Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt växer som ogräs! Även det odlade som ska växa ;) Svartkålen trivs kanon, skulle man vänta med att skörda till sensommaren eller? :laugh:
IMG_5073.jpeg
 
Apropå kompostkvarnar så hyrde vi en via Hygglo i helgen. Den har gått nonstop. Tuggat ned fyra stora rishögar från i vintras och det vi hunnit klippa av häckarna nu. Men jisses, vi behöver en egen kompostkvarn. Eller hyra in någon professionell som kan klippa åt oss. Min man som är nästan två meter lång når inte längre!
Bollpilen (med hyfsat klippt dryga 2 meter bokhäck bredvid)
Visa bifogad fil 120481
Satt och googlade kompostkvarn senast igår efter att ha krattat upp plockepinnet av grenar och kvistar som pilen släpper från sig under ett år. Lockande tanke att kunna flisa ner istället för att köra till återvinningen. Lär inte få slut på grenar så länge trädet står kvar heller :grin:
 
Satt och googlade kompostkvarn senast igår efter att ha krattat upp plockepinnet av grenar och kvistar som pilen släpper från sig under ett år. Lockande tanke att kunna flisa ner istället för att köra till återvinningen. Lär inte få slut på grenar så länge trädet står kvar heller :grin:
Lite så! Pilgrenar och blad gick toppen för den att tugga i, både äldre torrt och pinfärskt.
Jag har fyllt två stora rabatter med flis nu, grundat en pallkrage med det, och fyllt 10 st 40-literssäckar (gamla plantjordpåsar). Hade kunnat fortsätta tugga i några dagar till! Min trädgårdsjord behöver verkligen det med, sandigt med inslag av lite lera har jag.
 
Vad fint det är med jättedaggkåpa runt trädet :love:
Har du köpt plantor eller dragit upp med frö? Hur många plantor är det där?
Jag blev sugen på att helt ogenerat stjäla din idé :sneaky:
:heart
Ja, det stämmer! Jag tror att jag köpte plantor i sexpack på typ plantagen till ett träd, till det andra köpte jag på Facebook, mot slutet av sommaren är det många som delar på/är less på daggkåpa! Så orkar du vänta kommer du få tag på daggkåpa väldigt billigt i sensommar/häst skulle jag tro. 😁 Jag har påskliljor tillsammans med den runt ett annat träd, det blev jättefint!
 
Apropå kompostkvarnar så hyrde vi en via Hygglo i helgen. Den har gått nonstop. Tuggat ned fyra stora rishögar från i vintras och det vi hunnit klippa av häckarna nu. Men jisses, vi behöver en egen kompostkvarn. Eller hyra in någon professionell som kan klippa åt oss. Min man som är nästan två meter lång når inte längre!
Bollpilen (med hyfsat klippt dryga 2 meter bokhäck bredvid)
Visa bifogad fil 120481
Kompostkvarn är nog förra årets bästa inköp här! Sjukt kul 😆 Köpte min på Biltema. Inte så stor utgift, men väldigt bra att kunna kvarna allt sly!
 
Intressant! Så man förbinder sig till att leva sitt liv enligt de tre grundprinciperna och de tolv designprinciperna, lite som en religion då, om man odlar på det här sättet? Att det inte bara är ett sätt att odla, utan att det är en mall för hur man ska leva alla aspekter av sitt liv, så att säga?

Hur är det hela organiserat, vem har bestämt vilka grundprinciper och designprinciper man ska följa?

Personerna i filmen verkar ju ha fått en del om bakfoten då, eftersom de säger att det här är bara de första stegen på ett helt nytt sätt att odla och förhålla sig till naturen, om du menar att det tvärtom bygger på gamla kunskaper? Eller tillhör du och personerna i filmen olika falanger av rörelsen, där en grupp ser det som helt nytt, och en annan som att man tar tillvara gammal kunskap?

Tänk på det som design. Estetik. Arkitektur. Då blir det kanske lättare att inte blanda ihop det med religiösa rörelser såsom biodynamisk odling (det är antroposofernas metod).

Permakultur är ett designverktyg/tankesätt, som involverar både ekosystem och människor.

Sen så kan det såklart kombineras med fler saker.

Om man är intresserad av ett liknande tänk som enkelt och bevisat lönsamt kan appliceras på storskalig odlingsverksamhet, så har Regenerativ odling fått jättebra resultat hittills. Kan rekommenda boken "From Dirt to Soil" om man vill läsa om en av storbönderna som började med det.
 
Planterat ut dahlior, zinnior och jätteverbena - cirka ett år efter att jag trodde den här rabatten skulle vara iordninggjord. Men trädgårdsintresse lär en att ha tålamod!

Där fanns förvisso en del utplanterat i fjol också men det mesta slutade i elände det året, lite högre förväntningar nu.

Och såhar jag fyllt på två tunnor med ingredienser till nässelvatten, så det ska finnas gödning till alla dahlior och annat. En bra ursäkt att sega lite med nässelrensningen tidigare på säsongen.

6FD44755-163F-4B26-9152-3C122644AEBD.jpeg
 
Känner mig lite uppgiven i trädgården. Den är alldeles för stor. Hur kommer jag någonsin kunna få den fin 😞?

Har rensat och snyggat till två rabatter idag och fyllt på lite ny jord.
Nya bevattningssystemet är ju för stort så måste göra själva odlingslandet större. Annars blir det vatten på utsidan och det är slöseri.
Allt blir lite som det blir men saknar den där röda tråden. Bättrar på lite här och lite där. Men många platser orkar jag inte ens. Som vid lilla huset. Vill ju ha fint där också men inget som kräver massa skötsel.
Rådjuren har ätit upp några av bärbuskarna. Allt känns skit ärligt talat. Vad är det för mening att greja och dona om andra förstör?!
Ska jag behöva ha två meter staket runt alltihop???
 
Så nöjd med dagen
Saker som fanns på listan
Köra hem gödsel ✅
Plantera vinbärsbuske ✅
Lägga ut gödsel där bönorna ska vara ✅
Plantera bönorna ❌
Gräva upp resten av vresrosen som kommer hota den nya rabatt jag planerar ✅
Lägga gödsel på ett av äppelträden ✅
Vattna ✅
Köra bort ris ✅

Saker som inte fanns på listan
Plantera en kruka med sommarblommor ✅
Klippa bort ris från diverse träd bla en sälg som står superkorkat på en smal remsa av kommunens mark mellan tomterna ✅

Till det har mamma varit på besök och klippte bort rotskott av körsbär och krikon samt fjolårsgrenarna från hallonen saker som jag skjutit på till sen.
Jag fick även en glad överraskning i att det som i förrgår såg ut att bara bli 3 sockerärtor nu är 10+ st :) (nu är bara frågan när jag vågar ta av fiberduken som ligger där för att skydda mot kajorna)
 
Här har vi "released the kraken", bokstavligt talat :sneaky: Har en gammal stenrabatt som var ordentligt eftersatt med massor av olika ogräs och annat bös som tagit över. Släppte loss lite olika sorters mynta där och voilá - minimalt med ogräs att rensa :idea: Kanske kommer jag ångra mig bittert om några år, men såhär tre år in känner jag ingen som helst ånger

(Don't try this at home, kids)
Hmmmmmm...
Hade tänkt testa med solrosor där parksallaten tagit fäste...men mynta kan ju vara ett alternativ också...dock blir nog grannen inte så glad om hon får mynta i potatislandet intill...
 
Ja, det stämmer! Jag tror att jag köpte plantor i sexpack på typ plantagen till ett träd, till det andra köpte jag på Facebook, mot slutet av sommaren är det många som delar på/är less på daggkåpa! Så orkar du vänta kommer du få tag på daggkåpa väldigt billigt i sensommar/häst skulle jag tro. 😁 Jag har påskliljor tillsammans med den runt ett annat träd, det blev jättefint!
Bor någon i min närhet (töreboda) så bara kom o hämta skiten,hua vad det växer
 
Satt och googlade kompostkvarn senast igår efter att ha krattat upp plockepinnet av grenar och kvistar som pilen släpper från sig under ett år. Lockande tanke att kunna flisa ner istället för att köra till återvinningen. Lär inte få slut på grenar så länge trädet står kvar heller :grin:

Lite så! Pilgrenar och blad gick toppen för den att tugga i, både äldre torrt och pinfärskt.
Jag har fyllt två stora rabatter med flis nu, grundat en pallkrage med det, och fyllt 10 st 40-literssäckar (gamla plantjordpåsar). Hade kunnat fortsätta tugga i några dagar till! Min trädgårdsjord behöver verkligen det med, sandigt med inslag av lite lera har jag.

Jag körde min enkla kvarn från Biltema igår, jag är helt kär i den! Det är tredje året jag har den (tror jag) och den fungerar fortfarande utmärkt. Det är verkligen ett av mina bästa trädgårdsinköp, jag älskar att jag kan ta vara på ännu mer biomassa från trädgården. Med tanke på att den håller fortfarande anser jag att de där ca 2000 jag gav för den är avskrivna vid det här laget.
 
Tänk på det som design. Estetik. Arkitektur. Då blir det kanske lättare att inte blanda ihop det med religiösa rörelser såsom biodynamisk odling (det är antroposofernas metod).

Permakultur är ett designverktyg/tankesätt, som involverar både ekosystem och människor.

Sen så kan det såklart kombineras med fler saker.

Om man är intresserad av ett liknande tänk som enkelt och bevisat lönsamt kan appliceras på storskalig odlingsverksamhet, så har Regenerativ odling fått jättebra resultat hittills. Kan rekommenda boken "From Dirt to Soil" om man vill läsa om en av storbönderna som började med det.
Det är ju de själva som säger att det här är det nya sättet som måste ersätta konventionell odling. Att det inte finns någon framtid för någon i att odla annueller för mat, utan att mänskligheten istället måste börja leva och odla på det här nya sättet, med permakultur.

Om de hade sagt ”Det är ett roligt experiment för jag skulle vilja bo i en nötskog” så hade jag inte tittat på matproduktionen, men när de nu själva säger att det är såhär matproduktion måste gå till i framtiden, så är det väl rimligt att fundera på hur det i så fall skulle bli? Om vi i Sverige ska sluta odla säd, potatis och ettårsgrönsaker som matkälla och ersätta det med kastanjer och perenna växter?
 
Jag körde min enkla kvarn från Biltema igår, jag är helt kär i den! Det är tredje året jag har den (tror jag) och den fungerar fortfarande utmärkt. Det är verkligen ett av mina bästa trädgårdsinköp, jag älskar att jag kan ta vara på ännu mer biomassa från trädgården. Med tanke på att den håller fortfarande anser jag att de där ca 2000 jag gav för den är avskrivna vid det här laget.
Kul! Har hört mycket gott om Biltemas. Den vi hyrde var en Bosch, kostar 5K och det känns ju lite väl. Men har span på begagnatmarknaden också, de verkar ha en lång livslängd!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp