Ja. Rötterna behöver plats!
Tack. Jag kommer bli ruinerad på jord i år.
Är de krukorna lagom till microdwarftomater? Eller är det helt värdelösa krukor som är för smått till allt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja. Rötterna behöver plats!
Tack. Jag kommer bli ruinerad på jord i år.
Är de krukorna lagom till microdwarftomater? Eller är det helt värdelösa krukor som är för smått till allt?
Tack, då kommer de till användning ändå!Microdwarf-tomater kan du odla i betydligt mindre krukor! Typ 2-5 lit.
Jag skulle säga MINST 10 liter. Jag tror jag har 12-15 liter om jag får gissa. Ja, det går mycket jord.Fundering angående krukstorlek. Är det på tok för smått med kruka på tre liter till paprikor? Om man har bokashijord? Jag odlar Ferenc tender och king of the north om paprikasort spelar roll. Jag läste något på nätet om 10-literskrukor. Ska det verkligen vara nödvändigt?
GudarsJag skulle säga MINST 10 liter. Jag tror jag har 12-15 liter om jag får gissa. Ja, det går mycket jord.
jag har haft paprikor o små krukor, för att jag inte hunnit/orkat plantera om dem. och det har faktiskt fungerat alldeles utmärkt... Men självklart mår de bättre i rejäla krukor!Fundering angående krukstorlek. Är det på tok för smått med kruka på tre liter till paprikor? Om man har bokashijord? Jag odlar Ferenc tender och king of the north om paprikasort spelar roll. Jag läste något på nätet om 10-literskrukor. Ska det verkligen vara nödvändigt?
Jag hade nog mina paprikor i ca treliterskrukor förra året och jag tyckte jag fick en "normal" skörd. Men vad vet jag, jag har inget att jämföra med eftersom det var första året jag odlade paprika. Allt var lite hipp som happ då, jag bara körde på utan att ta reda på saker.jag har haft paprikor o små krukor, för att jag inte hunnit/orkat plantera om dem. och det har faktiskt fungerat alldeles utmärkt... Men självklart mår de bättre i rejäla krukor!
Är det någon som beställt lökar/knölar och sånt från Simbadusa? Är dom ok?
Beror väl på om det är ett i typ kanalplast bara för odling, men jag har ett i glas som också är så fantastiskt mysigt att sitta i och då är det ju helt klart en fördel att ha det lite "mitt i" så att man kan sjunka ned i en mysig fotölj och spana ut över ägornaDet är så oerhört svårt att bestämma storlek på det där växthuset. Har suttit hur länge som helst och tittat på bilder på instagram för att försöka komma till någon form av beslut, men det är omöjligt! Nu har jag dessutom börjat fundera på var det faktiskt ska ligga. Jag hade ju konsultation med en trädgårdsmästare förra året och han tyckte att ett växthus skulle passa bra där jag har placerat ut det på prov på den här (inte helt och hållet skalenliga, men ändå i närheten) ritningen. Men samtidigt känns det ju lite som att det hamnar mitt i allt på ett lite märkligt sätt. Dessutom på snedden. Men varför vara som alla andra och ha det i kanten Var i alla fall ute och försökte mäta ut hur det skulle se ut. Då såg ju plötsligt 3*6 meter lite pluttigt ut...Visa bifogad fil 113346
Det blir plasttunnel, så det är ju inte sådär astjusigt, tyvärr. Om jag placerar det där jag har tänkt hamnar det bredvid befintligt trädgårdsland, och det är ju rätt rimligt, egentligen.Beror väl på om det är ett i typ kanalplast bara för odling, men jag har ett i glas som också är så fantastiskt mysigt att sitta i och då är det ju helt klart en fördel att ha det lite "mitt i" så att man kan sjunka ned i en mysig fotölj och spana ut över ägorna
Odla i murbruksbalja, yay or nay?
Chilisarna hinner komma till slutet av sommaren. Satte mina för 2 v sen. Lite senare än vanligt men de ska allt bli skörd i år medJag har köpt blå sättpotatisar! Ääääntligen sått mina chilisar också, jag vet inte om det blir något av dem när jag är så sent ute men hoppas kan man
Jag kör ju mina ute på friland så min säsong är betydligt kortare än om man kör i växthus, men fingers crossed. Eventuellt behåller jag några favoriter i kruka så att de går flytta in.Chilisarna hinner komma till slutet av sommaren. Satte mina för 2 v sen. Lite senare än vanligt men de ska allt bli skörd i år med
Jag har inte heller växthus utan de får bo inne till det känns safe att ta ut dem. Har dom på baksidan huset där det sällan blåser och solen värmer bra.Jag kör ju mina ute på friland så min säsong är betydligt kortare än om man kör i växthus, men fingers crossed. Eventuellt behåller jag några favoriter i kruka så att de går flytta in.
Ett år skördade jag de sista frukterna i November.
Då kanske det finns hopp! Jag har aldrig varit såhär sent ute förut, tycker säsongen måste bli så kort om de är pyttesmå vid utplanteringen... men om vi får en bra, lång sommar med tidig värme går det förhoppningsvis.Jag har inte heller växthus utan de får bo inne till det känns safe att ta ut dem. Har dom på baksidan huset där det sällan blåser och solen värmer bra.
Provade att övervintra några plantor inne men de dog.