Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hjälp mig tänka
Jag har tänkt köpa ett Oden växthus på 18m2. Jag vet var jag ska ställa det och vet att jag måste skicka in en bygganmälan till kommunen. Det kommer bli ett skitjobb att fixa iordning marken då det idag står ett krikonträd där ena hörnet ska vara och det finns hundratals om inte tusentals rotskott på ytan där växthuset ska stå. Tanken är att odla tomater, gurka, paprika, aubergine i det samt ha ett par vinstockar (som hålls efter rätt hårt så de inte får ta över) och ha en yta för krukor där jag kan ha typ ett fikonträd, en physallisbuske och kanske något mer. Som synes lär det bli rätt fullt.
Igår blev jag erbjuden att få mammas och pappas växthus. Fördelen är att det är gratis, det kräver ingen bygganmälan osv. Nackdelen är att det är ett glasväxthus, jag räknar med att byta taket till kanalplast då vissa rutor är trasiga, och att det är på typ 5m2 eller vad de som är på 3*4 rutor (eller om det är 3*5 rutor) är. Mina planer om vad jag vill odla funkar alltså inte utan då blir det tomat, gurka och kanske någon paprika. Problemet med placeringen är att det fortfarande är typ samma ställe som är aktuellt då övriga platser som skulle funka kräver tillstånd från min granne som av för mig okänd anledning avskyr mig och fortfarande efter snart 20 år inte ens sagt "Hej".
Det finns en alternativ plats men där är det också rotskott dock av körsbär och så är det en hallondjungel.

Alternativ 3 är att köra med två stycken och plattsätta det lilla och använda det för krukodlingen. Min plan med det stora är att bygga en sockel för att höja upp det vilket ju gör att det blir jobbigt att ta in och ut krukorna. Här är jag då tillbaka i tillstånd från antingen sur granne eller placera i surkörsbärs och hallon djungel.
 
Hjälp mig tänka
Jag har tänkt köpa ett Oden växthus på 18m2. Jag vet var jag ska ställa det och vet att jag måste skicka in en bygganmälan till kommunen. Det kommer bli ett skitjobb att fixa iordning marken då det idag står ett krikonträd där ena hörnet ska vara och det finns hundratals om inte tusentals rotskott på ytan där växthuset ska stå. Tanken är att odla tomater, gurka, paprika, aubergine i det samt ha ett par vinstockar (som hålls efter rätt hårt så de inte får ta över) och ha en yta för krukor där jag kan ha typ ett fikonträd, en physallisbuske och kanske något mer. Som synes lär det bli rätt fullt.
Igår blev jag erbjuden att få mammas och pappas växthus. Fördelen är att det är gratis, det kräver ingen bygganmälan osv. Nackdelen är att det är ett glasväxthus, jag räknar med att byta taket till kanalplast då vissa rutor är trasiga, och att det är på typ 5m2 eller vad de som är på 3*4 rutor (eller om det är 3*5 rutor) är. Mina planer om vad jag vill odla funkar alltså inte utan då blir det tomat, gurka och kanske någon paprika. Problemet med placeringen är att det fortfarande är typ samma ställe som är aktuellt då övriga platser som skulle funka kräver tillstånd från min granne som av för mig okänd anledning avskyr mig och fortfarande efter snart 20 år inte ens sagt "Hej".
Det finns en alternativ plats men där är det också rotskott dock av körsbär och så är det en hallondjungel.

Alternativ 3 är att köra med två stycken och plattsätta det lilla och använda det för krukodlingen. Min plan med det stora är att bygga en sockel för att höja upp det vilket ju gör att det blir jobbigt att ta in och ut krukorna. Här är jag då tillbaka i tillstånd från antingen sur granne eller placera i surkörsbärs och hallon djungel.

Jag hade fokuserat på att få till det med det stora växthuset. Jag älskar mitt pyttelilla växthus men ja, det har bara gjort mig mer sugen på ett ordentligt stort växthus.

Kan du få till det på något enkelt sätt med det lilla (dvs prata med grannen) så är det en bonus.
 
Snittblomsrabatten är klar 🥳
Dock har jag en massa blommor kvar så kommer behöva fortsätta göra rabatt i slänten på andra sidan armeringsnätet, det var inte med i planeringen 🙈

Blommorna som är kvar är lite mindre så funderar på att kruka om dem till en större kruka vilket skulle ge mig lite mer tid till att dels rensa där de ska stå och dels göra klart framför den nyplanterade rabatten vilket egentligen var planen.

Jag och mina sommarfötter ska iaf hoppa i duschen nu 😁
20230605_145910.jpg
 
Vågar man beställa dahliaknölar nu (impecta)? Tänker på att de man ser i butik vanligen är döda vid den här årstiden. Har hittat en jag verkligen vill ha. Struntar i om den inte hinner blomma i år, det viktiga är att den lever och kan växa sig starkare.
 
Vågar man beställa dahliaknölar nu (impecta)? Tänker på att de man ser i butik vanligen är döda vid den här årstiden. Har hittat en jag verkligen vill ha. Struntar i om den inte hinner blomma i år, det viktiga är att den lever och kan växa sig starkare.
Jag beställde förra veckan från Magnolia och de var jättefina allihop
 
Påbörjade planteringen i bädden jag ska ha blandade sommarblommor i. Men sen blev jag akut hungrig och fick avbryta. Klockan var ändå 20.30, så det var väl kanske inte så konstigt. Har fått ner fem sorters dahlior, två sorters sommarrudbeckia, aster, tre sorters zinnia, ekorrkorn, en sorts nigella och. en sorts sommarflox. Har en del grejer kvar...
 
Känner mig lite uppgiven i trädgården. Den är alldeles för stor. Hur kommer jag någonsin kunna få den fin 😞?

Har rensat och snyggat till två rabatter idag och fyllt på lite ny jord.
Nya bevattningssystemet är ju för stort så måste göra själva odlingslandet större. Annars blir det vatten på utsidan och det är slöseri.
Allt blir lite som det blir men saknar den där röda tråden. Bättrar på lite här och lite där. Men många platser orkar jag inte ens. Som vid lilla huset. Vill ju ha fint där också men inget som kräver massa skötsel.
Rådjuren har ätit upp några av bärbuskarna. Allt känns skit ärligt talat. Vad är det för mening att greja och dona om andra förstör?!
Ska jag behöva ha två meter staket runt alltihop???
Tips mot rådjuren är att hänga upp fårull. Nåt gammalt husmorstips men de funkar hos mina föräldrar.
 
Är det någon som använder den här typen av klämmor? Det ser på bilden ut som om det är ganska lite plats för snöret. Jag använder tunn elstängseltråd, den är väl 3 mm tror jag. Visst är den för tjock för att fungera i den klämman?
 
Ställde ut alla tomater, butternutterna och squashen igår, täckte med 2 lager fiberduk över natten.
Okänt hur kymigt det har varit inatt, men när jag klev upp var det lite drygt +5° och allt ser välmående ut, så jag lär försöka uppbåda energi till att gräva ner allt sen :up:
 
Pioner ska flyttas på hösten men är det skrik och panik så kan en ju prova att göra det nu (de är ju lite kinkiga men borde överleva om en är försiktig även om de kanske inte blommar i år).

De andra vet jag inte.
Nä det är ingen panik alls :) jag tycker bara det är synd att pionen står där och knappt syns. Jag flyttar den till hösten. Då hinner jag hitta ett bra ställe till den också.
 
Efter allt ert prat om kompostkvarn undrar jag om jag inte behöver en jag med. Men, i egenskap av snålänning vill jag lägga så lite pengar som möjligt. Kommer jag ångra mig om jag köper den billigare varianten på Biltema? Jag tror inte jag kommer flisa speciellt mycket och grovt.
 
Efter allt ert prat om kompostkvarn undrar jag om jag inte behöver en jag med. Men, i egenskap av snålänning vill jag lägga så lite pengar som möjligt. Kommer jag ångra mig om jag köper den billigare varianten på Biltema? Jag tror inte jag kommer flisa speciellt mycket och grovt.
Jag funderade på kompostkvarn och pratade med pappa om saken. Han rekommenderade mig att strunta i det. Det tar massor av tid att få igenom grenarna och det är ju inte gratis vare sig i inköp eller drift. Eftersom jag har fri tillgång till gödselstack med allehanda material i så kör jag grenar till ÅVCn och täckmaterial från stallet istället
 
Jag funderade på kompostkvarn och pratade med pappa om saken. Han rekommenderade mig att strunta i det. Det tar massor av tid att få igenom grenarna och det är ju inte gratis vare sig i inköp eller drift. Eftersom jag har fri tillgång till gödselstack med allehanda material i så kör jag grenar till ÅVCn och täckmaterial från stallet istället
Jo kanske. Men jag har inte fri tillgång täckmaterial (eller rättare sagt, ingen möjlighet att ta hem)..
Just nu lägger jag grenar på hög på baksidan och köper täckbark i påse.

Men jag är lite tveksam till om jag kommer använda en kvarn så mycket. Därför min fundering om de billigare alternativen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 299
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 506
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp