Det låter heeeelt ljuvligt! Grattis! Utöver vad som redan sagts om buskar osv, så kan du göra avläggare (hos vänner, grannar, familj) nu om du vill, lagom att gräva upp och sätta ner i jorden i vår, så har du massor av buskbäbisar gratis. Att ta sticklingar efter skörden i höst går bra på mycket och kan också vara ett roligt sätt att få börja ”nu” och ha mycket växtmaterial för utplantering till våren.
Delvis kl kommer här lite nördig info. Generellt om vattning så väter 1 l vatten 1 kvm jord 1 cm djupt (beror såklart på jordmån, men ett riktvärde). Att bara väta jorden 10 cm ner (som i 10 l) ger plantor som inte klarar sig utan hjälp pga ytliga rötter
Att mäta hur lång tid det tar att fylla en vattenkanna av någon specifik storlek kan ge ledtråd om hur länge en behöver slangbevattna för att ge rotväta. Om en 10 l kanna tex tar 3 min att fylla, så vet en att 30 min vattning vid en buske/träd ger väta en meter ner i marken (och hjälper rötterna åt det hållet). Då behöver en inte undra och kan ge växterna bra förutsättningar och samtidigt vara sparsam med vattnet.
Och ni som trädgårdsstressar:
Ta det som det kommer, gör det som funkar. Kom ihåg att säsongen är lång (särskilt om en vill sommar- och höstså), att det kommer fler år och att det viktigaste är att det är kul. Jag har skalat ner något ohemult i år, vilket är lite sorgligt men sååå skönt.
Dagens trädgårdsinsats: ställt ett pluggbrätte på balkongen för avhärdning i ca 3 timmar och klappat på lavendeln som tar sig såå fint.