Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj vad är det för exklusiva sorter? 😱
Jag veeeet inte. 🤣 Jag ville ha stora fina plantor. Vi har massor med fjösiga jordgubbsplantor som vi får pyttelite bär på. Nu tänkte jag att jag skulle ha bra fart från början. Dom är i blom och har några bär på gång. Tomatplantorna är det redan tomater på, en orange planta och en gul. Tomater har jag slutat driva upp. Jag vill inte ha sjuttontusen plantor som skräpar och plantera om sjuhundra gånger. Så där är priset rimligt. Men gubbeplantorna!!! Som det blev. 😳 Jaja, det ska bli gott.
 
Jag kör hårt med odlingslådor och upphöjda bäddar :)
Allt för att slippa gräva ;)
Men nu skulle det helst bli lite ängspartier

fast här får man ställa odlingslådorna uppe på stenarna i sånna fall ;)
äng funkar inte heller riktigt eftersom det är mitt i skogen och jorden är tung. Jag har lyckats hyfsat ändå, det är blandat med pallkragar och rabatter men varje gång man ska plantera nåt så får man hoppas att det inte ligger en jättesten 3 cm under marknivå. Det är alltså för det mest inte stenar man gräver upp alls
 
fast här får man ställa odlingslådorna uppe på stenarna i sånna fall ;)
äng funkar inte heller riktigt eftersom det är mitt i skogen och jorden är tung. Jag har lyckats hyfsat ändå, det är blandat med pallkragar och rabatter men varje gång man ska plantera nåt så får man hoppas att det inte ligger en jättesten 3 cm under marknivå. Det är alltså för det mest inte stenar man gräver upp alls
Jag har just nu ett jättehål i min trädgård
Grävmaskinen jag hade här skulle gräva upp en stubbe bredvid låg en jättesten ;) så det blev ett jättehål
Där ska jag plantera ett litet träd men det lär gå åt en halv pall jord till det hålet
 
Gammal bild på "vedbodsrabatten" det är 2 stenar till i rabatten som inte syns på bild
70887386_3342811999070229_7597256796788490240_n.webp
 
Nu är det bara att hålla tummarna.
Har grävt "klart" (läs grovrensat) det första landet och fått en odlingsbädd helklar. I den bädden har jag satt sättlök och planterat om vitlöken. De 5 vitlöksplantor jag trodde hade kommit visade sig vara 10+. Hoppas på att de ska klara den inte helt optimala men väldigt nödvändiga flytten. En planta strök med eftersom jag inte såg den i den kvickrotsåker den växte men de flyttade plantorna är ju långt mycket mer än inget alls om de nu överlever och inte blivit för skadade så de inte orkar utvecklas.
Nästa del blir att gör klar de fem sjättedelar som inte är sådda än så att jag får ner potatis och morötter samt får klart ytan som gurkan ska stå på. Nu när grovgörat är gjort borde det gå ganska fort.
 
Jorden i min växttunnel är så torr och dammig. Alltså även om jag vattnar. Brukar fylla på med by jord och gödsel innan utplantering, men funderar på om jag inte läst nåt om torv? Vi har sandig jord ute också.
 
Vet nån var man kan köpa lejongaps-ranka förutom på odla?
Eller nån annan 1årig slingerväxt.
Mina stjärnvindor mår väldigt dåligt så måste köpa annat.
 
Vet nån var man kan köpa lejongaps-ranka förutom på odla?
Eller nån annan 1årig slingerväxt.
Mina stjärnvindor mår väldigt dåligt så måste köpa annat.
Det borde väl gå att hitta i lite mer välsorterade handelsträdgårdar/plantskolor? Nu tror jag inte att vi håller till i samma del av landet men bor du i Bohuslän så vet jag i alla fall två ställen som har Lejongapsranka. T.ex Svartöga tycker jag mig ha sett lite varstans. :)
 
Jag veeeet inte. 🤣 Jag ville ha stora fina plantor. Vi har massor med fjösiga jordgubbsplantor som vi får pyttelite bär på. Nu tänkte jag att jag skulle ha bra fart från början. Dom är i blom och har några bär på gång. Tomatplantorna är det redan tomater på, en orange planta och en gul. Tomater har jag slutat driva upp. Jag vill inte ha sjuttontusen plantor som skräpar och plantera om sjuhundra gånger. Så där är priset rimligt. Men gubbeplantorna!!! Som det blev. 😳 Jaja, det ska bli gott.
Klart det är rimligt!

(Speciellt stora jordgubbar verkar bli dyra)
Med det sagt, jag brukar alltid köpa tomatplantor för runt 30-70 kr styck beroende på om det är lokala plantskolan, Reko eller en granne. De är dock små och ynkliga och utan tomater såklart. :) (jag vill inte heller ha jättemånga stängliga tomater länge innan. Uhm samtidigt sparade jag förra årets tomater över vintern och de verkar klarat sig hyggligt, får se hur det blir. (Chilin detsamma)).
 
Vill du byta? Vår trädgård ligger mellan två gamla lergropar till tegelbruk...
Nästan samma här. Bor på en gammal potatisåker i ett landskap som är känt för sina tegelbruk :arghh:. Faktum är att jag skulle kunna göra krukor direkt på "jorden" jag gräver upp ur gropar. Har faktiskt en kruka kvar från när jag var liten gjord på samma typ av lera, som jag hittade i botten av sandlådan hemma (inte bränd dock).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 251
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vid husknuten har jag ett gäng krukor och byttor med träd, buskar, perenner och lite annat. Det har börjat spira. Jag är och tittar där...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
5 695
Senast: Gunnar
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 097
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp