Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir inte bra..
16858617217127517720639794808928.jpg
 
Här har det skvätt på och regnat var och varannan dag i nån vecka och med regnet kom också avsevärt kyligare dagar och nollgradiga nätter (:meh:)
= har inte kunnat plantera ut något i grönsaksväg än, men funderar på att göra det idag eftersom det börjar bli väl vildvuxen för att ha allt inne och sen täcka med väv och hoppas på det bästa 🤷‍♀️
Här är det 20 grader på dagarna och blåser. 1 grad på natten. Inget regn på ett par veckor och inget att skåda i långtidsprognosen. Helt värdelöst!
 
Ja, har vi någon AllmäktigVäderGud på buke som kan hjälpa oss att byta väder mellan varandra 1-3 dagar? :idea:
Sååå less på moln. Regn behöver vi inte heller just nu utan sol+värme så jag kan få vänja mina tomater om att bo ute innan... augusti. Ska vara rätt somrig temp i veckan men fortsätter detta är det bara moln och jag får noll motivation till att ens omplantera växter ute vilket är lättast annars:arghh:

Mina tomater som verkar behöva behandlas mot någon ohyra som jag inte ens ser, tänker såpspraya och titta nervöst på varje dag hjälper nog:laugh:
/GnElly
 
Större delen av allt regn som vi fått senaste veckorna har inte ens varit med i prognoserna:laugh: Hoppas på omvänt med sol i veckan!
 
Jag har precis kollat den här fantastiska nya filmen om en nötskog i vardande i Skåne. Sevärd!

Genast surfade jag hemnet efter lämplig tomt (vilket fanns! På en jättevacker plats alldeles i närheten, granne med dem jag köper ägg, vilt och nöt från) och tänkte börja förverkliga. I egen takt. Tänker att även så lite som en "ö" av träd, amträd och kompanjoner per år till slut skulle bli något. Påminde mig sedan att jag knappt pallat livsuppehållande åtgärder till min mycket blygsamma balkongodling i nyligaste hälsosvackan och tja... Det går alltid att drömma.:p🌱

I verkligheten har mitt droppbevattningsset kommit, en adapter innekran till trädgårdsslang väntar på att bli hämtad av snäll mamma på lokala Granngården och nästa vecka kommer två vänner och riggar systemet. Nu har också Gode Henriks målla kommit upp! Hittills har tre frön av ca 50 sådda grott, men jag visste att grobarheten utan stratifiering är modest sedan tidigare så jag köttade på ordentligt.
Jag kan inte så mycket om permakultur, men det är en sak jag inte riktigt förstår som kanske andra som kan mer kan förklara?

I filmen förklarar de att tanken är att nötodlingarna ska ersätta spannmål, rotfrukter och andra ettåriga matkällor. Jag har varit på Korsika, där de ju har en lång tradition av just kastanjeodling, och jag gissar att det är något liknande de gamla kastanjeskogarna man kan se där som är målet här (uppblandat med hassel, valnöt och annat). Men de kastanjeskogarna är väldigt arbetskrävande att skörda. Om man tänker sig att man ska ersätta t ex en årsförbrukning av potatis som huvudsaklig kolhydratkälla med kastanjer, och då alltså hinna sköta och skörda tillräckligt med kastanjer och andra nötter för att livnära sig på - går det ens?

Om tanken är att ersätta sädesfält och potatisåkrar med kastanjer och hasselnötter?
 
Jag kan inte så mycket om permakultur, men det är en sak jag inte riktigt förstår som kanske andra som kan mer kan förklara?

I filmen förklarar de att tanken är att nötodlingarna ska ersätta spannmål, rotfrukter och andra ettåriga matkällor. Jag har varit på Korsika, där de ju har en lång tradition av just kastanjeodling, och jag gissar att det är något liknande de gamla kastanjeskogarna man kan se där som är målet här (uppblandat med hassel, valnöt och annat). Men de kastanjeskogarna är väldigt arbetskrävande att skörda. Om man tänker sig att man ska ersätta t ex en årsförbrukning av potatis som huvudsaklig kolhydratkälla med kastanjer, och då alltså hinna sköta och skörda tillräckligt med kastanjer och andra nötter för att livnära sig på - går det ens?

Om tanken är att ersätta sädesfält och potatisåkrar med kastanjer och hasselnötter?
De pratar i filmen om att potatisodling t ex inte är hållbart, för då behövs diesel, men givet att det går att lägga in obegränsat med arbetskraft (som de ju gör med nötterna), så kan man ju odla potatis med handkraft också, utan diesel. Och gödsla med kompost och kanske lite hönsgödsel eller annat om man skaffar några djur. Eller från sig själv om man skaffar utedass.

Alltså, vi har ju redan metoder för hur man gör för att bli självförsörjande utan diesel och konstgödsel i Sverige, det är ju bara att backa bandet och gå tillbaka till hur man levde före industrialiseringen av jordbruket?

Sen är det ett kul experiment att försöka odla kastanjer i större skala i Sverige, såklart, och roligt att se om man kan få det att fungera, men jag misstänker att det som ger mest mat är den gamla trista potatisen. Inte lika spännande, såklart.
 
Gigantgräsmattan och träningsplanen är nu nyklippta och solen har minsann kommit fram = jag sippar te och finurlar på om jag ska (orka) fixa med lite odlingar eller blom/småbuskförflyttning av något slag idag också 🤔
 
Edit:
De pratar i filmen om att potatisodling t ex inte är hållbart, för då behövs diesel, men givet att det går att lägga in obegränsat med arbetskraft (som de ju gör med nötterna), så kan man ju odla potatis med handkraft också, utan diesel. Och gödsla med kompost och kanske lite hönsgödsel eller annat om man skaffar några djur. Eller från sig själv om man skaffar utedass.

Alltså, vi har ju redan metoder för hur man gör för att bli självförsörjande utan diesel och konstgödsel i Sverige, det är ju bara att backa bandet och gå tillbaka till hur man levde före industrialiseringen av jordbruket?

Sen är det ett kul experiment att försöka odla kastanjer i större skala i Sverige, såklart, och roligt att se om man kan få det att fungera, men jag misstänker att det som ger mest mat är den gamla trista potatisen. Inte lika spännande, såklart.
Edit: Jag skulle väl kanske sett klart filmen innan jag skrev... De säger i slutet att de inte är bönder utan konstnärer, så då antar jag att man ska se odlingen som ett konstverk snarare än som matodling i första hand. Syftet är inte "hur kan vi odla mat i Sverige?", syftet är "Hur kan vi skapa ett stort växande konstverk som vi mår bra av att vara i, och som ger oss möjlighet att leva det liv vi vill leva?". Jag tror t ex att det finns en anledning till att vinbönder inte har sina vindruvor i skogen, och det är att druvorna behöver ha ordentligt med sol för att det ska bli ett bra vin, och att det är opraktiskt att skörda vindruvor i trädtopparna - men syftet är inte att göra ett gott vin, utan syftet är att skapa en ny sorts vin som vuxit på ett nytt sätt, och se om det går. Känna att man är en del av ett helt nytt sätt att leva.

Just det där att de är konstnärer, inte bönder, tyckte jag förklarade jättemycket vad permakultur syftar till. Det ska inte vara matproduktion - maten är bara en (trevlig) bieffekt av det konstnärliga skapandet.
 
Just det där att de är konstnärer, inte bönder, tyckte jag förklarade jättemycket vad permakultur syftar till. Det ska inte vara matproduktion - maten är bara en (trevlig) bieffekt av det konstnärliga skapandet.
Ur mitt perspektiv är - för att lägga mig nära ditt uttryckssätt här - matproduktion en bieffekt av skapandet av ett regenerativt liv. Regenerativt som i genererar mer energi/nytta än det förbrukar.

Synd om du slutdrar att all permakultur är konstprojekt bara för att du hört två konstnärer se sin permakulturgärning som del av deras konstnärsliv.

Rent teoretiskt är permakulturens grundprinciper tre: earth care, people care, equal share. Utöver dem finns tolv designprinciper som är verktyg att uppnå de tre etiska principerna med. Det är verkligen värt att läsa lite om för alla som lever (i samhällen som funkar) på ”mer än ett jordklots resurser”.

Tillägg: inget i permakultur är heller nytt, utan gammal visdom men som tillämpad med vår teknologiska kunskap också kan ge en god, i många fall höjd, livskvalitet också i samtiden.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp