Trädgårds- och odlingstråden 2025

Var det rosor här tidigare? Har de dött eller du flyttat på dem?
Ja, hela det som syns på bild och lite till. De levde i allra högsta grad innan jag grävde upp dem och dumpade i skogen.
Kanske ska tillägga att de inte blommade så mycket.
Alltså, det där kan du ju ta betalt för! (Om du fyller på med rosor igen, alltså. Den taggiga sorten.) Äventyrsland!
När brännässlorna kom tyckte jag det blev lite väl äventyrligt.. :sneaky:

Ja, hela det som syns på bild och lite till. De levde i allra högsta grad innan jag grävde upp dem och dumpade i skogen.
Kanske ska tillägga att de inte blommade så mycket.

När brännässlorna kom tyckte jag det blev lite väl äventyrligt.. :sneaky:
Vad ska du ha där istället?
Kanske några tåliga perenner men kanske inga blommor alls närmast rutschkana?

Planterat penséer och påskliljor i blomlådor och krukor. Man blir glad bara man tittar på blommorna tycker jag :)
Härligt att byta ut den stendöda ljungen, den gjorde ingen människa glad längre...

Jag känner mig ändå lite skeptisk. Står väldigt mycket "osv"..

Det är bara rådjuren jag vill skydda mina växter från. Andra djur är välkomna (nåja, inte grannens katt, som bajsar i rabatterna). Rådjuren får gärna vara i närheten, bara inte i rabatten.
De har till och med ätit upp penseer som stod en bit upp i trappen på framsidan..

Sprid ut blodmjöl eller blod (måste upprepas vid regn) samt strössla rå fårull nära ställen du inte vill ha kräken. Det är det enda som fungerat för mig.

Idag åker lite växter ut i växthuset. Fikonträdet får flytta ut bland annat.
Ska göra i ordning alla baljor med kompost och så. Har inte tillräckligt med kompost bara.

Tomaterna måste skolas om. Lite tidigt att ta ut dem tror jag. Men jag vill! Får vänta. De är fortfarande lusiga dessutom, kommer inte till rätta med det..

Nu har en melon till tittat fram. En nätmelon. Kul!

När är det dags att sätta lök i pallkrage?

Den svårbeskrivliga och kanske lite fåniga glädjekänslan man får när man ser detta :love:🙏:
1000009210.webp

(speciellt när det är från egna frön jag sparade från förra året 😊)

Jag har fått råden "så tidigt som möjligt när jorden går att bearbeta, men helst när risken för frost är över". 🙄 Och den röda 1-2v efter den gula.
Förra året petade jag ner sättlöken i början av maj, i år funderar jag på om jag skulle göra det imorgon... 😳
Men hjälp det säger mig ingenting typ 😅
Jag tror jag sätter den idag, det värsta som händer är att det inte blir något. Har både röd och gul. Orka vänta liksom :D

Men hjälp det säger mig ingenting typ 😅
Jag tror jag sätter den idag, det värsta som händer är att det inte blir något. Har både röd och gul. Orka vänta liksom :D
Nejmen precis! :D Jag blir bara förvirrad när jag försöker läsa på hur man "ska" göra!
Om de utsätts för frost kan de gå i blom har jag hört, och den röda är lite känsligare för det. Men jag tänker köra fiberduk på mina och hoppas på det bästa.

Nejmen precis! :D Jag blir bara förvirrad när jag försöker läsa på hur man "ska" göra!
Om de utsätts för frost kan de gå i blom har jag hört, och den röda är lite känsligare för det. Men jag tänker köra fiberduk på mina och hoppas på det bästa.
Ja, det är hopplöst att navigera bland alla "ska". Verkar finnas lika många som det finns odlare..
Fiberduk var ju bra, det ska jag med testa.

Funderar om man kan sätta upp en gunga i ett äppelträd. Till nästa sommar inte nu. Men jag gillar framförhållning när det gäller trädgården :rofl:
Eller är det taskigt mot trädet. Hmm…
Och riskerar man kanske få äpplen på sig så blir hjälm på 😅🤔

Har gödslat alla rabatter nu iaf. Och planterat ut ett gäng narcissister

Det var riktigt kallt här för ett år sedan om jag inte missminner mig.
Just idag är det blåsigt och typiskt aprilväder men förra året var det närmast vinter vid den här tiden.

Funderar om man kan sätta upp en gunga i ett äppelträd. Till nästa sommar inte nu. Men jag gillar framförhållning när det gäller trädgården :rofl:
Eller är det taskigt mot trädet. Hmm…
Och riskerar man kanske få äpplen på sig så blir hjälm på 😅🤔

Har gödslat alla rabatter nu iaf. Och planterat ut ett gäng narcissister
När jag bar barn (vi pratar 60-talet) hade vi en gunga i ett av våra äppelträd. Tror inte det tog nån skada. Och jag var aldrig med om att få ett äpple i huvet 😬

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
510
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
671
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
74 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka