina har inte blommat än ens.
Jag bor ju i zon 6 så börjar förodla tidigt för att få skörd. Har ett bra rum för det (förutom att det uppenbarligen har spinn...) Dom här försåddes i februari om jag inte finns fel.
En av två sådda sorter grodde, ingen av sorten jag hade förra året och nya sorten är mycket större 😅
 
Mina pallkragar ser inte roliga ut.. Står tre till i samma förfall lite högre upp på tomten.
IMG20240602075843.jpg

Jag orkar inte ta tag i det i år. Prioriterar växthuset.
Men de behöver fixas till, rensas, målas om och få mer jord. Det får bli nästa år.

Den där lilla rabarbern längst till höger i bild. Borde verkligen ge den mer plats, mer jord.
När är lämpligast att göra det? Nu, till hösten, nästa vår?
 
Vi har en krusbärsbuske i en kruka. Den planterades förra året. Den har växt mycket i år, ser frodig ut och hade många blommor för ett bra tag sen men inte ett enda bär än. Vad har hänt?
 
Mina sista tre pallkragar.
I den närmast är det jordgubbar, som rådjuren massakrerar. I den svarta är det ogräs. Längst bort örter, bara en timjan som lever. Min lakritsrot verkar ha ruttnat bort :( Den var så fin förra året!
IMG20240602080353.jpg
 
Mina pallkragar ser inte roliga ut.. Står tre till i samma förfall lite högre upp på tomten.
Visa bifogad fil 146590
Jag orkar inte ta tag i det i år. Prioriterar växthuset.
Men de behöver fixas till, rensas, målas om och få mer jord. Det får bli nästa år.

Den där lilla rabarbern längst till höger i bild. Borde verkligen ge den mer plats, mer jord.
När är lämpligast att göra det? Nu, till hösten, nästa vår?
Ska du bara fylla på uppe ifrån eller tänkte du gräva upp rabarbern och sätta om den?
Oavsett vad hade jag inte gett fjortis utan köttet på med koskit
 
Vad hände med alla getingar? Jag slog ner flera olämpligt placerade bon varje kväll och hade getingar typ överallt, men sen bara försvann allihopa helt plötsligt. :confused:
 
Ska du bara fylla på uppe ifrån eller tänkte du gräva upp rabarbern och sätta om den?
Oavsett vad hade jag inte gett fjortis utan köttet på med koskit
Tänker att jag sätter om den, högre upp liksom. Lägger på en krage till och öser på med mer jord och kompost.
 
Jag ALSKAR rabarber och att pyssla med plantor utomhus for mig tillbaka till min mormor och morfars gard i Vasterbotten. :heart Jag hade ett par plantor som trodde hade dott nar de inte fatt vatten pa ett par manader nar vi var bortresta och det inte regnat. MEN det kom upp super sma ynkliga plantor som jag planterat om i en stor bunke nu och sedan jag laste har om blod mjol sa vaxer de sa det knakar och ser super starka och friska ut.
Jag skulle garna vilja veta hur du gor rabarber saft. Jag gor bara som jag hittat pa sjalv.:p
Jag gör i saftmaja! 2:1 vikt rabarber mot socker, tar lite mindre socker ändå. Ett par lime eller citron i skivor, sedan får det puttra på och öses en gång med första saften.
 
Jag har aldrig odlat tomat förr men köpte plantor i våras, hur vet jag om de är F1or? Köpte bland annat Ozark Sunset :)
@athena_arabians har redan svarat, är det en F1a brukar det framgå. Det går ju att så frö från F1or också om man vill gambla med resultatet :D Jag gjorde det med paprika för några år sedan. Första generationens sådd resulterade i små, men helt ok paprikor. Nästa generation fick alla möjliga färger och former (den mest extrema såg ut som nån blek/vit liten korkskruv :rofl:) Minns inte hur smaken blev, om vi ens åt dem, men ja det blev ett roligt litet experiment. Nu för tiden tar jag inte frö från F1or då jag vill ha en lite mer säker skörd
 
Jag har aldrig odlat tomat förr men köpte plantor i våras, hur vet jag om de är F1or? Köpte bland annat Ozark Sunset :)
Ett litet tillägg: jag brukar ta fröer från en annan svart tomat och tycker att de har en tendens att vara lite svårare att gro än andra tomater. Tycker egentligen att det har gällt så gott som alla svarta grönsaker jag har försökt mig på, oavsett köpta eller egna frön, kanske bara har haft otur. Så mitt tips är att ta fler fröer än du tänkt för att kunna så fler nästa år så du har en liten buffert
 
Ett litet tillägg: jag brukar ta fröer från en annan svart tomat och tycker att de har en tendens att vara lite svårare att gro än andra tomater. Tycker egentligen att det har gällt så gott som alla svarta grönsaker jag har försökt mig på, oavsett köpta eller egna frön, kanske bara har haft otur. Så mitt tips är att ta fler fröer än du tänkt för att kunna så fler nästa år så du har en liten buffert
Tack för tipset! Ska nog prova om de är goda, är total nybörjare :D
 
Det är det som är problemet med soc. Media. Man vill ju egentligen bara visa upp det man är nöjd med och då får andra intrycket av att det bara är man själv som inte lyckas med allt, inte hinner med allt man borde osv.

Jag är själv skyldig till detta. Finns inte en chans att jag skulle visa de tråkiga bitarna på insta och FB men jag tänker att här på Buke är det ändå en annan sak. Det är lättare att bjussa på sin skit och lyfta varandra i det som går bra ❤️

Jag ska försöka bli bättre på att lägga upp de tråkiga bitarna också
Så sant och så viktigt att reflektera över.
Jag faller också offer för sociala mediera ouppnåliga målbild. En influenser som har en perfekt trädgård. Fina odlingar och perfekta krattade grusgångar. Någon frågade vad hon gjorde för att hålla gångarna så fina.
-Brännare.

Liksom, vi bränner också ogräset. Men det är inte supereffektivt mer än för stunden. Grejen är ju att hon är influenser, dvs ”ledig” och kan pyssla med det där hela tiden. Har hundra ton grus i gångarna osv.
Nej, jag ä inte bitter… 😜
 
Jag flyttade mina för några veckor sedan och de vissnade ner helt men börjar komma med små miniblad nu. Lär inte bli ngn rabarber i år men de överlevde

Jag gravde upp mina mycket sma klena rabarber jag trodde hade dott och som inte kom upp alls forra aret och satte om dem i ar. De var verkligen sma och ynkliga, och de mycket sma stjalkarna var mjuka. Sedan laste jag om blodmjol har pa buke och kopte en pase och spred ut lite runt allt som var nyplanterat ...
Nu vaxer alls som skjutton. De sma ynkliga rabarber plantorna som hade ett par blad med mjuka stjalkar har nu en hel massa nya blad med krispiga sjalkar som stravar uppat och verkligen ser ut som rabarber.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 683
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 481
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp