Trädgårds- och odlingstråden 2023 Del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sett folk som har i plastfickor i pärmar, det såg händigt ut! Sånna där plastfickor man hade till Pokemonkort med nio fack i varje ark. :D Eller i cd-boxar.

Själv har jag kaoslåda...
Så har jag! Fotofickor med 4 fickor per sida, helt perfekta och har ännu inte stött på några fröpåsar som inte får plats.
Extremt smidigt att sortera med flikar osv också.
 
Hörrni, jag låg i hängmattan på balkongen och fick odlingsfeeling. Min lägenhet är ohemult varm i söderläge helt utan skyddande grönska och inga fönster i andra väderstreck. Låg och drömde om att odla tomat på balkongen som får täcka hela fönstret (men rimligtvis inte balkongdörren). Spann vidare kring att kanske även odla någon rikväxande grönska utmed balkongens räcke där det ska komma upp ett kattnät.

Balkongen var alldeles för varm för min värmeintolerans typ mitten maj-augusti i fjol och jag inbillar mig att det skulle kunna bli en mysig lövgrotta/berså som dessutom hindrar lite värme att komma in i lägenheten.

Har vattenslangsadapter för innekran så vattning bör inte bli problematiskt ur det perspektivet (fick avveckla balkongodlingen i fjol pga för risig för att vattna).

Tar gärna emot input. Är idén bra eller galen? Vad skulle ni odlat? (Tänker typ någon snabb relativt småbladig pumpa typ fikonblads-, men tar gärna emot idéer.)
Låter som en fantastisk ide´! Olika sorters bönoer växer också högt och tätt och snabbt. Blommar vackert och ger mumsig skörd!
 
Hörrni, jag låg i hängmattan på balkongen och fick odlingsfeeling. Min lägenhet är ohemult varm i söderläge helt utan skyddande grönska och inga fönster i andra väderstreck. Låg och drömde om att odla tomat på balkongen som får täcka hela fönstret (men rimligtvis inte balkongdörren). Spann vidare kring att kanske även odla någon rikväxande grönska utmed balkongens räcke där det ska komma upp ett kattnät.

Balkongen var alldeles för varm för min värmeintolerans typ mitten maj-augusti i fjol och jag inbillar mig att det skulle kunna bli en mysig lövgrotta/berså som dessutom hindrar lite värme att komma in i lägenheten.

Har vattenslangsadapter för innekran så vattning bör inte bli problematiskt ur det perspektivet (fick avveckla balkongodlingen i fjol pga för risig för att vattna).

Tar gärna emot input. Är idén bra eller galen? Vad skulle ni odlat? (Tänker typ någon snabb relativt småbladig pumpa typ fikonblads-, men tar gärna emot idéer.)
Jag odlade malaber spenat den blev fantastiskt vacker och täckte en hel del
Dock glömde jag helt av att äta av den :o
 
Låter som en fantastisk ide´! Olika sorters bönoer växer också högt och tätt och snabbt. Blommar vackert och ger mumsig skörd!

Jag odlade malaber spenat den blev fantastiskt vacker och täckte en hel del
Dock glömde jag helt av att äta av den :o
Mmm, tack! Jag tänkte på slingerkrasse som jag älskar, både att se och äta. Så nu verkar det bli slingerkrasse, störbönan Blauhilde, röd malabarspenat. Kanske också nya zeeländsk spenat? Kanske rosenböna? Balkongen är ju bara så stor men hjärterum och stjärterum, eller hur det nu var…
 
Har inte blivit jag sått nånting ännu men nu är försådden beställd iaf! Chilipeppar "padron", paprika "california wonder", jordmandel, solboll och röd guldamarant. Känns som lagom nivå, de flesta grönsaker sätter jag direkt utomhus i april är tanken.
 
Har alltid köpt färdiga plantor tidigare men fick för mig att så i år.
De första tomaterna fick flytta ut ur miniväxthuset till egna krukor idag.
Det här gick vansinnigt fort och även om de ser hemskt små ut så var det mycket och långa rötter.
20230220_155824.jpg
 
Tror att jag eventuellt kommer beställa mig ett tunnelväxthus. Ett Grohus. Det jag måste bestämma mig för nu är om jag ska ha 18 eller 24 kvadrat. Det enda rimliga svaret är gissningsvis att ta så stort som möjligt, men det är också det där med att det ska se lite proportionerligt ut och jag tycker att det som är 24 blir lite långt... Tur att jag inte måste beställa just idag 😅
 
Myror i växthuset!!! Ifjol invaderade de tomatkrukorna och flera stora plantor fick slängas. I år har jag ännu fler tomatplantor än tidigare så nåt måste göras. Myrr känns hemskt, finns det nåt annat?? Jag har jordgolv och krukorna dirtekt på jorden. Men plattor etc lär väl göra saken ännu värre, de bosätter sig gärna under plattorna också. Tips???
 
Myror i växthuset!!! Ifjol invaderade de tomatkrukorna och flera stora plantor fick slängas. I år har jag ännu fler tomatplantor än tidigare så nåt måste göras. Myrr känns hemskt, finns det nåt annat?? Jag har jordgolv och krukorna dirtekt på jorden. Men plattor etc lär väl göra saken ännu värre, de bosätter sig gärna under plattorna också. Tips???
Ättika eller kanel ska myror ogilla
 
Myror i växthuset!!! Ifjol invaderade de tomatkrukorna och flera stora plantor fick slängas. I år har jag ännu fler tomatplantor än tidigare så nåt måste göras. Myrr känns hemskt, finns det nåt annat?? Jag har jordgolv och krukorna dirtekt på jorden. Men plattor etc lär väl göra saken ännu värre, de bosätter sig gärna under plattorna också. Tips???

Störa, störa, störa. Mina försvann när jag satte droppbevattning direkt i jorden.
 
Myror i växthuset!!! Ifjol invaderade de tomatkrukorna och flera stora plantor fick slängas. I år har jag ännu fler tomatplantor än tidigare så nåt måste göras. Myrr känns hemskt, finns det nåt annat?? Jag har jordgolv och krukorna dirtekt på jorden. Men plattor etc lär väl göra saken ännu värre, de bosätter sig gärna under plattorna också. Tips???

Jag använder kanel, det funkar bra.
 
Myror i växthuset!!! Ifjol invaderade de tomatkrukorna och flera stora plantor fick slängas. I år har jag ännu fler tomatplantor än tidigare så nåt måste göras. Myrr känns hemskt, finns det nåt annat?? Jag har jordgolv och krukorna dirtekt på jorden. Men plattor etc lär väl göra saken ännu värre, de bosätter sig gärna under plattorna också. Tips???
Vi har väldigt mycket myror under plattorna i sommarhuset, det mest effektiva för oss har varit en kombination av att störa så mkt som vi kan, vattna på dom och strö kanel. Då blir vi kvitt dom hyfsat snabbt 👍
 
Jag hinner/orkar ingenting i år 🙈 har satt fram jord och frön till mina tomater, hoppas jag ska få till steg två snart, dvs faktiskt så det jag vill få i jorden. Tomat, persilja, koriander och basilika. Har även börjat snegla på vilka dahlior jag vill ha i år, tror jag skippar dom i sommarstugan pga dom blommar ju så sent och satsar på att ha dom på balkongen i stan ist. Fördelen med att bo där det regnar, det mesta klarar sig några veckor utan tillsyn 😅 så då kan vi kanske, med lite tur, få fina blommor hemma i stan på hösten med🤞
 
I höstas tog jag massa klack-sticklingar från en rosa fläderbuske. De står i en kruka med luftig jord i orangeriet. Lyfte försiktigt upp några kvistar häromdagen, ingen har fått rötter än. Men det är rejäla knoppar på kvistarna. Hoppas rötterna kommer igång snart! Från samma fläderbuske plockade jag en massa blomklasar och frös in i somras, hann inte göra saft då. I helgen gjrorde jag äntligen saften, silade av igårkväll. ÅH vad det luktade sommar i hela köket :love: Blev riktigt pepp inför kommande skördar!
 
Fundering angående krukstorlek. Är det på tok för smått med kruka på tre liter till paprikor? Om man har bokashijord? Jag odlar Ferenc tender och king of the north om paprikasort spelar roll. Jag läste något på nätet om 10-literskrukor. Ska det verkligen vara nödvändigt? 😬
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
74 896
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp