Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det för sent att stoppa lökväxter i marken? :D :angel:
Jag köpte 2 stora förpackningar med tulpanlökar för halva priset härom veckan. Satte dem i jord förra helgen. Hade planerat lite dåligt var jag skulle göra av dem, så de bor just nu i baljor/krukor (dränerade), placerade utomhus, så kan jag hitta bättre plats till dem till våren när de har blommat klart.

Är för övrigt lycklig över att ha lyckats mata i mina gamla amaryllislökar tillräckligt med näring för att de ska sätta blomknoppar igen. 4 av 8 är på G, vi får väl se om de återstående 4 hittar på nåt kul framöver... Lökarna är "levande" men än så länge vilande.
 
Vårtecken här på västkusten.
20191225_120146.webpmin vitlök har börjat titta upp.
 
Jag har beställ hem växtlampor nu och ska förhoppningsvis börja fröså nästa vecka, alternativt just efter nyår. Både samma varianter som förra året och lite nya - bland annat de jag fick i mitt Secret Santa-paket! :love:
Squashen "Yellow bush scallop" får nog vänta lite för den ska väl planteras direkt utomhus, visst? Men chilin ska sås inne och smultron ska jag försöka peta in i min fina stenmur!
 
Jag har beställ hem växtlampor nu och ska förhoppningsvis börja fröså nästa vecka, alternativt just efter nyår. Både samma varianter som förra året och lite nya - bland annat de jag fick i mitt Secret Santa-paket! :love:
Squashen "Yellow bush scallop" får nog vänta lite för den ska väl planteras direkt utomhus, visst? Men chilin ska sås inne och smultron ska jag försöka peta in i min fina stenmur!

Man kan så squash på friland men även dra upp dem inne. Det är alldeles för tidigt för den nu, den behöver inte så lång tid på sig.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Soldrivna bevattningssystem låter ju alldeles förträffliga Är det någon som har ett sådant :confused: Funkar det så bra som det låter?
 
Vi har! Irregata system. Funkar bra men är lite pilligt att sätta ihop med slangar och munstycken.
Jag tänkte ha det till växthuset Utanför växthuset har jag en tunna där det faktiskt samlas en hel del regnvatten växthuset lutar nog lite ;)
Så tänkte jag det skulle gå att dra en slang in i växthuset och en till odlingslådorna utanför :)
 
Jag tänkte ha det till växthuset Utanför växthuset har jag en tunna där det faktiskt samlas en hel del regnvatten växthuset lutar nog lite ;)
Så tänkte jag det skulle gå att dra en slang in i växthuset och en till odlingslådorna utanför :)
Precis så har vi. Fyller på i tunnorna av regnvatten. Se till att hälla det genom någon form av sil dock, annars kan småpartiklar sätta igen slangarna. Vi har två pumpar till ~20 tomatkrukor och några pallkragar.
 
Idag satte jag ytterligare en tomat och lite storbladig basilika.

Jag tycker att basilika är så god som den är, så jag tänkte göra sallad på den i framtiden! När den nu kommer upp.

Insåg att jag måste köpa nematoder igen med. Suck! Jag HATAR de där jävla små flugorna!!
 
Att ni orkar tänka på odling!

Här är vinter och mörker. och det enda som lever är julrosorna som frusna tittar fram i snön. Jag har absolut noll inspiration för att tänka på frön, plantor och belysning. :(
 
Drömmer om blommor som får spridas som de vill på gärdet. Men det är lerjord och på sommaren blir det torrt och stenhårt. Är det kört att kunna plantera något? Jag tänkte typ solhattar. Kommer inte orka gräva eller byta jord 😨.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
51
· Visningar
1 019
Senast: Lilla
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 183
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp