Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fyllt på varje år, men nu är det fullt, så från nästa år tror jag att jag tar bort mitt för att kunna ersätta med lite gödsel. Jag har gott om platser där jag behöver fylla på jord, så jag får flytta runt det lite. :)

Ja, jorden jag tar bort från pallkragarna använder jag till att reparera gräsmattan med (jag är inte så kinkig med min gräsmatta... använd jord duger till lappning).
 
Japp, jag vågar inte odla ätbart i icke-livsmedelsgodkänd plast. Mina är två av Elhos största samt en näst störst (XXL 100cm resp 80cm) och billigaste stället jag hittat de största är på Hornbach. Den på 80cm finns också på bla Bauhaus. Jag har odlat i dem i tre år nu och det syns inte att de är använda.

Jag dividerade med en kvinna på Granngården angående deras vattenbaljor och de är inte livsmedelsgodkända O_o så jag skippade dem.
Tack då ska jag kolla in dem!

Nej jag vet, att vad de flesta inte vet är att hästarnas saliv bryter ner plasten i hinkarna (de flesta hinkar är inte livsmedelsgodkända) och bör bytas med jämna mellanrum när det blir "beläggning" som inte går bort.
 
Det har gått sååå dåligt med odlandet här (inte bara mus-historien ute i växthuset), det har varit en riktig jäkla skitvår kort sagt!
För att trösta mig själv lite spontanköpte jag några åkerbärsplantor när jag var förbi handelsträdgården i byn. Aldrig smakat, aldrig odlat åkerbär, men tänkte att det kan ju vara kul att testa. Kommer hem och läser på lite mer och inser att det behövs minst två olika sorter för pollinering, så...jag kommer alltså behöva anlägga en liten åkerbärsodling :angel:
 
Eller tillverkning av nya rabatter! :D

Exakt, allt som funkar :laugh: Jag är inte så kretsloppsnördig, tex komposterar jag inte hushållsavfall själv, men jag älskar verkligen min kompostkvarn så jag kan använda mitt egna sly och inte donera det till kommunen. Jag är SÅ sur att jag inte gjort det tidigare! Och använd jord känns väldigt onödigt att lägga på trädgårdskomposten, bättre att använda den direkt igen sas.
 
Absolut inte, jag fyller ju bara upp så det blir lagom mycket varje år. Den befintliga jorden bryts ju ner och det gör ju även mitt flis i bottnen så allt sjunker ju ihop lite för varje år. Att ha flis i botten är min variant på en liten hügelbädd, jag älskar det konceptet: https://www.land.se/tradgard/bygg-och-odla-i-en-hugelbadd/

Någon gång när jag orkar ska jag göra det i stor skala.

I mina pallkragar sjunker inte jorden, eller väldigt lite i alla fall. Har troligtvis en betydligt mindre trädgård än de flesta i den här tråden så jag har i princip ingen annanstans jag har användning av överbliven jord (inte utan att det blir översvämning där istället). Så jorden som blir över måste jag köra iväg, så funderar på om jag kanske gör det onödigt mycket. Men har både Bokashi och trädgårdskompost och köper gödsel i påse, så det blir helt enkelt ett överskott...
 
@athena_arabians Jag frågade om plasstråg då jag vill planera ner mynta i pallkragen utan att den sprider sig och tar över, jag borde kunna ha den i en plastkruka dock? Som är nedgrävd till viss del, eller en vanlig terracottakruka så länge det är hål så att det kan rinna ur vatten?
Jag behöver kanske inte göra det så svårt..
 
@athena_arabians Jag frågade om plasstråg då jag vill planera ner mynta i pallkragen utan att den sprider sig och tar över, jag borde kunna ha den i en plastkruka dock? Som är nedgrävd till viss del, eller en vanlig terracottakruka så länge det är hål så att det kan rinna ur vatten?
Jag behöver kanske inte göra det så svårt..
Moahaha! Ett endaste hål i krukan och du har mynta överallt ;) /Been there, bought the t-shirt osv...
 
Moahaha! Ett endaste hål i krukan och du har mynta överallt ;) /Been there, bought the t-shirt osv...
Här har vi "released the kraken", bokstavligt talat :sneaky: Har en gammal stenrabatt som var ordentligt eftersatt med massor av olika ogräs och annat bös som tagit över. Släppte loss lite olika sorters mynta där och voilá - minimalt med ogräs att rensa :idea: Kanske kommer jag ångra mig bittert om några år, men såhär tre år in känner jag ingen som helst ånger

(Don't try this at home, kids)
 
Här har vi "released the kraken", bokstavligt talat :sneaky: Har en gammal stenrabatt som var ordentligt eftersatt med massor av olika ogräs och annat bös som tagit över. Släppte loss lite olika sorters mynta där och voilá - minimalt med ogräs att rensa :idea: Kanske kommer jag ångra mig bittert om några år, men såhär tre år in känner jag ingen som helst ånger

(Don't try this at home, kids)
Jag har också gjort det, men tillsammans med jordärtskocka som också vill ta över herraväldet...

Jag har skapat en liten scen ur "Treffiderna anfaller"* i min trädgård :sneaky::D


*Ni som är för unga, googla på imdb.com :angel:
 
@athena_arabians Jag frågade om plasstråg då jag vill planera ner mynta i pallkragen utan att den sprider sig och tar över, jag borde kunna ha den i en plastkruka dock? Som är nedgrävd till viss del, eller en vanlig terracottakruka så länge det är hål så att det kan rinna ur vatten?
Jag behöver kanske inte göra det så svårt..

Moahaha! Ett endaste hål i krukan och du har mynta överallt ;) /Been there, bought the t-shirt osv...
Jag har tagit bort botten på en kruka och har ingen spridning alls, så hos mig fungerar det! 😁
 
IMG20230603145449.jpg


Jag har köpt "begagnade" växter och varit hos en tant som ska flytta och därmed grävt upp hela sin (visnings-) trädgård. Alla dessa plantor för 1500 kr! Jag har dock plan för ungefär tre plantor. Sambon har gett upp för länge sen 🤪
 
I mina pallkragar sjunker inte jorden, eller väldigt lite i alla fall. Har troligtvis en betydligt mindre trädgård än de flesta i den här tråden så jag har i princip ingen annanstans jag har användning av överbliven jord (inte utan att det blir översvämning där istället). Så jorden som blir över måste jag köra iväg, så funderar på om jag kanske gör det onödigt mycket. Men har både Bokashi och trädgårdskompost och köper gödsel i påse, så det blir helt enkelt ett överskott...

Hm. Känner du någon med större trädgård som kan ta emot ditt överskott sas? Har en en stor trädgård finns det alltid ytor som behöver fyllas upp.
 
Jag byter inte nånting häller på dynga och kompostjord om det behövs fylla på... bönderna byter inte direkt ut jorden på gärdena...

Mitt problem är att om jag fyller på så svämmar det över, och eftersom det i princip inte försvinner något så skulle det knappt bli något tillskott alls. Böndernas grödor växer ju inte i ett lika slutet system som en pallkrage blir.
 
Mitt problem är att om jag fyller på så svämmar det över, och eftersom det i princip inte försvinner något så skulle det knappt bli något tillskott alls. Böndernas grödor växer ju inte i ett lika slutet system som en pallkrage blir.
Jag kanske har missat, men har du täckt botten i kragen med något? Tänker om den står helt avskilt från marken så mask och andra kryp inte kommer åt den
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp