Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad fint det är med jättedaggkåpa runt trädet
Satt och googlade kompostkvarn senast igår efter att ha krattat upp plockepinnet av grenar och kvistar som pilen släpper från sig under ett år. Lockande tanke att kunna flisa ner istället för att köra till återvinningen. Lär inte få slut på grenar så länge trädet står kvar hellerApropå kompostkvarnar så hyrde vi en via Hygglo i helgen. Den har gått nonstop. Tuggat ned fyra stora rishögar från i vintras och det vi hunnit klippa av häckarna nu. Men jisses, vi behöver en egen kompostkvarn. Eller hyra in någon professionell som kan klippa åt oss. Min man som är nästan två meter lång når inte längre!
Bollpilen (med hyfsat klippt dryga 2 meter bokhäck bredvid)
Visa bifogad fil 120481
Lite så! Pilgrenar och blad gick toppen för den att tugga i, både äldre torrt och pinfärskt.Satt och googlade kompostkvarn senast igår efter att ha krattat upp plockepinnet av grenar och kvistar som pilen släpper från sig under ett år. Lockande tanke att kunna flisa ner istället för att köra till återvinningen. Lär inte få slut på grenar så länge trädet står kvar heller
Ja, det stämmer! Jag tror att jag köpte plantor i sexpack på typ plantagen till ett träd, till det andra köpte jag på Facebook, mot slutet av sommaren är det många som delar på/är less på daggkåpa! Så orkar du vänta kommer du få tag på daggkåpa väldigt billigt i sensommar/häst skulle jag tro. Jag har påskliljor tillsammans med den runt ett annat träd, det blev jättefint!Vad fint det är med jättedaggkåpa runt trädet
Har du köpt plantor eller dragit upp med frö? Hur många plantor är det där?
Jag blev sugen på att helt ogenerat stjäla din idé
Kompostkvarn är nog förra årets bästa inköp här! Sjukt kul Köpte min på Biltema. Inte så stor utgift, men väldigt bra att kunna kvarna allt sly!Apropå kompostkvarnar så hyrde vi en via Hygglo i helgen. Den har gått nonstop. Tuggat ned fyra stora rishögar från i vintras och det vi hunnit klippa av häckarna nu. Men jisses, vi behöver en egen kompostkvarn. Eller hyra in någon professionell som kan klippa åt oss. Min man som är nästan två meter lång når inte längre!
Bollpilen (med hyfsat klippt dryga 2 meter bokhäck bredvid)
Visa bifogad fil 120481
Intressant! Så man förbinder sig till att leva sitt liv enligt de tre grundprinciperna och de tolv designprinciperna, lite som en religion då, om man odlar på det här sättet? Att det inte bara är ett sätt att odla, utan att det är en mall för hur man ska leva alla aspekter av sitt liv, så att säga?
Hur är det hela organiserat, vem har bestämt vilka grundprinciper och designprinciper man ska följa?
Personerna i filmen verkar ju ha fått en del om bakfoten då, eftersom de säger att det här är bara de första stegen på ett helt nytt sätt att odla och förhålla sig till naturen, om du menar att det tvärtom bygger på gamla kunskaper? Eller tillhör du och personerna i filmen olika falanger av rörelsen, där en grupp ser det som helt nytt, och en annan som att man tar tillvara gammal kunskap?
Oj jösses! Trodde först trädet i bakgrunden också var rosen! Men nej det var visst ett träd. Men ändå vad enormt stor den är! Och redan!Har en diskussion med Honungsrosen. Den anser sig kunna göra som den vill bara för att den är Queen of the Honungsrosor.
Byter inte ut den. Fyller på med kompost årligen, t ex gräsklipp, löv, ogräsrens, blast, kvistar, hästbajs m m.Ni som odlar i pallkrage, hur mycket av jorden byter ni ut och hur ofta?
Hmmmmmm...Här har vi "released the kraken", bokstavligt talat Har en gammal stenrabatt som var ordentligt eftersatt med massor av olika ogräs och annat bös som tagit över. Släppte loss lite olika sorters mynta där och voilá - minimalt med ogräs att rensa Kanske kommer jag ångra mig bittert om några år, men såhär tre år in känner jag ingen som helst ånger
(Don't try this at home, kids)
Bor någon i min närhet (töreboda) så bara kom o hämta skiten,hua vad det växerJa, det stämmer! Jag tror att jag köpte plantor i sexpack på typ plantagen till ett träd, till det andra köpte jag på Facebook, mot slutet av sommaren är det många som delar på/är less på daggkåpa! Så orkar du vänta kommer du få tag på daggkåpa väldigt billigt i sensommar/häst skulle jag tro. Jag har påskliljor tillsammans med den runt ett annat träd, det blev jättefint!
Satt och googlade kompostkvarn senast igår efter att ha krattat upp plockepinnet av grenar och kvistar som pilen släpper från sig under ett år. Lockande tanke att kunna flisa ner istället för att köra till återvinningen. Lär inte få slut på grenar så länge trädet står kvar heller
Lite så! Pilgrenar och blad gick toppen för den att tugga i, både äldre torrt och pinfärskt.
Jag har fyllt två stora rabatter med flis nu, grundat en pallkrage med det, och fyllt 10 st 40-literssäckar (gamla plantjordpåsar). Hade kunnat fortsätta tugga i några dagar till! Min trädgårdsjord behöver verkligen det med, sandigt med inslag av lite lera har jag.
Det är ju de själva som säger att det här är det nya sättet som måste ersätta konventionell odling. Att det inte finns någon framtid för någon i att odla annueller för mat, utan att mänskligheten istället måste börja leva och odla på det här nya sättet, med permakultur.Tänk på det som design. Estetik. Arkitektur. Då blir det kanske lättare att inte blanda ihop det med religiösa rörelser såsom biodynamisk odling (det är antroposofernas metod).
Permakultur är ett designverktyg/tankesätt, som involverar både ekosystem och människor.
Sen så kan det såklart kombineras med fler saker.
Om man är intresserad av ett liknande tänk som enkelt och bevisat lönsamt kan appliceras på storskalig odlingsverksamhet, så har Regenerativ odling fått jättebra resultat hittills. Kan rekommenda boken "From Dirt to Soil" om man vill läsa om en av storbönderna som började med det.
Kul! Har hört mycket gott om Biltemas. Den vi hyrde var en Bosch, kostar 5K och det känns ju lite väl. Men har span på begagnatmarknaden också, de verkar ha en lång livslängd!Jag körde min enkla kvarn från Biltema igår, jag är helt kär i den! Det är tredje året jag har den (tror jag) och den fungerar fortfarande utmärkt. Det är verkligen ett av mina bästa trädgårdsinköp, jag älskar att jag kan ta vara på ännu mer biomassa från trädgården. Med tanke på att den håller fortfarande anser jag att de där ca 2000 jag gav för den är avskrivna vid det här laget.