Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då kanske det finns hopp! Jag har aldrig varit såhär sent ute förut, tycker säsongen måste bli så kort om de är pyttesmå vid utplanteringen... men om vi får en bra, lång sommar med tidig värme går det förhoppningsvis. :)
Jag har mina i krukor så jag kan flytta runt dem i början så de får de bästa solläget. Förra året skippade jag dessutom jord och planterade allt direkt i naturgödsel enbart och jäklar vad alla plantor och blommor växte och stod sig länge:)
0DC83CF6-8F67-4685-BEB4-2958ED159981.jpeg
 
Jag har mina i krukor så jag kan flytta runt dem i början så de får de bästa solläget. Förra året skippade jag dessutom jord och planterade allt direkt i naturgödsel enbart och jäklar vad alla plantor och blommor växte och stod sig länge:)
Jag har en speciell "chilibänk" utanför dörren där jag planterar ut dem <3 , men bra påminnelse om gödseln! Jorden behöver definitivt förnyas!
 
Jag har mina i krukor så jag kan flytta runt dem i början så de får de bästa solläget. Förra året skippade jag dessutom jord och planterade allt direkt i naturgödsel enbart och jäklar vad alla plantor och blommor växte och stod sig länge:)
Visa bifogad fil 113441
Jag har så himla spännande varianter i år också! Alla med mörk foliage (en till och med variegated, det har jag aldrig sett förut!) så jag önskar verkligen att de tar sig. De kommer att se jättefräna ut i trädgården.
 
Jag har några nyheter. Bla Pinoccios näsa! Den ser jag nog mest fram emot. Favoriten som är ett måste varje år är Sugar Rush peach :love:
Oooh, den ser himla rolig ut! Jag ser nog mest fram emot min Black Pearl som är helt ny för i år men blivit en poppis säljare här i UK, jag behövde inte ens beställa den, den fanns på lanthandeln. Min Purple Tiger är den med olikfärgade blad. 😊
 
Oooh, den ser himla rolig ut! Jag ser nog mest fram emot min Black Pearl som är helt ny för i år men blivit en poppis säljare här i UK, jag behövde inte ens beställa den, den fanns på lanthandeln. Min Purple Tiger är den med olikfärgade blad. 😊
Åh, så coola!!!
Säg till om du vill byta lite frön i höst när vi fått frukt.
 
Odlar någon av er broccoli? Vilken/vilka sorter?
Jag har odlat broccoli några gånger. Mina inte vad sorten hette senast, tror jag köpte den på Florea. Tyvärr gav den inte mycket skörd pga hungriga rådjur som var snabba när jag hade tagit av fiberduken en stund..
 
Jag har odlat broccoli några gånger. Mina inte vad sorten hette senast, tror jag köpte den på Florea. Tyvärr gav den inte mycket skörd pga hungriga rådjur som var snabba när jag hade tagit av fiberduken en stund..
Typiskt glupska rådjur! :down: Minns du om det var en "klassisk" sort eller mer sådan sparrisbroccoli eller broccolini eller vad de heter med längre, tunnar stjälkar?
 
Hjälp!

Förra året köpte jag en dvärgsyren på stam (Palibin) som står i en kruka i trädgården. När ska jag ge den näring (i vilken form och hur mycket) och ska jag beskära den och i så fall när? Zon 1 och den har stått ute hela vintern och har börjat få små knoppar nu ser det ut som.
 
Hjälp!

Förra året köpte jag en dvärgsyren på stam (Palibin) som står i en kruka i trädgården. När ska jag ge den näring (i vilken form och hur mycket) och ska jag beskära den och i så fall när? Zon 1 och den har stått ute hela vintern och har börjat få små knoppar nu ser det ut som.
Beskär efter blomning. Gödsla när den börjar komma igång och växa. Jag bor i zon 5 och har en meter snö, jag kan därför inte säga när det är lämpligt i zon 1 😅 jag brukar ge crysan eller algomin till mina perenner/träd. 😊
 
Beskär efter blomning. Gödsla när den börjar komma igång och växa. Jag bor i zon 5 och har en meter snö, jag kan därför inte säga när det är lämpligt i zon 1 😅 jag brukar ge crysan eller algomin till mina perenner/träd. 😊

Jag får nog ta och åka och köpa gödning snart tror jag. Här har krokusen börjat blomma, vintergäck och snödroppar har blommat i nån vecka. Mina påskliljor har börjat kika upp och är över en decimeter höga. Min dvärgsyren står i ett skyddat söderläge så det är nog lika bra att jag köper gödningen nu snart så jag är beredd!
 
Odlar någon av er broccoli? Vilken/vilka sorter?
Jag väljer gärna sorter som sätter rikligt med sidoskott, det är viktigare för mig än stort huvudskott. Då får jag (enpersonshushåll) lite broccoli länge snarare än ett huvud och sedan är den plantan klar, vilket jag tycker är trevligt. Minns inte namnet men har fått helt ok skörd av någon sådan från Runåbergs.
 
Både chilisar och tomater växer helvilt nu och behöver gödas. Men ekologisk växtnäring luktar ju så illa och än så länge står alla krukorna inne i huset (med extraljus givetvis). Så jag har vattnat med vanlig luktfri växtnäring... Det kan väl inte vara skadligt, inte förrän de börjar sätta frukt?? Skadligt att äta, menar jag?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Både chilisar och tomater växer helvilt nu och behöver gödas. Men ekologisk växtnäring luktar ju så illa och än så länge står alla krukorna inne i huset (med extraljus givetvis). Så jag har vattnat med vanlig luktfri växtnäring... Det kan väl inte vara skadligt, inte förrän de börjar sätta frukt?? Skadligt att äta, menar jag?

Växtnäring är inte giftig att ha på ätliga växter men den lär inte vara optimal för dem.

Edit: De flesta bönder är ju inte ekologiska så de använder ju konstgödning ;)
 
Planen var att så spenat idag, men efter en genomgång av mina fröer så hittar jag inga spenatfrön. Hur kan det vara möjligt?

Edit: Jag gick igenom fröna en gång till och hittade spenatfrön! :banana:
 
Senast ändrad:
Köpa växter från annat land, vad tänka på?
Det jag kollat är att
Landet är med i EU
Har växtpass.
Sorterna är härdiga här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 897
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp