Jag och sambon håller på att dividera om placeringen av pallkragarna. Det finns ingen självklar "vinnare". Vi hyr av och bor granne med sambons mormor och morfar och tomterna är inte avstyckade samt vi delar på vattnet ur egen brunn. De har gett oss fria händer så det påverkar inte placeringen.
Plats A är vanlig gräsmatta nedanför vårt hus. Det ligger således i "vår" trädgård. Där är det betydligt mycket mindre förarbete, det känns mer som vårt eget och det kommer finnas större möjligheter att utveckla trädgården i framtiden. Den stora nackdelen är vatten som måste hämtas vid brunnen ovanför plats B. Det är för långt för mig att orka bära tunga vattenkannor men möjlighet att låna deras mjölkkärra finns.
Plats B ligger i anslutning till potatislandet och hallonhäcken vilket för mig känns lite mer naturligt. Att odlingen sker på samma ställe. Det är även mycket närmare brunnen. Här är det dock ängsmark. De går med lie två gånger om året så det är ett tjockt lager högt gräs som underlag. Det är även ojämnt som fan så det går inte att lägga kragarna direkt på marken utan att minst ett hörn ligger i luften samt märkbar nivåskillnad från kortsida till kortsida. Här väntar alltså väldigt mycket förarbete för att få det drägligt och lättåtkomligt.
Plats B kommer få skuggning av stora björkar på eftermiddag/kväll, är lite osäker precis när då detta är första sommaren jag kommer bo här.
Båda platserna blir utsatta för vind. Vi har en stor sjö någon kilometer bort och bor precis bredvid en stor åker. Vid plats A kommer det finnas bättre möjlighet att sätta upp eller plantera vindskydd längre fram.
Kan tillägga att pallkragarna inte är av standardmått. En kortsida är lika lång som en vanlig långsida och långsidan är kanske 3 gånger så lång som en vanlig. De är inte helt enkla att manövrera
Hans mormor tycker vi ska ta plats B och bara slänga i lite markduk men det är inte så enkelt eftersom det blir så många glipor och hela pallkragen lutar.
Det är jättemycket text men om någon av er har input så tar jag tacksamt emot!