Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har mina fröer sorterade (läs i ett kaos i olika lådor) baserat på såtid. Kallsådd, varmbänk, när jorden reder sig, efter frostrisk, kortdagsväxternas återkomst. De som kan sås vid flera tillfällen flyttar jag så tex alla kortdagsväxter efter första sådd får komma till återkomst-lådan. Har provat sortera på månad men tycker såtid blir bättre, men precist än så vill jag inte ha .

Har försökt andra system också men detta är mest praktiskt för mig även om det säkert finns prydligare.
 
Hörrni, jag låg i hängmattan på balkongen och fick odlingsfeeling. Min lägenhet är ohemult varm i söderläge helt utan skyddande grönska och inga fönster i andra väderstreck. Låg och drömde om att odla tomat på balkongen som får täcka hela fönstret (men rimligtvis inte balkongdörren). Spann vidare kring att kanske även odla någon rikväxande grönska utmed balkongens räcke där det ska komma upp ett kattnät.

Balkongen var alldeles för varm för min värmeintolerans typ mitten maj-augusti i fjol och jag inbillar mig att det skulle kunna bli en mysig lövgrotta/berså som dessutom hindrar lite värme att komma in i lägenheten.

Har vattenslangsadapter för innekran så vattning bör inte bli problematiskt ur det perspektivet (fick avveckla balkongodlingen i fjol pga för risig för att vattna).

Tar gärna emot input. Är idén bra eller galen? Vad skulle ni odlat? (Tänker typ någon snabb relativt småbladig pumpa typ fikonblads-, men tar gärna emot idéer.)
 
Jag har mina i en kartong som är indelad i olika små fack beroende på vad det är för sortst fröer (chili, tomater, blommor, örter osv osv. Och så en för Övriga)
Vad är det för kartong? Hittade en hemma som verkade okej, men så är några av fröpåsarna större än de andra och då blev jag trött på allt. Hade kartongen olika fack eller gjorde du dem själv?
 
Lite blomknoppar minsann :)
IMG_20230219_154829_246.jpg

Jag har dock upptäckt att en av de 6 tomatplantorna är missbildad och aldrig kommer att växa som den ska.
 
Vad är det för kartong? Hittade en hemma som verkade okej, men så är några av fröpåsarna större än de andra och då blev jag trött på allt. Hade kartongen olika fack eller gjorde du dem själv?
En vanlig kartong bara som låg och skräpade :) Sedan klippte jag ut bitar från en annan kartong för att dela in i fack. Ungefär som @Hazel , men inte lika snyggt
 
Har mina fröer i kuvert, grupperade efter egenskaper. Tomat, chili o paprika. Gurka o zucchini. Pumpor o betor. Sallat o örter. Ärtor o bönor. Blommor. Kål. Övrigt.
Typ. Har säkert missat nån grupp.
Kuverten har jag sen i en pappkartong, som kuverten kan stå i, med öppningen uppåt. Då är det ganska lätt att plocka ut de påsar som behövs

Och sen, när jag försöker planera sådd, plockar jag ur de påsar jsg vill ha och grupperar med gummiband, t ex så-månad och/eller så-plats.

Har blivit så, för att kunna ha en överblick över vad jag har. Provat skrivna listor, excell, appar....men nä, jag orkar inte hålla på med sånt.
 
Jag har insett senaste tiden vilken otrolig tur det är att det inte bara finns experter att följa utan även _inspiratörer_. Jag har varit med i en bokashi-grupp på fb i flera år och de som driver gruppen är otroligt kunniga och hjälpsamma, skriver långa och uttömmande, invecklade svar. Det borde ju vara super? Och det är det ju. MEN: jag känner typ att jag fortfarande inte fattar hur man gör bokashi. Min hjärna kan inte ta in det när det blir för mycket "krångel". Det känns som jag inte orkat prova något nytt för då måste jag göra hur mycket efterforskningar som helst och veta vad man ska göra om det blir si eller så.

Sedan har vi då inspiratörerna, som min hjärna älskar. De är peppande och krånglar inte till det. "Det är ingen konst, gör såhär så kommer det säkert bli jättebra! Prova!" De kanske inte ger 100 % korrekt info alltid, men man kommmer ju igång och GÖR!

Idag har jag borrat hål i botten på en plastlåda och ska så mâche/vintetsallad att ha ute. Jag vet inte om det är optimal tid - enligt påsen är det inte det, men jag har hört att man kan få väldigt tidigt skörd om man sår vintertid så jag testar. Om inte annat så har jag ju lärt mig något, och fått en förmiddag i snöiga februari att flyta förbi med barnen. Ville bara hylla inspiratörerna lite.
 
Jag har insett senaste tiden vilken otrolig tur det är att det inte bara finns experter att följa utan även _inspiratörer_. Jag har varit med i en bokashi-grupp på fb i flera år och de som driver gruppen är otroligt kunniga och hjälpsamma, skriver långa och uttömmande, invecklade svar. Det borde ju vara super? Och det är det ju. MEN: jag känner typ att jag fortfarande inte fattar hur man gör bokashi. Min hjärna kan inte ta in det när det blir för mycket "krångel". Det känns som jag inte orkat prova något nytt för då måste jag göra hur mycket efterforskningar som helst och veta vad man ska göra om det blir si eller så.

Sedan har vi då inspiratörerna, som min hjärna älskar. De är peppande och krånglar inte till det. "Det är ingen konst, gör såhär så kommer det säkert bli jättebra! Prova!" De kanske inte ger 100 % korrekt info alltid, men man kommmer ju igång och GÖR!

Idag har jag borrat hål i botten på en plastlåda och ska så mâche/vintetsallad att ha ute. Jag vet inte om det är optimal tid - enligt påsen är det inte det, men jag har hört att man kan få väldigt tidigt skörd om man sår vintertid så jag testar. Om inte annat så har jag ju lärt mig något, och fått en förmiddag i snöiga februari att flyta förbi med barnen. Ville bara hylla inspiratörerna lite.
Angående bokashi: köp en hink och strö. Töm på lakvatten när du kommer ihåg. Gräv ner där du vill ha det, vänta någon vecka. KLART. 😁 Jag är också med i en nördig grupp och läser man vara det låter det sjukt avancerat.
 
Förra ägarna till vårt hus hade bokashi i en stor trä-lår. Jag grävde upp jord därifrån nu till vintersådden. Satan vilken fin jord! Skickar också lite pepp att våga testa!
Vi fick ett bokashi-set av svärmor i inflyttningspresent. Kom igång nu för ett par veckor sedan och har snart fyllt första hinken. Det är plättlätt! Är mycket pepp på att fortsätta fylla den där trä-låren med mer fantastisk jord till odlingarna.
 
Angående bokashi: köp en hink och strö. Töm på lakvatten när du kommer ihåg. Gräv ner där du vill ha det, vänta någon vecka. KLART. 😁 Jag är också med i en nördig grupp och läser man vara det låter det sjukt avancerat.
Det är ungefär den nivån jag behöver, haha. För att vara lite rättvis så är ju många inlägg i gruppen om när något blivit galet. Men jag vet inte, det borde ju gå att belysa "GÖR SÅHÄR" på ett tydligare sätt. Det som fastnar hos mig är mest alla "gör inte så här för då händer det här dåliga".
Förra ägarna till vårt hus hade bokashi i en stor trä-lår. Jag grävde upp jord därifrån nu till vintersådden. Satan vilken fin jord! Skickar också lite pepp att våga testa!
Vi fick ett bokashi-set av svärmor i inflyttningspresent. Kom igång nu för ett par veckor sedan och har snart fyllt första hinken. Det är plättlätt! Är mycket pepp på att fortsätta fylla den där trä-låren med mer fantastisk jord till odlingarna.
Vilken skatt! Jag har fyllt en pallkrage med mestadels bokashijord som jag odlar morötter i och jag älskar den jorden! Den är helt fantastisk. Bokashi är otroligt värt att hålla på med tycker jag. Även jordgubbsplantorna blev helt otroliga när jag fyllde bokashi i botten.

Det är det där med att gå utanför hink + gräva ner ute som bara känns som för mycket för mig. Jag har tänkt bokashia hönsdynga och strö i ett år nu men det har inte blivit av pga känns för komplicerat men jag ska ta tag i det där när säckarna tinat. Hemskt slösri att slänga iväg det på tippen som jag tidigare gjort...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 896
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp