Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träningsplan?
Har sedan ifjol klippt upp en liten ca 15*25 meters (eller nått sånt) träningsplan för att ha lite space att träna med hundarna, nere på längdan 🙂

20230527_134916.jpg


Efter årets första klippning. Har klippt en andra gång idag. Kommer bli lite hinder, koner och sånt fix också när jag orkar.
 
Ur mitt perspektiv är - för att lägga mig nära ditt uttryckssätt här - matproduktion en bieffekt av skapandet av ett regenerativt liv. Regenerativt som i genererar mer energi/nytta än det förbrukar.

Synd om du slutdrar att all permakultur är konstprojekt bara för att du hört två konstnärer se sin permakulturgärning som del av deras konstnärsliv.

Rent teoretiskt är permakulturens grundprinciper tre: earth care, people care, equal share. Utöver dem finns tolv designprinciper som är verktyg att uppnå de tre etiska principerna med. Det är verkligen värt att läsa lite om för alla som lever (i samhällen som funkar) på ”mer än ett jordklots resurser”.

Tillägg: inget i permakultur är heller nytt, utan gammal visdom men som tillämpad med vår teknologiska kunskap också kan ge en god, i många fall höjd, livskvalitet också i samtiden.
Intressant! Så man förbinder sig till att leva sitt liv enligt de tre grundprinciperna och de tolv designprinciperna, lite som en religion då, om man odlar på det här sättet? Att det inte bara är ett sätt att odla, utan att det är en mall för hur man ska leva alla aspekter av sitt liv, så att säga?

Hur är det hela organiserat, vem har bestämt vilka grundprinciper och designprinciper man ska följa?

Personerna i filmen verkar ju ha fått en del om bakfoten då, eftersom de säger att det här är bara de första stegen på ett helt nytt sätt att odla och förhålla sig till naturen, om du menar att det tvärtom bygger på gamla kunskaper? Eller tillhör du och personerna i filmen olika falanger av rörelsen, där en grupp ser det som helt nytt, och en annan som att man tar tillvara gammal kunskap?
 
Intressant! Så man förbinder sig till att leva sitt liv enligt de tre grundprinciperna och de tolv designprinciperna, lite som en religion då, om man odlar på det här sättet? Att det inte bara är ett sätt att odla, utan att det är en mall för hur man ska leva alla aspekter av sitt liv, så att säga?

Hur är det hela organiserat, vem har bestämt vilka grundprinciper och designprinciper man ska följa?

Personerna i filmen verkar ju ha fått en del om bakfoten då, eftersom de säger att det här är bara de första stegen på ett helt nytt sätt att odla och förhålla sig till naturen, om du menar att det tvärtom bygger på gamla kunskaper? Eller tillhör du och personerna i filmen olika falanger av rörelsen, där en grupp ser det som helt nytt, och en annan som att man tar tillvara gammal kunskap?
Herregud nej det är ingen religion! Läs på om du är intresserad. Har tyvärr inte energi att föra denna typ av samtal. Ja! Det permakultur kan tillämpas på alla livsfält; socialt, ekonomi, produktion.

Det är en gräsrotsrörelse helt utan toppstyrning och de intervjuade i filmen är mycket kunniga både teoretiskt och praktiskt.
 
De pratar i filmen om att potatisodling t ex inte är hållbart, för då behövs diesel, men givet att det går att lägga in obegränsat med arbetskraft (som de ju gör med nötterna), så kan man ju odla potatis med handkraft också, utan diesel. Och gödsla med kompost och kanske lite hönsgödsel eller annat om man skaffar några djur. Eller från sig själv om man skaffar utedass.

Alltså, vi har ju redan metoder för hur man gör för att bli självförsörjande utan diesel och konstgödsel i Sverige, det är ju bara att backa bandet och gå tillbaka till hur man levde före industrialiseringen av jordbruket?

Sen är det ett kul experiment att försöka odla kastanjer i större skala i Sverige, såklart, och roligt att se om man kan få det att fungera, men jag misstänker att det som ger mest mat är den gamla trista potatisen. Inte lika spännande, såklart.
En fördel är att jorden inte ligger utan växtlighet så som tillexempel vid potatisodling. Det pratas om att platser utan växtlighet hjälper till att höja temperaturen. Är ju inte för inte det är just träd som planteras av tillexempel vi-skogen och liknande.

Tittade själv inte på hela utan bara lite i början men fick lite 70tal och hippie av henne i början och orkade inte lyssna.
 
Jaha, Nu är den här biten av renoveringen klar. Inga köpeväxter utan bara räddat från samma rabatt. Denna gång låter vi bli att lägga stenkant. Bara jobbigt att hålla ogräsfritt. Det får bli gräskant och så får vi väl gräva då och då. Men stenarna får tjänstgöra som renspallar istället. Jag orkar inte krypa omkring.
 

Bifogade filer

  • 20230604_185636.jpg
    20230604_185636.jpg
    739 KB · Visningar: 42
Har rensat 1,5 meter idag och satt ut gräsen, koreansk anisört (kanske fel namn men för trött för att tänka) och jätteeternell.

I morgon bitti blir det mer rensade för att få ut mina rosenskäror.

Borde verkligen gå in och omplantera lite i egna krukor men är så evinnerligt trött så vi får väl se om jag orkar 😅


16858990617591067385120487430785.jpg

Rensat och planterat vs orensat
 
Har nu i alla fall satt typ 85 plantor i den här bädden. Jag har egentligen ingen bra plats för en häck av rosenskära eftersom jag redan har olika typer av häck runt hela gräsmattan. Men jag struntade i det och gjorde den innanför en annan häck 😂
 

Bifogade filer

  • IMG_6915.jpeg
    IMG_6915.jpeg
    860,8 KB · Visningar: 49
Om jag står vid den häcken och tittar åt andra hållet ser det ut så här 😂 Den runda rabatten är 4,5 meter i diameter. Potatislandet i fjärran är 9 meter långt. Dessutom har jag ett ungefär lika stort område på andra sidan häcken till höger. Där är det just nu bara blandade typer av gräs. Som ju i alla fall är bra att täcka alla mina nya rabatter med 😆
 

Bifogade filer

  • IMG_6913.jpeg
    IMG_6913.jpeg
    706,3 KB · Visningar: 57
Om jag står vid den häcken och tittar åt andra hållet ser det ut så här 😂 Den runda rabatten är 4,5 meter i diameter. Potatislandet i fjärran är 9 meter långt. Dessutom har jag ett ungefär lika stort område på andra sidan häcken till höger. Där är det just nu bara blandade typer av gräs. Som ju i alla fall är bra att täcka alla mina nya rabatter med 😆
Hur stor tomt har du egentligen? 🤩🤩
 
IMG20230604175708.jpg

Älskade äppelblom 😍
Igår och idag har jag fått ner 12 perenner, grävt upp 7 och sålt, klippt gräset, vattnat, planterat ytterligare två krukor, sambon har kört med tallriksharv bredvid båthuset, så den platsen ska dels bli en enorm kompost och dels gräsmatta, det har tidigare varit för ojämt för att kunna klippa där.
Jag har också varit hos pappa och släpat massor av ris som sambon röjde. Trots allt som är gjort känner jag att jag inte hunnit något 😅
Imorgon ska jag plantera majsen i sin kruka och kanske plantera om gurka och paprika? Tror dock inte jorden räcker..
 
Hur stor tomt har du egentligen? 🤩🤩
Den är 2888 kvadratmeter... Och de som bodde här innan var inte så mycket för trädgård. Det fanns ett potatisland och några rabatter närmast huset. Det svåraste nu tycker jag är att veta i vilken ända jag ens ska börja i och vad jag ska göra. Gjorde en rabatt med ett par stora stenar i förra året för jag fick stenarna från grannarna. I år tänkte jag att jag kan börja med den stora runda, som en rondell, och sen kan jag utgå från den lite. Jag har köpt ett tunnelväxthus som ska upp borta vid potatislandet, lite på snedden. Tur att jag inte har bråttom :D
 
6D2940DA-5437-48B6-B4BD-BA8BB2D59826.jpeg

Klar med planteringen av sommarens grönsaker. Sista lådan på plats idag - purjolök , gul lök och morötter. Under tältet i lådan bakom finns grön- och svartkål. Sen har jag petat ner ett par zucchini-plantor i kryddörtslådan, och en nakenfröpumpa i komposten. Plus tvåtomatplantor i mitt miniväxthus.
 
Har nu i alla fall satt typ 85 plantor i den här bädden. Jag har egentligen ingen bra plats för en häck av rosenskära eftersom jag redan har olika typer av häck runt hela gräsmattan. Men jag struntade i det och gjorde den innanför en annan häck 😂

Har du satt plantorna direkt i gräsklipp ovanpå gräsmattan?

Jag har en hög med rosenskära som jag inte riktigt vet var jag ska rymma och jag har funderat på en häck men orkar inte riktigt anlägga en ny ”rabatt” för det så borde smidigt om det går att lösa på något annat sätt.

Vilka sorter/ färger har du satt?
 
Mitt tr.bl. har fått nån skum barkskada på 2 av grenarna. Nån som vet varför och vad det beror på?

20230604_203026.jpg


Det har kommit både blad och blommor ovanför, men trädet ligger efter sig jämfört med tidigare år. Både i bladmängd och tid.

Övriga träd ser finfina ut, men mitt gyllenkroks astrakan får, som det lilla kärnträdet inga blommor i år 🤷‍♀️
 
Mitt tr.bl. har fått nån skum barkskada på 2 av grenarna. Nån som vet varför och vad det beror på?

Visa bifogad fil 120476

Det har kommit både blad och blommor ovanför, men trädet ligger efter sig jämfört med tidigare år. Både i bladmängd och tid.

Övriga träd ser finfina ut, men mitt gyllenkroks astrakan får, som det lilla kärnträdet inga blommor i år 🤷‍♀️

Bildgooglade och det verkar vara nån bakterie som är orsak och det rekommenderas att klippa bort allt "infekterat" = dags att idka lite trädkirurgi!

Kan hända att jag shoppar ett till tr.bl om det inte ser ut att hämta sig på några veckor.
Just in case liksom..
 
Har du satt plantorna direkt i gräsklipp ovanpå gräsmattan?

Jag har en hög med rosenskära som jag inte riktigt vet var jag ska rymma och jag har funderat på en häck men orkar inte riktigt anlägga en ny ”rabatt” för det så borde smidigt om det går att lösa på något annat sätt.

Vilka sorter/ färger har du satt?
Jag kör papp i botten, sedan blev det gammalt hö och gräsklipp på toppen. Till de andra rabatterna jag gör har jag en massa gödsel under gräsklippet också, men det valde jag bort till rosenskäran eftersom de inte vill ha så mycket gödning. I den här "häcken" är det tandpetarsilja, blomstermorot, två sorters sommarmalva (Silver Cup och Mont Blanc) och 9 sorters rosenskära 😆 (Apricotta, Antiquity, Cupcake Blush, Cupcakes White, Sweet Dreams, Sea Shells, Candy Stripe, White Popsocks och Cosimo Collarette). Det mesta är kallsått.
 
Edit:

Edit: Jag skulle väl kanske sett klart filmen innan jag skrev... De säger i slutet att de inte är bönder utan konstnärer, så då antar jag att man ska se odlingen som ett konstverk snarare än som matodling i första hand. Syftet är inte "hur kan vi odla mat i Sverige?", syftet är "Hur kan vi skapa ett stort växande konstverk som vi mår bra av att vara i, och som ger oss möjlighet att leva det liv vi vill leva?". Jag tror t ex att det finns en anledning till att vinbönder inte har sina vindruvor i skogen, och det är att druvorna behöver ha ordentligt med sol för att det ska bli ett bra vin, och att det är opraktiskt att skörda vindruvor i trädtopparna - men syftet är inte att göra ett gott vin, utan syftet är att skapa en ny sorts vin som vuxit på ett nytt sätt, och se om det går. Känna att man är en del av ett helt nytt sätt att leva.

Just det där att de är konstnärer, inte bönder, tyckte jag förklarade jättemycket vad permakultur syftar till. Det ska inte vara matproduktion - maten är bara en (trevlig) bieffekt av det konstnärliga skapandet.

Nej, blanda inte ihop konceptet permakultur med två konstnärers koncept.

Permakultur är inte synonymt med matskogar. Men matskog kan vara en form av permakultur.

Från wikipedia:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Permakultur

"Permakultur är en hopdragning av PERMAnent agriKULTUR, vilket kan översättas med hållbar odling. Begreppet myntades av Bill Mollison och David Holmgren i Australien 1978. Under årens lopp har permakultur börjat användas i många länder och inom olika samhällssektorer. Målet för permakultur är ett hållbart samhälle, vilket skapar meningsfullt arbete, bättre miljö, hälsa, solidaritet och säkerhet.

Kärnan i permakultur är design. Begreppet design används inom permakultur som ett ord för planering av ett samhälle i ordets ursprungliga bemärkelse. Det kan röra sig om en lokal, en trädgård, en stad eller en skog. Det är baserat på platsens förutsättningar. Permakultur är kunskapsintensivt och visar hur man kan samverka med de komplexa dynamiska system som ekosystemen utgör.

Permakulturdesign används för att planera mänskliga aktiviteter bättre. Till exempel för att tänka igenom hur man kan fånga och lagra den energi som flödar genom systemet i form av sol, vind och vatten. Man strävar efter att bygga nätverk och sluta så många kretslopp som möjligt. Permakultur är ett samarbete med naturen, med omsorg om människorna och om jorden för att skapa miljöer som bygger på ömsesidigt positivt beroende i kvarter, byar eller företag.

År 1981 belönades Bill Mollison med Right Livelihood Award[1] för sina idéer."
 
Apropå kompostkvarnar så hyrde vi en via Hygglo i helgen. Den har gått nonstop. Tuggat ned fyra stora rishögar från i vintras och det vi hunnit klippa av häckarna nu. Men jisses, vi behöver en egen kompostkvarn. Eller hyra in någon professionell som kan klippa åt oss. Min man som är nästan två meter lång når inte längre!
Bollpilen (med hyfsat klippt dryga 2 meter bokhäck bredvid)
IMG_5071.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp