Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du täckodlar och fyller på med näringsvattning behöver du ju inte direkt fylla på med gödsel? Och jord skulle jag aldrig fylla på med alls om det inte vore uttrycklig brist (och hellre då fylla på med växtdelar och kompost istället för jord).

Eller jag kanske inte fattar vad det är som händer, varför blir det fullt om det var lagom från början? :confused: Vad är det du odlar förresten?

Fast det blir väl jord i komposten? Eller är det jag som inte kan rätt ord...? Det som ser ut som jord när gräsklipp och växtlighet förmultnat, det är det jag fyller på med.

Är inte hundra på vad som exakt är täckodling, men jag har försökt två gånger att täcka med finfördelat gräs och växtlighet på ytorna runt plantorna. Ena gången möglade det och andra gången blev det för torrt. Så jag tycker det är enklare att kompostera, och sedan använda det som blir till att odla i.
 
Har planterat om ett gäng aubergine, paprikor och gurkor och hämtar andan innan det stora återstående tomatjobbet tar vid. Så här års skulle jag egentligen ha arrangerat färdigt i växthuset så att det som ska ut på friland skulle bort därifrån. Och så att det som ska vara kvar i växthuset kunde bindas upp på sina slutliga platser. Men den jävla torkan dämpar odlingsentusiasmen även detta år och har gjort att jag skjutit upp utplantering av kål, majs, bönor, betor, purjolök och frilandsgurkor i det längsta i hopp om lite regnhjälp. Som dock inte ser ut att vara på väg de närmsta tio dygnen heller. :(

Inte fullt lika sorgligt odlingsläge som i fjol när både mördarsniglar och torka härjade samtidigt, och mycket av det förodlade var lusangripet och efter i växten. Men det lilla jag har planterat ut och direktsått av bondbönor, sockerärtor, palsternackor och morötter ser inte jättemuntert ut.

Och tanken på att passa med vatten till djuren, odlingarna i växthuset, bären, krukplanteringarna, dahliorna, blommorna i trädgården OCH flera odlingsbäddar i köksträdgården utan någon hjälp ovanifrån gör en inte muntrare. Jag får chansa på täckodlingar igen och hoppas att det inte blir till snigelfarmar, men någon vattentillförsel krävs ju ändå.
 
Har planterat om ett gäng aubergine, paprikor och gurkor och hämtar andan innan det stora återstående tomatjobbet tar vid. Så här års skulle jag egentligen ha arrangerat färdigt i växthuset så att det som ska ut på friland skulle bort därifrån. Och så att det som ska vara kvar i växthuset kunde bindas upp på sina slutliga platser. Men den jävla torkan dämpar odlingsentusiasmen även detta år och har gjort att jag skjutit upp utplantering av kål, majs, bönor, betor, purjolök och frilandsgurkor i det längsta i hopp om lite regnhjälp. Som dock inte ser ut att vara på väg de närmsta tio dygnen heller. :(

Inte fullt lika sorgligt odlingsläge som i fjol när både mördarsniglar och torka härjade samtidigt, och mycket av det förodlade var lusangripet och efter i växten. Men det lilla jag har planterat ut och direktsått av bondbönor, sockerärtor, palsternackor och morötter ser inte jättemuntert ut.

Och tanken på att passa med vatten till djuren, odlingarna i växthuset, bären, krukplanteringarna, dahliorna, blommorna i trädgården OCH flera odlingsbäddar i köksträdgården utan någon hjälp ovanifrån gör en inte muntrare. Jag får chansa på täckodlingar igen och hoppas att det inte blir till snigelfarmar, men någon vattentillförsel krävs ju ändå.
Vågar jag säga att det strilat ner regn i några timmar här...
 
Menar du att fylla på med flytande eller koncentrerat gödsel? Jag brukar fylla på med kogödsel, men det tar ju plats.

Ja, gör bokashi och det som blir över från av den gamla jorden (när jag fyllt på) kör jag till jordinsamlingen på återbruket. Påfyllningen kommer från kompostjorden, bokashijorden och en påse kogödsel.

Jag har ganska mycket daggmaskar (?) men vet inte om det finns bättre mask. Har sett att det finns kompostmask att köpa men tyckte att det kändes lite overkill för en stadsodlare i liten skala, som jag är. Borde man skaffa det?

Sluta kör runt bilen med jord, varken för att slänga eller köpa jord. Du har ju en jordfabrik iom bokashin, du behöver inte byta ut jord. På hösten kan du ta ut "gammal jord" och sätta ihop med bokashin så har du massvis med näringsrik jord att fylla lådorna med på våren.

Behövs det mer näring under säsongen kan du mylla ner lite gödsel, eller lägga på färskt gräsklipp. Grönt gräs = kväverikt.

Det är helt onödigt och väldigt omiljövänligt att slänga finjord du gjort för att köpa fuljord gjord av torv.

Får du mer jord än du behöver från bokashifabriken så kan du göra fler pallkragar, eller sälja/ge bort till snälla grannar :).
 
Sluta kör runt bilen med jord, varken för att slänga eller köpa jord. Du har ju en jordfabrik iom bokashin, du behöver inte byta ut jord. På hösten kan du ta ut "gammal jord" och sätta ihop med bokashin så har du massvis med näringsrik jord att fylla lådorna med på våren.

Behövs det mer näring under säsongen kan du mylla ner lite gödsel, eller lägga på färskt gräsklipp. Grönt gräs = kväverikt.

Det är helt onödigt och väldigt omiljövänligt att slänga finjord du gjort för att köpa fuljord gjord av torv.

Får du mer jord än du behöver från bokashifabriken så kan du göra fler pallkragar, eller sälja/ge bort till snälla grannar :).

Det är inte den nygjorda jorden jag kör iväg, utan den gamla. Och det är främst gödsel jag köper.

Jag kan inte göra fler pallkragar eftersom det inte finns plats för det, och mina grannar har ju samma lilla trädgård med ett överskott av växtrester som jag. Så antingen kör jag iväg med det färska klippet, som då är skrymmande, eller så komposterar jag så mycket jag kan (kan ha kompost i ett läge som inte passar för odling) och kör sedan iväg med gammal jord som då är mindre skrymmande.
 
Jag har precis kollat den här fantastiska nya filmen om en nötskog i vardande i Skåne. Sevärd!

Genast surfade jag hemnet efter lämplig tomt (vilket fanns! På en jättevacker plats alldeles i närheten, granne med dem jag köper ägg, vilt och nöt från) och tänkte börja förverkliga. I egen takt. Tänker att även så lite som en "ö" av träd, amträd och kompanjoner per år till slut skulle bli något. Påminde mig sedan att jag knappt pallat livsuppehållande åtgärder till min mycket blygsamma balkongodling i nyligaste hälsosvackan och tja... Det går alltid att drömma.:p🌱

I verkligheten har mitt droppbevattningsset kommit, en adapter innekran till trädgårdsslang väntar på att bli hämtad av snäll mamma på lokala Granngården och nästa vecka kommer två vänner och riggar systemet. Nu har också Gode Henriks målla kommit upp! Hittills har tre frön av ca 50 sådda grott, men jag visste att grobarheten utan stratifiering är modest sedan tidigare så jag köttade på ordentligt.
 
Missräknade hur trött jag skulle bli av att först vara iväg med barnen så att de kunde springa att lopp och sedan åka till simskolan med dem.

Har åtminstone fått ut mina kålplantor och slingerkrassen men snittblomsrabatten blir det inget gjort med idag.

Kanske att jag orkar plantera om lite ikväll men jag tvivlar.

Det kommer en dag i morgon också. 🤷‍♀️
 
Jag har så orimligt mycket saker som måste planteras ut nu. Eller nyss. Och så lite färdig plats att göra det på... Men imorgon ska jag börja. En åtta meter lång häck av huvudsakligen rosenskära, men även tandpetarsilja, blomstermorot och sommarmalva finns en färdig bädd för. Och jag har gjort en ca 4*4 meter stor rabatt där det ska ut en massa olika sommarblommor. Sedan måste jag tillverka bäddar för en sisådär 80-90 dahlior också. Men först måste jag gräva upp guidekabeln till robotgräsklipparen, kom jag på... Och gräva och gödsla och fräsa mitt potatisland, för potatisen och löken borde ju vara satt för länge sedan. Tur att jag har tre lediga dagar framför mig! Sedan kommer jag ha en del plantor över som jag ska försöka bli av med på lite loppis, typ.
 
Jag har så orimligt mycket saker som måste planteras ut nu. Eller nyss. Och så lite färdig plats att göra det på... Men imorgon ska jag börja. En åtta meter lång häck av huvudsakligen rosenskära, men även tandpetarsilja, blomstermorot och sommarmalva finns en färdig bädd för. Och jag har gjort en ca 4*4 meter stor rabatt där det ska ut en massa olika sommarblommor. Sedan måste jag tillverka bäddar för en sisådär 80-90 dahlior också. Men först måste jag gräva upp guidekabeln till robotgräsklipparen, kom jag på... Och gräva och gödsla och fräsa mitt potatisland, för potatisen och löken borde ju vara satt för länge sedan. Tur att jag har tre lediga dagar framför mig! Sedan kommer jag ha en del plantor över som jag ska försöka bli av med på lite loppis, typ.
Plötsligt är jag så nöjd med min lilla plätt! 😅

Skämt åsido låter det som ett vackert jätteprojekt! <3
 
Jag tycker jag fixar och fixar men ändå blir inte trappan tom.
Har kört hem en omgång gödsel från stallet. Fyllde med den upp två tunnor, lätt utblandat med lera, till tomater så nu är 5 av 8 tomater planterade (3 av dem var gjorda redan tidigare). Resten av gödseln gick till att plantera den ena svartavinbärsbusken och så blev det lite över till en bit där det ska sitta bönor där det just nu är typ ren lera. Sen har jag kånkat vatten för att vattna allt, jag måste se till att få ett utkast installerat nästa gång en rörkrökare är här.
Igår blev det nästan ingenting lite lätt rensning bara eftersom jag var tvungen att handla foder till hästarna.
Idag har jag grävt upp delar av den vresros som smitit in på den yta jag tänker anlägga rabatt på och även grävt upp vresrosskott från en buske jag tog bort förra året. Under kvällen blev det lastning av nästa lass med gödsel. Den ska gå till nästa vinbärsbuske, en mängd borde gå till att fylla på runt ett äppelträd frågan är om jag behöver gräva upp de vårlökar som växer där nu eller om de klarar att få några cm mer jord på sig? Den ska också gå till att fylla upp resten av ytan bönorna ska stå på och så ska den användas till rabatten, där underarbetet inte är klart. Gissar att den är slut innan detta är gjort så någon tomat lär inte bli planterad men det tömmer i alla fall trappan på lite smått och gott.

Planen för resten av helgen är att rensa ytan där rabatten ska vara så jag får ner pionerna, lasta ett lass gödsel till så tomaterna kommer ner, plantera ut blomsterbönorna och förhoppningsvis ha lite gödsel över att plantera honungsrosen i när jag byggt den klätterställningen. Till det måste jag rensa den yta jag sått sena morötter på eftersom det är typ 3 som grott och jag måste så nya från en annan påse. Känns som om helgen räddad rent sysselsättningsmässigt.

I år har jag bytt metod för att köra gödsel. Tidigare har jag skottat den på säck slängt upp 3 säckar (det blir tungt så inte mycket i säckarna) i skottkärran, kört ut dem till släpet, burit in säckarna och sen det omvända hemma. Det har tagit oändligt med tid. I år har jag kört gödseln i de tunnor jag haft tomaterna i så jag har lastat gödseln i skottkärran kört in den i transporten, skottat över delar av den i en tunna och sedan tömt skottkärran i tunnan (kanten knakade så vågade inte tömma med full kärra). Hemma har jag sedan kört ut tunnorna med säckkärra. Snacka om tidsvinst skulle gissa att det tar mindre än halva tiden och jobbet blev helt plötsligt drägligt och fingrarna skriker inte av att bära de tunga bängliga säckarna.

Nu ber jag bara till alla gudar som finns om att vi ska få lite regn för den här torkan börjar bli ett stort problem
 
Är ju inga mängder bara sånt fiiiiiint som kommer men det är mer än inget iaf.

Här kom det litegrann igår också. Inte tillräckligt för växtligheten men det minskade iaf brandrisken för någon dag. Även om det varit kallt i några dagar är det så galet torrt, speciellt när det också blåser rätt rejält, det torkar upp direkt.
 
Har planterat om ett gäng aubergine, paprikor och gurkor och hämtar andan innan det stora återstående tomatjobbet tar vid. Så här års skulle jag egentligen ha arrangerat färdigt i växthuset så att det som ska ut på friland skulle bort därifrån. Och så att det som ska vara kvar i växthuset kunde bindas upp på sina slutliga platser. Men den jävla torkan dämpar odlingsentusiasmen även detta år och har gjort att jag skjutit upp utplantering av kål, majs, bönor, betor, purjolök och frilandsgurkor i det längsta i hopp om lite regnhjälp. Som dock inte ser ut att vara på väg de närmsta tio dygnen heller. :(

Inte fullt lika sorgligt odlingsläge som i fjol när både mördarsniglar och torka härjade samtidigt, och mycket av det förodlade var lusangripet och efter i växten. Men det lilla jag har planterat ut och direktsått av bondbönor, sockerärtor, palsternackor och morötter ser inte jättemuntert ut.

Och tanken på att passa med vatten till djuren, odlingarna i växthuset, bären, krukplanteringarna, dahliorna, blommorna i trädgården OCH flera odlingsbäddar i köksträdgården utan någon hjälp ovanifrån gör en inte muntrare. Jag får chansa på täckodlingar igen och hoppas att det inte blir till snigelfarmar, men någon vattentillförsel krävs ju ändå.

Jag är (återigen) gudaglad över vår bevattningsförening. Så länge jag får tummen ur :angel: och ser till att vattna regelbundet så klarar odlingarna sig.
 
Här har det skvätt på och regnat var och varannan dag i nån vecka och med regnet kom också avsevärt kyligare dagar och nollgradiga nätter (:meh:)
= har inte kunnat plantera ut något i grönsaksväg än, men funderar på att göra det idag eftersom det börjar bli väl vildvuxen för att ha allt inne och sen täcka med väv och hoppas på det bästa 🤷‍♀️
 
Rabattkant. Hjälp!
16858580317178814733481435840280.jpg


Vad kan vara snyggt framför växthuset? Har träkanter, men de är rätt höga. Det är sjukt mycket sten här så det är ett jäkla jobb att få ner kanterna.. Tips tips tips!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 873
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 296
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp