På svenska heter den igelkottstaggsvamp (och på engelska lions mane). Kul! Har inte odlat den men testat odla ostronmussling i sågspån. Kul det med! För mig vore nog andra sorter än din aktuella pga tillgängligt trä att inokulera men jag skulle hemskt gärna odla även den någon gång! Vilket träslag tänkte du använda?
Nu kom jag på ett perfekt ställe här på tomten och blev jag sugen att dra igång lite ostronmussling vid tillfälle.
Berätta gärna hur det går!
I det kitet jag köpte så kommer det med ett substrat som man odlar i. Det skulle vara miljövänligt och dom rekommenderar att man har det i komposten efter man odlat på det (tänkte ha det i en av pallkragarna när jag e färdig med det) och det skulle vara nog för tre skördar. Jag har läst man kan plugga i trä men känns ännu mer komplicerat fast kanske lite lättare ändå om man kan ha det ute.
Jag är lite osäker på var jag ska ha min odling och hur jag ska hålla uppe luftfuktigheten inne. Funderar på kontoret och ha på luftfuktare,men tror inte min man är så väldans taggad på att jobba i ett svalt, halvmörkt, fuktigt rum så kanske blir ena badet ist, får se ^^
Kan uppdatera när jag prövar komma igång