Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt problem är att om jag fyller på så svämmar det över, och eftersom det i princip inte försvinner något så skulle det knappt bli något tillskott alls. Böndernas grödor växer ju inte i ett lika slutet system som en pallkrage blir.
Ok.. hos oss sjunker det lite och växterna använder äter näringen så det behöver fyllas på vart efter...
 
Hm. Känner du någon med större trädgård som kan ta emot ditt överskott sas? Har en en stor trädgård finns det alltid ytor som behöver fyllas upp.

Alla jag känner häromkring har lika små trädgårdar som jag 😁 Och det blir för liten mängd för att jag tror någon skulle vara intresserad av att köra hit för att hämta, och för min del kan jag ta med när jag ändå kör till återbruket. Det är inget problem egentligen att hantera överskottet, min fundering grundar sig mer i hur mycket ny jord eller kompost man behöver tillföra för att det ska fungera bra att odla i samma pallkrage 60x80 år efter år. På grund av liten yta så har jag inte så många, och därmed inte heller möjlighet att byta växtplats varje år.
 
Ok.. hos oss sjunker det lite och växterna använder äter näringen så det behöver fyllas på vart efter...

Verkar som att jorden sjunker för alla andra så kanske gör jag något annat fel 🤣

Litegrann absolut, men inte mer än några liter som behöver fyllas på och det känns lite lite med bara några procents tillskott med tanke på hur mycket jord det ryms...?
 
Jag har varit och planterat ut en pallkrage med kål. Nu är frågan var jag ska sätta resterande 3/4-delar av mina plantor O_o Jag har EN till pallkrage som jag kan avyttra till kål, men sen då??
Sen har några gurkplantor och squashplantor fått flytta ut där dom ska bo (hoppas det är slut på kalla nätter!). Dessutom petade jag ner några fler brytböne- och majrova-frön, där det ser tunnt ut. Alla frön har inte grott...
Men dillen, som jag trodde att katten dödat, är på G - hurra!!
 
Visa bifogad fil 120392

Jag har köpt "begagnade" växter och varit hos en tant som ska flytta och därmed grävt upp hela sin (visnings-) trädgård. Alla dessa plantor för 1500 kr! Jag har dock plan för ungefär tre plantor. Sambon har gett upp för länge sen 🤪

Jag var också i Ljusrotet och fyndade! För mig gick det på 580 kr plus att jag kommer behöva anlägga en ny rabatt tror jag 😁

Köpte en okänd pion, silverax, stor blodtopp, blå bergsvallmo, nejlikarot, några hostor och anemoner, jag funderade på grönlilja men tyckte inte att jag hade behov av den men nu ångrar jag mig litegrann. Jag tror att bergsvallmon var dyrast och den har jag verkligen ingen plan för men tycker dom ser så fina ut så jag kunde inte låta bli.

Innan dess var jag på plantmarknad och köpte en brun näva, en ormbunke och en fänrikshjärta för sammanlagt 70 kr 😁
 
Köpt droppbevattning till tomaterna i växthuset i år. Tyckte det var lite svårt att ställa in så man får lagom droppmängd. Känns som det var lite man behövde vrida för att det skulle gå från inte droppa nått till att droppa ganska mycket. Hinner nog fundera ut hur den funkar innan semestern i alla fall 🙈
 

Bifogade filer

  • CD0E974F-4B4E-49FA-9C0D-24E746CE4C43.jpeg
    CD0E974F-4B4E-49FA-9C0D-24E746CE4C43.jpeg
    368,4 KB · Visningar: 13
Jag var också i Ljusrotet och fyndade! För mig gick det på 580 kr plus att jag kommer behöva anlägga en ny rabatt tror jag 😁

Köpte en okänd pion, silverax, stor blodtopp, nejlikarot, några hostor och anemoner, jag funderade på grönlilja men tyckte inte att jag hade behov av den men nu ångrar jag mig litegrann.

Innan dess var jag på plantmarknad och köpte en brun näva, en ormbunke och en fänrikshjärta för sammanlagt 70 kr 😁
Kul! Jag köpte också nejlikrot, fyllda vitsippor, en enorm okänd pion, en mindre pion, en berberis, en stor klematis, några blå bergvallmo och två buskar jag verkligen inte kommer på namnet på just nu 😁 sen köpte jag typ 15 växter av en privatperson i närheten också :angel:
 
Kul! Jag köpte också nejlikrot, fyllda vitsippor, en enorm okänd pion, en mindre pion, en berberis, en stor klematis, några blå bergvallmo och två buskar jag verkligen inte kommer på namnet på just nu 😁 sen köpte jag typ 15 växter av en privatperson i närheten också :angel:
Min pion var också väldigt stor! Jag frågade vad det var för sort men tydligen hade vintern tillsammans med fåglarna nu på våren gjort att märkningarna försvann så det får bli en överraskning 😁
 
Alla jag känner häromkring har lika små trädgårdar som jag 😁 Och det blir för liten mängd för att jag tror någon skulle vara intresserad av att köra hit för att hämta, och för min del kan jag ta med när jag ändå kör till återbruket. Det är inget problem egentligen att hantera överskottet, min fundering grundar sig mer i hur mycket ny jord eller kompost man behöver tillföra för att det ska fungera bra att odla i samma pallkrage 60x80 år efter år. På grund av liten yta så har jag inte så många, och därmed inte heller möjlighet att byta växtplats varje år.

Kan du inte täckodla och näringsvattna för att slippa fylla på så mycket? Med vettig växtföljd borde det inte bli så stort behov av att faktiskt fylla på något. När du skördar tar du ju också bort en del biomassa, så det brukar jämna ut sig tycker jag...

(Jag har också väldigt begränsat med plats, faktiskt bara ett par pallkragar och en balkong med något hundratal krukor.)
 
Kan du inte täckodla och näringsvattna för att slippa fylla på så mycket? Med vettig växtföljd borde det inte bli så stort behov av att faktiskt fylla på något. När du skördar tar du ju också bort en del biomassa, så det brukar jämna ut sig tycker jag...

(Jag har också väldigt begränsat med plats, faktiskt bara ett par pallkragar och en balkong med något hundratal krukor.)

Jag vet inte riktigt vad jag skulle vinna på att täckodla, bygger inte det också på höjden?
 
Men om du fyller på med gödsel och mer jord, svämmar det inte över till slut? Eller har jag kanske på för mycket ny jord och gödsel, att det är därför jag måste ta bort gammal jord...

Jord blir inte gammal.

Tar näringen slut så fyller du på med gödsel, du behöver inte byta ut jorden. Växla vad du odlar i pallkragarna så får du inte problem med sjukdomar.

Vad gör du liksom med all jord du byter ut? Lägger ihop med bokashin och gör ny näringsrik jord, hoppas jag?

Mina pallkragar halveras på ett år, men jag har bra med mask i marken, kör på nästan ren hästgödsel, och odlar tätt, så det går åt. Tar jag ut jorden är det för att blanda ihop med komposten och göra ännu mer jord.
 
Jag vet inte riktigt vad jag skulle vinna på att täckodla, bygger inte det också på höjden?

Om du täckodlar och fyller på med näringsvattning behöver du ju inte direkt fylla på med gödsel? Och jord skulle jag aldrig fylla på med alls om det inte vore uttrycklig brist (och hellre då fylla på med växtdelar och kompost istället för jord).

Eller jag kanske inte fattar vad det är som händer, varför blir det fullt om det var lagom från början? :confused: Vad är det du odlar förresten?
 
Jord blir inte gammal.

Tar näringen slut så fyller du på med gödsel, du behöver inte byta ut jorden. Växla vad du odlar i pallkragarna så får du inte problem med sjukdomar.

Vad gör du liksom med all jord du byter ut? Lägger ihop med bokashin och gör ny näringsrik jord, hoppas jag?

Mina pallkragar halveras på ett år, men jag har bra med mask i marken, kör på nästan ren hästgödsel, och odlar tätt, så det går åt. Tar jag ut jorden är det för att blanda ihop med komposten och göra ännu mer jord.

Menar du att fylla på med flytande eller koncentrerat gödsel? Jag brukar fylla på med kogödsel, men det tar ju plats.

Ja, gör bokashi och det som blir över från av den gamla jorden (när jag fyllt på) kör jag till jordinsamlingen på återbruket. Påfyllningen kommer från kompostjorden, bokashijorden och en påse kogödsel.

Jag har ganska mycket daggmaskar (?) men vet inte om det finns bättre mask. Har sett att det finns kompostmask att köpa men tyckte att det kändes lite overkill för en stadsodlare i liten skala, som jag är. Borde man skaffa det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp