Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fundering angående krukstorlek. Är det på tok för smått med kruka på tre liter till paprikor? Om man har bokashijord? Jag odlar Ferenc tender och king of the north om paprikasort spelar roll. Jag läste något på nätet om 10-literskrukor. Ska det verkligen vara nödvändigt? 😬
Jag skulle säga MINST 10 liter. Jag tror jag har 12-15 liter om jag får gissa. Ja, det går mycket jord. 🤪
 
Fundering angående krukstorlek. Är det på tok för smått med kruka på tre liter till paprikor? Om man har bokashijord? Jag odlar Ferenc tender och king of the north om paprikasort spelar roll. Jag läste något på nätet om 10-literskrukor. Ska det verkligen vara nödvändigt? 😬
jag har haft paprikor o små krukor, för att jag inte hunnit/orkat plantera om dem. och det har faktiskt fungerat alldeles utmärkt... Men självklart mår de bättre i rejäla krukor!
 
jag har haft paprikor o små krukor, för att jag inte hunnit/orkat plantera om dem. och det har faktiskt fungerat alldeles utmärkt... Men självklart mår de bättre i rejäla krukor!
Jag hade nog mina paprikor i ca treliterskrukor förra året och jag tyckte jag fick en "normal" skörd. Men vad vet jag, jag har inget att jämföra med eftersom det var första året jag odlade paprika. 😅Allt var lite hipp som happ då, jag bara körde på utan att ta reda på saker.

Jag ska kanske testa att plantera någon i en sådan mindre kruka och se vad det blir för skillnad mot de som får en större. :)
 
Vill ha påsk nu ^^ taggar med choklad och blommor både ute och inne i helgen 😁👌🐣 känns lyxigt med lite vårblommor och en krans på dörren. Planterade bla om en stor buxbom boll jag har i kruka och satte penseer (heter d det?) runt och samma satte samma små blommor i en annan stor kruka bredvid entreen + en del påskliljor. Hoppas allt överlever bara, kom en del snö precis när jag fått hem allt 🙈🌸🌿

Har även köpt in 5 dahlia knölar, tror det var fjorårest, på nån rea. Men jag la dom bara inne på kontoret, där är svalare och mörkare än resten av huset. Men borde jag hellre lägga dom mörkt i boden, som håller typ 10 gr fram tills jag vill väcka dom i april? Hoppas på någon kunnig som kan råda 🤞🙏
 
Det är så oerhört svårt att bestämma storlek på det där växthuset. Har suttit hur länge som helst och tittat på bilder på instagram för att försöka komma till någon form av beslut, men det är omöjligt! Nu har jag dessutom börjat fundera på var det faktiskt ska ligga. Jag hade ju konsultation med en trädgårdsmästare förra året och han tyckte att ett växthus skulle passa bra där jag har placerat ut det på prov på den här (inte helt och hållet skalenliga, men ändå i närheten) ritningen. Men samtidigt känns det ju lite som att det hamnar mitt i allt på ett lite märkligt sätt. Dessutom på snedden. Men varför vara som alla andra och ha det i kanten 😆 Var i alla fall ute och försökte mäta ut hur det skulle se ut. Då såg ju plötsligt 3*6 meter lite pluttigt ut...
Trädgården.jpeg
 
Det är så oerhört svårt att bestämma storlek på det där växthuset. Har suttit hur länge som helst och tittat på bilder på instagram för att försöka komma till någon form av beslut, men det är omöjligt! Nu har jag dessutom börjat fundera på var det faktiskt ska ligga. Jag hade ju konsultation med en trädgårdsmästare förra året och han tyckte att ett växthus skulle passa bra där jag har placerat ut det på prov på den här (inte helt och hållet skalenliga, men ändå i närheten) ritningen. Men samtidigt känns det ju lite som att det hamnar mitt i allt på ett lite märkligt sätt. Dessutom på snedden. Men varför vara som alla andra och ha det i kanten 😆 Var i alla fall ute och försökte mäta ut hur det skulle se ut. Då såg ju plötsligt 3*6 meter lite pluttigt ut...Visa bifogad fil 113346
Beror väl på om det är ett i typ kanalplast bara för odling, men jag har ett i glas som också är så fantastiskt mysigt att sitta i och då är det ju helt klart en fördel att ha det lite "mitt i" så att man kan sjunka ned i en mysig fotölj och spana ut över ägorna :D:laugh:
 
Beror väl på om det är ett i typ kanalplast bara för odling, men jag har ett i glas som också är så fantastiskt mysigt att sitta i och då är det ju helt klart en fördel att ha det lite "mitt i" så att man kan sjunka ned i en mysig fotölj och spana ut över ägorna :D:laugh:
Det blir plasttunnel, så det är ju inte sådär astjusigt, tyvärr. Om jag placerar det där jag har tänkt hamnar det bredvid befintligt trädgårdsland, och det är ju rätt rimligt, egentligen.
 
Ett av mina unga aprikosträd har bestämt sig för att blomma för första gången i år. Tyvärr lite väl ivrig jämfört med de äldre, mer erfarna träden :laugh: Så senaste nätterna har jag fått täcka in det med fibernät-täcke. Är väldigt nyfiken på att se blommorna sen, de ska vara vita harjag förstått men just nu ser de väldigt rosa ut av det man anar från knopparna :love:
 
Chilisarna hinner komma till slutet av sommaren. Satte mina för 2 v sen. Lite senare än vanligt men de ska allt bli skörd i år med🙂
Jag kör ju mina ute på friland så min säsong är betydligt kortare än om man kör i växthus, men fingers crossed. Eventuellt behåller jag några favoriter i kruka så att de går flytta in. :)
Ett år skördade jag de sista frukterna i November.
 
Jag kör ju mina ute på friland så min säsong är betydligt kortare än om man kör i växthus, men fingers crossed. Eventuellt behåller jag några favoriter i kruka så att de går flytta in. :)
Ett år skördade jag de sista frukterna i November.
Jag har inte heller växthus utan de får bo inne till det känns safe att ta ut dem. Har dom på baksidan huset där det sällan blåser och solen värmer bra.
Provade att övervintra några plantor inne men de dog.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har inte heller växthus utan de får bo inne till det känns safe att ta ut dem. Har dom på baksidan huset där det sällan blåser och solen värmer bra.
Provade att övervintra några plantor inne men de dog.
Då kanske det finns hopp! Jag har aldrig varit såhär sent ute förut, tycker säsongen måste bli så kort om de är pyttesmå vid utplanteringen... men om vi får en bra, lång sommar med tidig värme går det förhoppningsvis. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 897
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp